اعظم ویسمه و نفیسه زارع‌کهن، دو تن از اعضای منتخب هیات مدیره انجمن سراسری روزنامه‌نگاران ایران استعفا کردند.

آنها با انتشار بیانیه‌ای خطاب به اعضای محترم مجمع عمومی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران از اختلافات و کارشکنی‌ها از سوی هیأت‌مدیره قبلی و برخی اعضای جدید سخن گفتند.

در این بیانیه آمده است: «در شش ماه گذشته، برای صیانت از رأیی که شما به ما دادید و دفاع از حقوق حقه اعضا، تمام تلاش خود را به کار گرفتیم. متاسفانه در این شش ماه بارها شاهد رویه‌های خلاف اساسنامه و آیین‌نامه‌های داخلی انجمن بودیم؛ رویه‌هایی خلاف و به دور از شفافیت. از جمله آن‌که تمامی اسناد و مدارک انجمن از منتخبان جدید پنهان ماند و در اختیارشان قرار نگرفت؛ آرا و مصوبات هیأت‌مدیره توسط برخی اعضا در پشت‌پرده ابطال و از اطلاع‌رسانی به اعضا جلوگیری ‌شد و بخشنامه‌های بی‌ربط مبنی بر غیرقانونی خواندن هیأت‌مدیره منتخب، برای جلوگیری از تشکیل جلسه و ایجاد ترس و نگرانی توسط دبیرانجمن ارائه شد و بسیاری رویه‌های غیراخلاقی دیگر.

به دنبال شکایت و اعتراض ما به این رویه‌ها، سه تن از اعضای هیات‌مدیره با آبستراکسیون جلسات ما را از رسمت انداختند و متاسفانه برخلاف نص صریح اساسنامه انجمن (تبصره ۳ ماده ۱۹)، رئیس‌هیات مدیره بعد از گذشت سه جلسه غیبت غیرموجه این افراد، حاضر به اعلام استعفای آنها و جایگزینی اعضای علی‌البدل نشد و بدین‌ترتیب جلسات هیات‌مدیره به تعطیلی کشیده شد و عملاً انجمن بجز در قسمت پرداخت حقوق به دبیرخانه تعطیل شده است.متاسفانه رئیس سابق هیات‌مدیره نیز با وجود ابراز بی‌اطلاعی از بسیاری از این روندها، از جمله برداشت حقوق برخی، هیچگاه اقدامی جهت توقف و اصلاح این امور انجام نداد.»در بند دوم این بیانیه آمده است: «در طول شش ماه گذشته ما با نگارش نامه‌های متعدد خطاب به رئیس هیات‌مدیره منتخب و بازرسان تخلفات را گزارش داده و نسبت به رویه و بدعت‌های خطرناکی که درانجمن می‌دیدیم هشدارهای لازم را داده‌ایم.»

در بند سوم این بیانیه تاکید شده است: «برخی از اعضای سابق و فعلی هیات‌مدیره و دبیرخانه، به جای پاسخ به بسیاری از ابهامات و سوالات مطرح شده، به خصوص در مورد مسایل مالی انجمن یا چرایی تفاوت‌های معنادار گزارش‌های سالانه هیأت‌مدیره، خزانه‌دار و بازرس‌های سابق، و نحوه رفتار تشکیلاتی خود در این ایام، نه تنها روزه سکوت در مقابل اعضای صنف گرفته‌اند بلکه از طرف دیگر با ایجاد فشار بر برخی از اعضای انجمن که گزارش بازرس را مورد بررسی قرار داده و پرسشگری کرده بودند و همچنین با ایجاد فشار بر ما به‌عنوان اعضای منتقد هیأت‌مدیره از طرق مختلف و سیاه‌نمایی پشت‌پرده علیه ما، با انتشار مطالب خلاف واقع و بدون داشتن شجاعت در علنی کردن مطالب مطروحه خود، سعی در به انحراف کشاندن اصل موضوع و شفاف نشدن عملکرد خود دارند.»

