دیروز بالاخره بررسی لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان در مجلس شورای اسلامی به پایان رسید و وزارت آموزش و پرورش موظف به تدوین آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان شد.

این لایحه با ۱۱۷ رأی موافق، ۸۶ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع به تصویب نمایندگان رسید

به گفته محمدباقر قالیباف، تصویب این لایحه قریب به یک دهه طول کشید، اما اکنون با رعایت مسائل قانون اساسی و بررسی دقیق و بار مالی آن تامین شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این جلسات هم شایسته‌سالاری و شایسته‌گزینی و هم ارتقا، مباحث مالی و منزلت معلمان را در آن در نظر گرفتیم و. براساس آن درصدها مشخص شده است، این را از این جهت گفتم که ممکن است معلمان احساس کنند ما این درصدها را فقط از دید مالی نوشتیم، در حالی که بحث کیفیت و منزلت آنها نیز مطرح بود.

وی افزود: ما دراین جلسات توافق کردیم که معلم یا مربی از کجا باشند و مبنا چقدر باشد.

قالیباف تاکید کرد: رتبه‌بندی بر مبنای ارتقا، زمان، مناطق محروم و پایه‌های تحصیلی اعمال و درصدهای ۱۰، ۱۵ و... در آن مشخص شده است.

طبق این لایحه، معلمان براساس شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای، تجربیات و عملکرد رقابتی، در پنج رتبه، به ترتیب آموزش‌معلم، مربی‌معلم، استادیارمعلم، دانشیارمعلم و استادمعلم قرار می‌گیرند.

برای هر رتبه فوق‌العاده حقوق در نظر گرفته می‌شود که در احکام کارگزینی معلمان تعیین می‌شود و درصدی است از مجموع حقوق ثابت و فوق‌العاده‌های مستمر که به طور میانگین ۲۵ درصد در نظر گرفته می‌شود. این فوق‌العاده، مستمر و مشمول کسور بازنشستگی است.

پس از اجرای نظام رتبه‌بندی هدف این است که حداقل ۳۰ درصد از معلمان در رتبه یک و حداقل ۲۵ درصد در رتبه دو، حداکثر ۲۰ درصد در رتبه سه، حداکثر ۱۵ درصد در رتبه چهار و حداکثر ۱۰ درصد در رتبه پنج قرار بگیرند.

این لایحه شرایط جذب، ارتقا، توقف و تنزل رتبه معلمان را تعیین کرده است. ورود به فرآیند رتبه‌بندی به حداقل دوسال سابقه نیاز دارد و ارتقای رتبه به حداقل شش سال توقف در هر رتبه.

حداقل سابقه برای رسیدن به رتبه‌های ۴ و ۵ به ترتیب ۲۰ و ۲۶ سال تعیین شده است.

بر اساس ماده ۸ این لایحه، آیین‌نامه اجرایی این قانون در خصوص نحوه تشکیل هیات‌های ممیزه مرکزی، استانی، شهرستانی و منطقه‌ای، چگونگی تعیین امتیاز معلمان برای رتبه‌بندی، شرایط کسب، ارتقا، توقف و تنزل رتبه و جزئیات تعیین میزان فوق العاده رتبه‌بندی حسب امتیازات حاصله، حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این قانون، توسط وزارت آموزش و پرورش و دو نفر از اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به انتخاب کمیسیون (به عنوان ناظر) با همکاری سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه می‌شود و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

 حقوق معلمان از ۸ تا ۱۶ میلیون تومان تعیین شد

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: با تصویب لایحه رتبه‌بندی معلمان، حداقل حقوق معلمان ۸ میلیون و ۸۰ هزار تومان و حدکثر آن حدود ۱۶ میلیون تومان تعیین شد.

نایب رئیس مجلس نیز درراستای مبنای اضافه حقوق در این لایحه، گفت: معلمان سراسر کشور که معادل ۷۳۳ هزار و ۶۳۸ نفر هستند، مشمول این لایحه هستند که برای اجرای آن تا سقف ۲۵ هزار میلیارد تومان در یک سال در نظر گرفته شده است.

به گفته علی نیکزاد، برای همسان‌ساری حقوق، ۸۰ درصد حقوق مربی پایه‌یک دانشگاه تهران، مبنای حقوق معلمان خواهد بود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از بودجه ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی برای رتبه‌بندی معلمان در نیمه دوم سال جاری خبر داد و گفت: این طرح شامل افرادی که قبل از  ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ بازنشسته شدند، نمی‌شود

بازنشستگان قبل از 31 شهریور 1400 شامل طرح نیستند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از بودجه ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی برای رتبه‌بندی معلمان در نیمه دوم سال جاری خبر داد و گفت: این طرح شامل افرادی که قبل از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ بازنشسته شدند، نمی‌شود.

احمدحسین فلاحی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اعتراضات و تجمعات معلمان در چند روز اخیر، بیان کرد: خواسته‌ی فرهنگیان، رتبه بندی بود که باید زودتر انجام می‌شد اما ما فرهنگیان را متین‌تر از آن می‌دانیم که تجمع کنند و شعار دهند.

وی، خاطرنشان کرد: با اجرای طرح رتبه‌بندی، قسمت زیادی از مشکل فرهنگیان حل می‌شود اما این اقدام، کافی نیست.

