پس فرستادن محصولات کشاورزی ایران علاوه بر از دست رفتن اعتبار بین‌المللی کشور در این حوزه، موجب نگرانی مردم از توزیع و مصرف این محصولات شده است. کارشناسان بر این باورند، هرچند فروش فله‌ای و بی‌نام نشان محصولات کشاورزی امکان شناخت محصولات سالم‌تر‌ را برای مردم سخت کرده است، اما راهکارهای برای تشخیص محصولات سالم‌تر وجود دارد.

به گزارش  رکنا، در بین خبرهای تائید و تکذیب‌های سلامت محصولات کشاورزی پس فرستاده‌شده از سوی کشورهای هدف صادراتی، نگرانی مردم از توزیع این محصولات در بازار داخل تشدید شده است. خبرهای رسیده از باز پس فرستادن محصولات کشاورزی نشان می‌دهد دستگاه‌های مذکور به وظایفی قانونی که به آن‌ها واگذارشده عمل‌نکرده‌اند یا در اجرای آن‌ها ضعف داشته‌اند.

چطور میوه سالم انتخاب کنیم؟

علی کرمی، رئیس موسسه بنیاد زندگی سالم ایران، ضمن تأکید بر اینکه معمولاً امکان تشخیص وجود سموم و فلزات سنگین از ظاهر محصولات کشاورزی ممکن نیست و بهترین راه تشخیص سموم روش‌های آزمایشگاهی است، راهکارهای را پیشنهاد داد که مردم از طریق آن‌ها می‌توان محصولات کم‌خطرتر و سالم‌تر را انتخاب کنند.

به گفته کرمی در اولین قدم باید مردم بیاموزند که نباید کیفیت را فدای کمیت و ظاهر محصول کنند، به‌عبارت‌دیگر کیفیت باید فاکتور اول انتخاب محصول باشد نه ظاهر آن! مردم معمولاً در هنگام انتخاب به سراغ  محصولی می‌روند که ظاهر بهتری داشته باشد درحالی‌که این اولین اشتباه در انتخاب محصول سالم‌تر است.

کرمی بابیان اینکه محصولات با زرق‌وبرق اغلب سم بیشتری برای در امان ماندن از آفات دریافت کرده‌اند، افزود: برخی کشاورزان برای جلوگیری از هجوم آفات به محصول در مصرف سموم زیادی روی می‌کنند، این امر موجب تولید محصول با سطح بالای باقی‌مانده سموم، اما ظاهری مناسب می‌شود.

محصولات شناسنامه ندارند و کار سخت می‌شود

کرمی خرید و مصرف محصولات بسته‌بندی‌شده داری شناسنامه را راهکار دیگر برای انتخاب محصول سالم‌تر برشمرد و افزود: در حال حاضر بخش عمده محصولات کشاورزی در کشور ما به‌صورت فله‌ای توزیع می‌شود و این امر تشخیص محصول سالم را برای مصرف‌کننده سخت می‌کند.

او ادامه داد: اگر محصولات دربسته بندی با لیبل مشخصات توزیع شود، تولیدکننده ملزم خواهد بود که شناسنامه محصول که شامل تاریخ تولید، نوع سم مصرفی و میزان آن را درج کند و مردم این امکان را پیدا می‌کنند محصول سالم‌تر را انتخاب و مصرف کنند.

کرمی در پاسخ به این پرسش که در شرایط فعلی که دسترسی مردم به محصولات بسته‌بندی کمتر است چه باید کرد، گفت: توصیه می‌شود مردم در انتخاب صیفی‌جات و میوه‌ها محصولاتی را بخرند که اندازه کوچک‌تری دارند، به‌طور مثال سیب‌زمینی و پیاز را در سایز کوچک خریداری و از خرید سیب‌زمینی و پیازهای به اصلاح درشت خودداری کنند.

محصولات رسیده و غیر گلخانه‌ای را خریداری کنید

او تصریح کرد: همچنین در انتخاب محصول، رسیده یا کال بودن را مدنظر قرار دهند؛ به‌طور مثال گوجه‌ای را انتخاب کنند که کاملاً رسیده باشد و از خرید گوجه‌های نارس با این فرض که در خانه خواهد رسید خودداری کنند.

توصیه دیگر کرمی، تا حد ممکن خرید محصولات غیر گلخانه‌ای است، چراکه در حال حاضر در تولید محصولات غیر گلخانه‌ای میزان سم کمتری استفاده می‌شود، به‌طور مثال هرچند خیار گلخانه‌های ظاهر بهتری دارد اما، در خیار سنتی از میزان سم کمتری استفاده‌شده است.

پوست کندن میوه تأثیری در کم شدن سموم ندارد

کرمی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه، گفته می‌شود برخی اقدامات مانند پوست کندن به‌ویژه در میوه‌ها می‌تواند مانع ورود سم به بدن فرد شود، گفت: این تصور اشتباه است که با کندن پوست میوه‌های مانند سیب سم آن وارد بدن نمی‌شود، چراکه در میوه‌ها سم به بافت میوه نفوذ کرده و باپوست کندن نمی‌توان مانع ورود سم به بدن شد.

کرمی با تأکید بر اینکه مردم آگاه به‌سلامت محصولات کشاورزی، تولیدکننده را وادار به تولید محصول سالم می‌کنند، اظهار کرد: آگاه‌سازی مردم باید با جدیت دنبال و هرروز سطح استاندارد سلامت در این حوزه بالاتر برود تا شاهد تکرار مشکلات اخیر در خصوص پس فرستادن محصولات کشاورزی کشور و ایجاد جو نگرانی در جامعه نباشیم.