پنجشنبه‌ای که گذشت فرهنگیان ۲۷ استان و بیش از ۵۰ شهر کشور در اعتراض به عدم اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان در مقابل ادارات آموزش و پرورش شهرهای خود تجمع کردند.

این تجمعات صنفی در حالی در روزهای اخیر بسیار داغ شده که در آغاز سال تحصیلی نیز در شهرهای مختلف کشور، تجمعاتی با خواستی مشابه تکرار شده بود. خواسته اصلی تجمع‌کنندگان اجرای «طرح رتبه‌بندی معلمان» است. طرحی که با اجرای آن معلمان براساس شایستگی‌های عمومی، تخصصی، حرفه‌ای و عملکرد، به ترتیب در رتبه‌های پنجگانه آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم قرار می‌گیرند و مجموع حقوق و مزایای آنان نباید کمتر از هشتاد درصد حقوق و مزایا و فوق‌العاده‌های اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد.

در حالی که براساس برآورده‌های کارشناسی گفته می‌‌شود خط فقر در سال 1400 در ایران 12 میلیون تومان برآورد می‌‌شود، حقوق یک معلم با یک سال سابقه کار 3 میلیون 500 هزار تومان است. رقمی که به باور بسیاری کفاف هیچ کدام از هزینه‌های زندگی را نمی‌‌دهد و بسیاری را از ادامه فعالیت در این صنف دلزده و خسته و ناامید کرده است.هر چند پس از برگزاری حدود 20 تجمع اعتراضی معلمان در روزهای ابتدایی مهر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی از بررسی مجدد طرح رتبه‌بندی فرهنگیان در کمیسیون تلفیق خبر و وعده دهد که «تا ۱۰ روز آینده نتیجه این بررسی به صحن می‌آید» و ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور هم در جلسه شورای آموزش و پرورش تاکید کرد که «مشکلات مالی و معیشتی فرهنگیان باید یکبار برای همیشه رفع شود»، اما همانطور که می‌شد حدس زد وعده‌ها عملی نشد و معلمان معترض روز پنج‌شنبه به صورت گسترده‌تری دست به تجمع اعتراضی زدند.

اعتراضات ادامه دارد

در چنین وضعیتی معلمان بار دیگر به خیابان‌ها آمدند و صدای اعتراضشان را بلند کردند و خواهان اجرای طرح رتبه‌بندی و افزایش حقوق به میزان ۸۰ درصد حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها شدند.معلمان استان‌های لرستان، کردستان، البرز، تهران، خوزستان، یزد، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی، گیلان، فارس، سمنان، قزوین، اصفهان، سیستان و بلوچستان، مازندران، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، مرکزی، زنجان، همدان، گرگان، خراسان رضوی و کرمان در این تجمعات حضور داشتند.

نظام رتبه‌بندی معلمان 10 ساله شد

سالهاست که اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها براساس نظام رتبه‌بندی شغلی فعالیت می‌‌کنند و براساس آن جایگاه خاص خود را دارند و متناسب با آن حقوق دریافت می‌‌کنند، اما تاکنون چنین سازمانی برای معلمان تعریف نشده و یک معلم از بدو استخدام تا هنگام بازنشستگی تحت هیچ نظامی رتبه‌بندی نمی‌شود.

هر چند دولت در چندین مرتبه اقدام به افزایش حقوق فرهنگیان کرد، اما با نگاه به رتبه‌بندی هیات علمی‌ها، برای نخستین بار در سال ۱۳۹۰ و با تدوین سند بنیادین آموزش و پرورش، به نظام رتبه‌بندی معلمان به عنوان راهکاری مثبت در افزایش کیفیت کار معلمان اشاره شد.در سال ۹۴ وزارت آموزش و پرورش خبر از اجرای مرحله اول این طرح را با اعتبار یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان داد، اما این طرح پس از آن و در سال‌های بعد به دلیل کمبود بودجه مسکوت ماند.در خردادماه ۹۸ دولت اعلام کرد که با اعتبار ۲ هزار میلیارد تومانی این طرح را دوباره به جریان می‌‌اندازد. اما این رقم بسیار کمتر از میزانی بود که مشکل اجرایی شدن چنین طرحی را حل کند.

اجرای «رتبه‌بندی معلمان»  به محض ابلاغ!

اما یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش در نخستین اظهارنظرش پس از اخذ رای اعتماد درباره «لایحه رتبه‌بندی معلمان»، گفت: به محض ابلاغ این طرح از سوی مجلس برای اجرا، آن را عملیاتی می‌کنیم.

با این حال به نظر نمی‌رسد که مجلس این طرح را با توجه به هزینه‌های آن به جایی برساند.

براساس برآوردها افزایش میزان حقوق به حداقل 77 هزار میلیارد تومان تزریق بودجه به وزارت آموزش و پرورش نیاز دارد. وزارتخانه‌ای که بودجه کلی امسال آن 110 هزار میلیارد تومان بوده است به نظر نمی‌‌رسد توانی برای اعلام آمادگی‌ها برای رفع مشکلات معلمان داشته باشد.