دولت برای امسال اعتبار ندارد که تامین کند

معاون رئیس سازمان امور استخدامی در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، نسبت به تغییرات ایجاد شده در لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان انتقاد کرد و گفت: تغییرات ماهوی در لایحه اعمال شده که آن را به طرح تبدیل کرده است، یعنی در ۸ ماده بیش از ۱۵ تغییر اساسی انجام شده و تلقی ما حداقل این است که این دیگر لایحه نیست.

حسین عرب اسدی بیان داشت: بار مالی برای امسال دیده نشده و دولت برای امسال اعتبار ندارد که تامین کند، ما از ابتدای سال ۱۴۰۱ حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفتیم که در لایحه بودجه تقدیم شده است، بنابراین عدد بار مالی جدید که در پیشنهاد مطرح است، واقع بینانه نیست.

رئیس مجلس در پاسخ به سخنان نماینده دولت در دفاع از لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان، گفت: ما نمی‌توانیم تلقی خودمان را بگوییم و این لایحه بوده و رئیس سازمان بودجه بار مالی آن را در سطح مورد نظر با بررسی در صحن قبول کرده است. حال می‌گویید؛ مجلس هر کاری خواسته کرده، این ظلم در حق مجلس است و این رفتار درست نیست. ما اینجا هم قانون را رعایت و هم از حق معلمان دفاع کرده‌ایم تا بعد از ۱۰ سال قانون در مسیر درستی پیش رود و مشکلی در آن ایجاد نشود.

نماینده دولت نباید قوه عاقله مجلس را زیر سوال ببرد

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس نیز در پاسخ به نماینده دولت گفت: کسانی به عنوان نمایندگان دولت در جلسات بررسی طرح‌ها و لوایح شرکت می‌کنند نباید قوه عاقله مجلس را در بررسی‌ها زیر سوال ببرند. برادر بزرگواری که به عنوان نماینده دولت در صحن حاضر شدند طوری صحبت کردند که گویی ما این طرح را دو روزه بررسی کرده و به اینجا رسانده‌ایم.

محمد وحیدی ادامه داد: اگر می‌بینیم این لایحه شیر بی یال و دم و اشکم شده، نتیجه پیشنهادهای مکرر شما بوده که نگذاشتید لایحه به درستی اجرا شود نه اینکه مجلس را زیر سوال ببرید و لذا از رئیس مجلس انتظار داریم به این افراد تذکر دهند، افرادی که ۱۰ روز است که از دانشگاه به دولت با یک عنوان مدیریتی مهم تشریف‌فرما شده و می‌گویند که در مجلس اینگونه رفتار می‌شود. بدنه و جامعه فرهنگیان خود قضاوت کند که این چه صحبت‌هایی است که در مجلس می‌شود و خواهشمندم این بزرگواران شأن و جایگاه خود را بدانند.

قالیباف نیز در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: من به صحبت های ایشان اعتراض کردم، اما انصافا اقای عرب اسدی در مدیران پیشکسوت بوده و از دانشگاه به اینجا نیامده است.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، با بیان اینکه متاسفانه در کشور ما به نحوی شده است که تا کسی اعتراض نکند، حقش را به او نمی‌‌دهند‌،  تصریح کرد: با تصویب و اجرای لایحه رتبه‌بندی کمی شرایط بهتر خواهد شد، اما معلم‌ها باید بیش از این‌ها افزایش حقوق داشته باشند

رتبه‌بندی فقط برای معلمان اجرا می‌شود

قالیباف دیروز همچنین گفت: رتبه‌بندی معلمان شامل بخش‌های اداری و خدماتی نمی‌شود.رئیس مجلس افزود: هدف ما از رتبه‌بندی معلمان ارتقای جایگاه و منزلت آنان در آموزش و جامعه اسلامی است. رتبه‌بندی معلمان فقط برای کار معلمی است نه بخش‌های اداری و خدماتی هر چند که آن افراد برای ما عزیز هستند.

 در کشور ما تا کسی اعتراض نکند، حقش را نمی‌‌دهند

معلمان ایران به طور سنتی با حقوق کم و تنگنای معیشتی روبرو بوده‌اند و با وخامت وضعیت اقتصادی در سال‌های اخیر، مشکلاتشان بیشتر هم شده است و ازاین‌رو بارها به وضعیت شغلی و درآمدی خود اعتراض کرده‌اند. این اعتراضات در ماه‌های اخیر به شکل اعتراضات سراسری در  کشور به وقوع پیوست و اجرای طرح رتبه‌بندی همواره یکی از مهمترین خواسته‌های معلمان معترض بود.عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با بیان اینکه متاسفانه در کشور ما به نحوی شده است که تا کسی اعتراض نکند، حقش را به او نمی‌‌دهند‌، در خصوص اعتراضات اخیر معلمان و فرهنگیان به ویژه در حوزه مباحث معیشتی، گفت: حقوق و دریافتی معلمان کم است و واقعا کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد و حق معلمان است که مسائل خود را مطالبه کنند. محمدرضا صباغیان بافقی درگفت‌وگو با ایلنا افزود: دلیل این تجمعات این است که چند میلیون معلم صنف و تشکل صنفی ندارند و طبیعتا به این روش تلاش می‌کنند اعتراض و دغدغه‌های خود را بیان کنند.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، در پایان تصریح کرد: با تصویب و اجرای لایحه رتبه‌بندی کمی شرایط بهتر خواهد شد، اما باید بیش از این‌ها افزایش حقوق داشته باشند، چراکه هرچقدر به حوزه آموزش و پرورش اختصاص دهیم، یک سرمایه‌گذاری برای آینده کشور است و نباید به دید هزینه به آن نگاه کنیم.