آنها تاکید کرده‌اند که «با تقدیم استعفای خود نه تنها از هیات مدیره‌انجمن صنفی روزنامه ‌نگاران فعلی، بلکه از عضویت عادی در این انجمن گعده‌ای ناکارآمد، اعتراض خود را نسبت به وضعیت غیرشفاف و شائبه‌برانگیز عملکرد برخی از اعضای هیات‌مدیره جدید، هیات‌مدیره و دبیرخانه سابق اعلام کرده و تا زمان عدم بازگشت جایگاه هیات‌مدیره به مسیری شفاف، پاسخگو و مستقل از نهادهای خاص، از عضویت در آن خودداری کرده و خود را آلوده به نادرستی‌ها و کج‌روی‌ها نخواهیم کرد. همانطور که در طول سال‌ها تلاش در عرصه روزنامه‌نگاری همواره تاکید ما بر شفافیت، استقلال و دوری از حاشیه‌ها بوده است، این موارد را برای کار صنفی خودمان نیز ضروری می‌دانیم.»

استعفای عضو دیگر هیأت مدیره انجمن

 پژمان موسوی، روزنامه‌نگار و دیگر عضو هیأت مدیره انجمن صنفی سراسری روزنامه‌نگاران استعفا کرد.

در نامه کوتاه وی خطاب به مجمع عمومی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران آمده است:«اینجانب پژمان موسوی، عضو هیات مدیره‌ انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران و منتخب هیات‌مدیره‌ انجمن سراسری روزنامه‌نگاران در اعتراض به رد صلاحیت ریاست هیات مدیره انجمن سراسری روزنامه‌نگاران، رویه‌های ناصواب شش ماه گذشته و کارشکنی‌ها در رسمیت نیافتن هیات‌مدیره منتخب، استعفای خود را از عضویت در هیات مدیره‌ انجمن اعلام می‌دارم.»

پاسخ رئیس هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران، به استعفای سه تن از اعضای هیأت‌مدیره انجمن واکنش نشان داد. عباس عبدی، نوشت:

«بنده از ابتدا سعی کردم به مجادلات بی‌پایان دوستان منتخبین انجمن سراسری که عموما ریشه در اخبار و برداشت‌های نادرست دارد وارد نشوم و اکنون هم قصد این کار را ندارم زیرا حفظ انجمن و روشن نگهداشتن کورسوی خانه روزنامه‌نگاران نسبت به موضوعات فرعی دیگر از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است.

گرچه تمام نکات ذکر شده در باره انجمن تهران نادرست است و در صورت تصویب همکاران محترم در هیات مدیره تهران پاسخ مناسب داده خواهد شد ولی آنچه که نقل شد و بدون ذکر نام در باره بنده مدعی شده‌اند به‌کلی خلاف واقع است و باعث تأسف است که چنین اظهار نظر بدون پایه‌ای مطرح می‌شود.

همه پرداخت‌های اصلی انجمن به‌ویژه دستمزدها با مصوبه‌ی هیات مدیره است و گزارش مالی انجمن همواره به مجمع عمومی ارایه شده است.

اگرچه علاقه‌ای به دخالت در اموری که به بنده مربوط نمی‌شود ندارم ولی از همه امور انجمن که به اختیارات هیات مدیره و رئیس هیات مدیره مربوط می‌شد اطلاع کامل دارم و همه اینها نیز مصوب و صورت‌جلسه دارد بدون اجازه هیات مدیره هیچ اقدامی که در حوزه اختیارات آن بود انجام نمی‌شد و اینها ناشی از بی اطلاعی دوستان از امور انجمن تهران است.

متاسفانه داوری‌های شفاهی نتیجه‌ای بهتر از این ندارد. بهتر است به عنوان یک عضو هر سوالی دارند کتبی می‌پرسیدند تا پاسخ کتبی نیز داده شود. اطمینان و انتطار دارم که این خطای مسلم را اصلاح خواهند کرد.»