گلر به خودی

اشتباه ثانیه آخری سیدحسین حسینی روبه‌روی فجر سپاسی، فرصت رسیدن به چهارمین برد متوالی را از استقلال گرفت. آبی‌ها برای سومین بار در این فصل صاحب یک پنالتی شدند و این بار در استفاده از آن موفق بودند اما در نهایت سیروان قربانی، مسابقه را به تساوی کشاند تا سومین گل فصل کوین یامگا، برای رسیدن به سه امتیاز بازی کافی نباشد. این نبرد در شیراز، نکته‌های جالبی داشت که در این گزارش به مرور آنها می‌پردازیم. مسابقه‌ای که استقلال را تبدیل به اولین تیم لیگ برتر بیست و یکم با امتیازهای دورقمی کرد.

آریا طاری

اینکه استقلال برای اولین بار در این فصل برنده نشده اما شکست هم نخورده و همه نفرات این تیم تا این حد به خاطر این نتیجه «عصبانی» هستند، نشانه جالبی به نظر می‌رسد. آنها دوست ندارند هیچ امتیازی را از دست بدهند و به همین خاطر با انگیزه بسیار زیادی به هر بازی وارد می‌شوند. تیم فرهاد تا همین‌جا هم درخشان ظاهر شده و با توجه به شکست این هفته سپاهان روبه‌روی ذوب، همچنان اصلی‌ترین مدعی باقی خواهد ماند اما به نظر می‌رسد فرهاد و شاگردها به هر قیمتی و در هر شرایطی فقط به دنبال برد هستند. آنها حتی در یک مسابقه خارج از خانه هم با تساوی راضی نمی‌شوند و نمی‌توانند خودشان را فریب بدهند و از یک امتیاز لذت ببرند. تصاحب 10 امتیاز در چهار بازی یکی از بهترین شروع‌های تاریخ استقلال در رقابت‌های لیگ برتر را رقم زده است. با این وجود همه نفرات این تیم به خوبی می‌دانند که یک شروع ایده‌آل، به معنای قطعی شدن موفقیت در این فصل نخواهد بود. آبی‌ها هنوز روبه‌روی قدرت‌های اصلی لیگ برتر قرار نگرفته‌اند. این تیم آماده البته به نظر قدرت شکست دادن هر حریفی را دارد.

کیفیت؛ عهد عتیق

صعود فجر سپاسی به لیگ برتر، اتفاق خوبی بود اما کاش مسئولان استان فارس هم شرایط را برای «میزبانی» استاندارد این تیم در لیگ برتر فراهم می‌کردند. این فقط صعود نیست که اهمیت دارد و یک تیم باید از حداقل‌های اولیه برای میزبانی یک مسابقه هم برخوردار باشد. کیفیت برگزاری نبرد خانگی فجر روبه‌روی استقلال، آنقدر در حد عهد عتیق بود که هر لحظه انتظار داشتیم حسن روشن یا صمد مرفاوی برای تیم‌شان در این مسابقه گل بزنند. روی این چمن، عملا نباید انتظار یک مسابقه تماشایی را داشته باشیم. حتی در دهه 60 هم بسیاری از چمن‌های فوتبال ایران بهتر از این بودند. کیفیت پخش تصاویر هم بسیار ناامیدکننده هستند و مخاطب تلویزیونی عملا شاهد مسابقه‌ای است که شباهت چندانی به فوتبال ندارد. کاش در کنار صعود، فجری‌ها کمی هم روی میزبانی‌شان کار می‌کردند.

ساشتباه محاسباتی سیدحسین روی خروج از دروازه در دقیقه 95 مسابقه با فجرسپاسی، برای استقلال به شدت دردسرساز شد. او تنها سایه‌ای از توپ را نشانه رفت و به سیروان قربانی اجازه داد که به سادگی توپ را از خط دروازه استقلال عبور بدهد

سیدحسین، پاشنه آشیل

«زشت‌ترین گل لیگ برتر را خوردیم. خود بازیکن فجر هم نمی‌داند که با کجای بدنش گل زده است». شاید حق با فرهاد باشد و سیروان نداند با کجایش گل زده اما بدون شک سیدحسین حسینی هم نمی‌داند که با کجایش گل خورده است. سیدحسین بعد از چند نمایش خوب، دوباره به همان گلر کاملا آشنا برای استقلالی‌ها تبدیل شده است. سنگربانی که همیشه آماده است تا با یک واکنش فاجعه‌بار، تیم را به بن‌بست بکشاند. اشتباه محاسباتی سیدحسین روی خروج از دروازه در دقیقه 95 مسابقه با فجرسپاسی، برای استقلال به شدت دردسرساز شد. او تنها سایه‌ای از توپ را نشانه رفت و به سیروان قربانی اجازه داد که به سادگی توپ را از خط دروازه استقلال عبور بدهد. این گل، عملا دو امتیاز مهم را از استقلال گرفت و اجازه نداد آبی‌ها چهارمین برد متوالی‌شان در لیگ برتر را جشن بگیرند. برای بردن لیگ برتر در این فصل، فرهاد باید به دنبال یک گلر مطمئن‌تر باشد. رشید مظاهری هم شاید کمی افت کرده اما استانداردهای بازی او به مراتب بیشتر از سیدحسین است. در نتیجه به نظر می‌رسد این اشتباه، پایان دوران حضور ثابت حسینی روی خط دروازه استقلال است. چراکه با این گلر، نمی‌توان به لحظات حساس و بردهای کلیدی دل بست.

وی.ای.آر؛ نیاز کلیدی

نبرد فجر و استقلال به لحاظ داوری، صحنه‌های بحث‌برانگیز زیادی داشت. جالب اینکه هر دو تیم عملا به قضاوت منصوریان معترض بودند و حتی تصاویری هم از صحنه‌های حساس مسابقه منتشر کردند. مساله فقط این نیست که داور در کدام لحظه مرتکب اشتباه شده و به نفع کدام تیم سوت زده است. مساله این است که فوتبال ایران بیشتر از همیشه به وی.ای.آر نیاز دارد و تا کمک‌داور ویدئویی از راه نرسد، این موج هرگز فروکش نخواهد کرد. فدراسیون فوتبال اگر به سلامت لیگ اهمیت می‌دهد و اگر قصد کاهش دادن اعتراض‌ها به تصمیم‌های داوری را دارد، باید راهی برای استفاده از وی.ای.آر در رقابت‌های لیگ برتر داشته باشد. در چنین شرایطی، هیچ چیز به اندازه کمک‌داور ویدئویی برای فوتبال مناسب نیست. لیگ برتر در اوضاع فعلی، نیاز مبرمی به وی.ای.آر دارد و باید بتواند هر طور که شده، خودش را «به روز» کند. این تصمیم در درجه اول، به معنای حمایت از داورها و تنها نگذاشتن آنها خواهد بود.