مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: اطلاعات به دست آمده از رصد تغذیه کودکان زیر پنج سال در مناطق محروم نشان می‌دهد ظرف دو سال کرونا و افزایش قیمت‌ها و خشکسالی، شیوع سوءتغذیه در کودکان بسیار افزایش داشته و در سیستان‌و‌بلوچستان و بیرجند دو برابری بوده است.

به گزارش ایلنا، دیروز زهرا عبداللهی در یک نشست خبری گفت: سیستم ایمنی بدن برای انجام درست کار، به ریزمغذی‌ها و مواد پروتئینی نیاز دارد. در یک برنامه غذایی درست توصیه می‌شود سهمی از پروتئین‌های حیوانی و گیاهی در برنامه روزانه وجود داشته باشد. وجود پروتئین‌های حیوانی در برنامه غذایی روزانه به خصوص برای گروه‌های آسیب‌پذیرتر مانند کودکان و مادران باردار مهم است.

این در حالی است که به گفته او به دلیل افزایش قیمت منابع پروتئین حیوانی، دسترسی دهک‌های درآمدی پایین به این منابع کم شده و منابع پروتئین حیوانی به‌دلیل قیمت بالا در سفره مردم کمتر وجود دارد. عبداللهی گفت: اگر این مساله ادامه داشته باشد عوارضی مانند اختلال در رشد کودکان، لاغری، توقف رشد قدی، مختل کردن رشد جنین افزایش پیدا کرده و موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن افراد و افزایش بیماری‌ها نیز خواهد شد.

عبداللهی گفت: جایگزین پروتئین‌های حیوانی، حبوبات هستند که اگر با غلات مانند برنج مخلوط شوند، جایگزین خوبی برای پروتئین حیوانی است اما معنی‌اش این نیست که فقط با خوردن حبوبات می‌توان سالم بود و مصرف پروتئین‌های حیوانی هم لازم است و باید در دسترس مردم قرار بگیرد.

او افزود: کمبود ویتامین D در کشور شایع است و همه گروه‌های سنی با این کمبود مواجهاند. براین اساس مصرف ماهانه یک واحد قرص D توسط افراد بالای ۱۲ سال لازم است. به‌ویژه الان که با کووید مواجه هستیم کمبود این ویتامین می‌تواند مشکلساز شود و باید ماهانه یک عدد قرص ۵۰ هزار واحدی ویتامین D مصرف شود. خانه‌های بهداشت مکمل ۵۰ هزار واحدی ویتامین D را به صورت رایگان توزیع می‌کنند. برای کودکان ۲ تا ۱۲ سال توصیه وزارت بهداشت مصرف این مکمل به میزان هر دو ماه یک عدد و زیر دو سال روزانه قطره ویتامین AD را توصیه می‌کنند که می‌تواند در کنترل بیماری کرونا کمک‌کننده باشد.

او افزود: با همکاری انستیتو تحقیقات تغذیه سال گذشته مطالعاتی انجام شد که نشان داد در برخی اقلام غذایی تا ۳۵ درصد مصرف کاهش پیدا کرده است. این اقلام شامل گوشت قرمز، مرغ، شیر، لبنیات و میوه است که علت آن افزایش قیمت‌ها بود. این مشکل همچنان وجود دارد و امیدواریم با تخصیص یارانه از سوی دولت بتوان این مشکل را حل کرد.

او افزود: از سال ۸۶ همه نان‌های نانوایی‌ها با آهن و اسیدفولیک غنی می‌شوند. الان با وجود کمبود ویتامین‌D، اضافه کردن ویتامین‌دی به نان در دستور کار است و مطالعات انجام شده و اثربخشی آن را نشان داده است. غنی‌سازی آرد با ویتامینD در یکی از استان‌ها در حال اجراست. یکسال این کار در این استان انجام می‌شود و بعد از مطالعه اثربخشیاش، به صورت یک برنامه کشوری اجرا خواهد شد.

عبداللهی گفت: ما رصد تغذیه وضعیت کودکان زیر پنج سال را به خصوص در مناطق محروم انجام میدهیم و اطلاعات به دست آمده نشان میدهد ظرف دو سال کرونا و افزایش قیمت‌ها و خشکسالی، شیوع سوءتغذیه در کودکان بسیار افزایش داشته و با شیوع دو برابری آن در سیستان و بلوچستان و بیرجند مواجهیم. همینطور کم خونی و کمبود ویتامینA نیز وجود دارد. از طرفی ناامنی غذایی خانوار هم بیشتر شده و اگر به موقع مداخله انجام نشود، در کوتاه مدت افزایش مرگ‌و‌میر براثر سوءتغذیه، کاهش قدرت یادگیری، کوتاه قدی، توقف رشد قدی و کاهش بهره‌هوشی در کودکان اتفاق خواهد افتاد.

او افزود: برای اینکه امنیت غذایی وضعیت مناسبی پیدا کند، همه بخش‌ها باید کمک کنند. مکمل‌ها و ریز‌مغذی‌ها به صورت رایگان برای همه گروه‌های سنی از سوی وزارت بهداشت توزیع می‌شود، و کودکان سوءتغذیه دار و مادران باردار شناسایی و به کمیته امداد امام و وزارت رفاه معرفی می‌شوند و توزیع سبد غذایی انجام می‌شود.