آخرین شب آرامش!

برای حفظ صدرنشینی در لیگ برتر، آبی‌ها راهی به جز بردن بازی‌های‌شان ندارند. آنها در تجربه قبلی صدرنشینی، خیلی زود متوقف شدند و کنار کشیدند اما حالا شکست دادن آلومینیوم می‌تواند جای پای این تیم را در بالاترین نقطه جدول مستحکم کند. این بازی از چند جهت برای تیم فکری اهمیت زیادی دارد. اول بازگشت شیخ دیاباته پس از مدت‌ها و دوم روبه‌رو شدن با رسول خطیبی که فصل گذشته استقلال را دبل کرده بود. تصمیم مهم فکری قبل از این جدال، کنار گذاشتن میلیچ از تیمش به صورت موقت بوده است.

آریا طاری

پس از تساوی خانگی برابر صنعت نفت، استقلال در سه مسابقه متوالی دور از ورزشگاه آزادی به میدان رفته و نتایج بسیار خوبی را هم در این بازی‌ها به دست آورده است. تصاحب هفت امتیاز در سه جدال بیرون از خانه با شهرخودرو، ذوب و گل گهر، آبی‌ها را به صدر جدول رده‌بندی لیگ برتر رسانده است. با این حال شکست دادن آلومینیوم برای آنها، از نان شب هم واجب‌تر به نظر می‌رسد. چراکه استقلال پس از این جدال، باید خودش را برای چند مسابقه سخت متوالی آماده کند. درست یک هفته بعد از این نبرد، استقلال در آزادی روبه‌روی پرسپولیس قرار می‌گیرد. چند روز بعد، آبی‌ها به تبریز سفر می‌کنند تا با تراکتور مسابقه بدهند و پس از روبه‌رو شدن با تیم جان‌سخت سایپا، دو جدال بیرون از خانه با نساجی و سپاهان انتظار تیم فکری را می‌کشد. برنامه این تیم در دیدارهای پایانی فصل، فوق‌العاده دشوار به نظر می‌رسد و آنها پیش از این پایان سخت، باید همه امتیازهای ممکن را جمع کنند. حریف امروز استقلال یکی از تیم‌های تازه‌وارد لیگ برتر به شمار می‌رود. تیمی که فصل را با دو شکست متوالی شروع کرد اما پس از آن دیگر حتی در یک مسابقه هم طعم شکست را نچشید. آلومینیوم در چهار هفته اخیر دو بار برنده بوده و مجموعا هشت امتیاز به دست آورده است. آماری که نشان می‌دهد تیم خطیبی از انگیزه‌های لازم برای تبدیل شدن به یکی از تیم‌های شگفتی‌ساز این فصل برخوردار است. شکست دادن تیم قدرتمند نفت آبادان و تساوی گرفتن از شهرخودرو، دو نتیجه آخر تیمی بود که امروز قابلیت‌هایش را روبه‌روی صدرنشین لیگ برتر محک خواهد زد. تیمی که به راحتی مقابل هیچ حریفی تسلیم نمی‌شود.

بزرگ‌ترین نگرانی در مورد تیم محمود فکری، به کیفیت خط حمله این تیم مربوط می‌شود. در حقیقت استقلال در گل‌زنی مشکل بزرگی ندارد اما زحمت این کار روی دوش مدافعان و هافبک‌های این تیم قرار گرفته است. وریا غفوری به تنهایی یک‌سوم گل‌های این فصل استقلال را به ثمر رسانده و این نشان از عملکرد نه‌چندان درخشان مهاجمان تیم دارد. استقلال فصل را با زوج هجومی مهدی قایدی و ارسلان مطهری کلید زده و این دو بازیکن تقریبا در همه دیدارها به میدان رفته‌اند اما این زوج روی هم در این فصل فقط دو گل به ثمر رسانده‌اند. مهدی یک بار روبه‌روی گل گهر موفق به گل‌زنی شده و ارسلان تنها گلش را در همان هفته اول وارد دروازه مس رفسنجان کرده است. حتی اگر سبحان خاقانی جوان را به فهرست مهاجمان تخصصی این فصل استقلال اضافه کنیم، مهره‌های هجومی تیم فکری در این فصل روی هم سه گل زده‌اند و این آمار برای باشگاهی که مدعی قهرمانی  لیگ برتر است، چندان جالب به نظر نمی‌رسد. شاید ورود شیخ دیاباته، این وضعیت را کمی تغییر بدهد. شیخ از شروع فصل شرایط خوبی را تجربه نکرده و دائما درگیر مصدومیت و مسائلی از این دست بوده است. با این حال او از این هفته چراغ سبز بازی را از کادر پزشکی استقلال گرفته و می‌تواند تیمش را در جدال با آلومینیوم همراهی کند. باز شدن پای شیخ به گل‌زنی در آستانه دربی، می‌تواند بهترین خبر برای آبی‌ها باشد. چراکه اگر او به فرم ایده‌آل فصل گذشته برسد، استقلال دوباره اوج می‌گیرد و کیفیت خط حمله این تیم هم به شکل محسوسی بهتر می‌شود. این درست همان چیزی است که آبی‌ها قبل از جدال‌های حساس پیش رو به آن نیاز دارند.

بزرگ‌ترین نگرانی در مورد تیم محمود فکری، به کیفیت خط حمله این تیم مربوط می‌شود. در حقیقت استقلال در گل‌زنی مشکل بزرگی ندارد اما زحمت این کار روی دوش مدافعان و هافبک‌های این تیم قرار گرفته است. وریا غفوری به تنهایی یک‌سوم گل‌های این فصل استقلال را به ثمر رسانده و این نشان از عملکرد نه‌چندان درخشان مهاجمان تیم دارد

این مسابقه از یک جهت دیگر هم برای استقلال فوق‌العاده مهم به نظر می‌رسد. آنها امروز با مردی روبه‌رو می‌شوند که فصل گذشته در هر دو جدال رفت و برگشت، این تیم را با شکست روبه‌رو کرده بود. رسول خطیبی در لیگ نوزدهم سرمربی ماشین‌سازی تبریز بود و در اولین هفته لیگ برتر به لطف ایستگاهی دیرهنگام اتابک زارعی، تیم استراماچونی را شکست داد. او در نیم‌فصل دوم این بار در آزادی روبه‌روی استقلال قرار گرفت و باز هم توانست تیمی را که این بار «سرمربی» نداشت شکست بدهد. 6 امتیازی که خطیبی فصل گذشته از آبی‌ها گرفت، ضربه بزرگی به استقلال زد و حالا محمود فکری برای انتقام گرفتن از این مربی، مسابقه امروز را آغاز خواهد کرد. او می‌خواهد کاری را انجام بدهد که استراماچونی در فصل گذشته، موفق به انجام دادنش نشده بود.