نبرد تماما آبی!

شاید خیلی‌ها از شروع فصل، در انتظار این جدال بودند. مسابقه‌ای که یک طرفش استقلال با محمود فکری ایستاده و در سمت دیگرش، موفق‌ترین مربی استقلال در همه ادوار لیگ برتر قرار گرفته است. این دو نفر زمانی به عنوان مربی و کاپیتان و بعدها به عنوان دستیار در کنار هم بودند و حالا به عنوان دو سرمربی، روبه‌روی هم می‌ایستند. این دومین تقابل فکری و قلعه‌نویی در لیگ برتر به شمار می‌رود اما نخستین بار است که در این تقابل، نام استقلال به گوش می‌رسد.

آریا طاری

بین امیر قلعه‌نویی و محمود فکری، انبوهی از خاطرات خوب مربوط به گذشته و البته انبوهی از جاه‌طلبی برای آینده وجود دارد. اگر استقلال لیگ برتر چهارم را نقطه‌ای طلایی در شکل‌گیری دوران مربیگری امیر قلعه‌نویی بدانیم، محمود فکری در میانه میدان آن تیم بازیکن فوق‌العاده مهمی بود و بازوبند کاپیتانی تیم را بر بازو داشت. استقلال در پایان آن فصل برای اولین بار فاتح لیگ برتر شد و فکری به عنوان کاپیتان، جام قهرمانی را بالای سر برد. رابطه نزدیک این دو نفر با هم، بعدها بیشتر و بیشتر خودش را نشان داد. وقتی ژنرال به نیمکت تیم ملی رسید، فکری را هم به آن تیم دعوت کرد. اتفاقی که معمولا در دوران مربیان قبلی تیم ملی، رخ نمی‌داد. فکری با وجود سابقه کم در رده ملی، حتی در دوران قلعه‌نویی با «بازی خداحافظی» هم روبه‌رو شد. آن هم در شرایطی که بسیاری از ستاره‌های بزرگ تاریخ تیم ملی، هرگز چنین موقعیتی را تجربه نکرده‌اند. سابقه رفاقت بین این دو چهره استقلالی، بعدها با دستیاری فکری در تیم قلعه‌نویی تقویت شد. این دو برای مدتی در کنار هم روی نیمکت باشگاه نشستند. هرچند که در نهایت فکری تصمیم گرفت کار مربیگری را به صورت مستقل ادامه بدهد و دیگر قید دستیاری را بزند. سال‌ها بعد از تجربه‌های درخشان در استقلال به عنوان بازیکن و مربی، حالا محمود فکری و امیرقلعه‌نویی در شرایطی به دیدار هم می‌روند که اولی مرد اصلی نیمکت استقلال است و دومی در گل گهر سیرجان فعالیت می‌کند. فکری با همه وجود می‌جنگد تا ثابت کند که گزینه‌ای ایده‌آل برای استقلال است و بالاخره اعتماد حداکثری هواداران باشگاه را به دست بیاورد. امیرقلعه‌نویی هم همچنان به بازگشت به استقلال فکر می‌کند و به خوبی می‌داند که تجربه یک فصل فوق‌العاده در سیرجان، او را به این خواسته بزرگ نزدیک خواهد کرد.

مسابقه امروز، اولین بار نیست که فکری و قلعه‌نویی به عنوان سرمربی روبه‌روی هم قرار می‌گیرند. اولین دوئل آنها اواخر فصل گذشته رقم خورد. جایی که فکری روی نیمکت نساجی حضور داشت و امیر سرمربی سپاهان بود. آن مسابقه با اشتباه هولناک مدافع سپاهان، با پیروزی نساجی به پایان رسید

مسابقه امروز، اولین بار نیست که فکری و قلعه‌نویی به عنوان سرمربی روبه‌روی هم قرار می‌گیرند. اولین دوئل آنها اواخر فصل گذشته رقم خورد. جایی که فکری روی نیمکت نساجی حضور داشت و امیر سرمربی سپاهان بود. آن مسابقه با اشتباه هولناک مدافع سپاهان، با پیروزی نساجی به پایان رسید. این شکست غیرمنتظره، آخرین بارقه‌های امید تیم قلعه‌نویی برای قهرمانی لیگ را هم از بین برد و این مربی را به درهای خروجی باشگاه نزدیک کرد. در مقابل، فکری با آن پیروزی اعتبار بیشتری در قامت یک سرمربی به دست آورد و روزهای درخشانش در نساجی را درخشان‌تر کرد. ژنرال نه‌تنها از تقابل با فکری، بلکه حتی از روبه‌رو شدن با استقلال در فصل گذشته خاطره خوشی ندارد. او در دو دیدار متوالی لیگ و جام حذفی فصل گذشته در تهران نتیجه را به استقلال واگذار کرد و با واکنش‌های کنایه‌آمیز فرهاد مجیدی هم روبه‌رو شد. در حقیقت سه شکست کلیدی فصل گذشته این مربی، مقابل فکری و مجیدی رقم خوردند و همین باخت‌ها بودند که او را از سپاهان جدا کردند. حکایت این فصل اما برای این مربی کاملا متفاوت به نظر می‌رسد. او و تیمش حالا در صدر جدول رده‌بندی لیگ برتر دیده می‌شوند. گل‌گهر در هشت هفته گذشته لیگ برتر 14 امتیاز جمع کرده و دومین فصل حضورش در لیگ برتر را به شکل خارق‌العاده‌ای کلید زده است. استقلال فکری هم البته تا همین‌جا در هفت بازی به 12 امتیاز رسیده و در صورت شکست دادن حریف در مسابقه امروز، با یک بازی کم‌تر بالاتر از این تیم قرار می‌گیرد. بین این دو تیم، گل گهر تیم هجومی‌تری به نظر می‌رسد و استقلال در فاز دفاعی، بهتر نشان داده است. گل گهر در دیدارهای گذشته 13 گل به ثمر رسانده اما مهره‌های استقلال مجموعا هفت گل زده‌اند. در نقطه مقابل اما تیم سیرجانی در این فصل هشت گل خورده و سهم استقلال تنها سه گل خورده بوده است.

این نبرد تنها در تقابل قلعه‌نویی و محمود فکری خلاصه نمی‌شود. جدال استقلال و گل‌گهر، می‌تواند یکی از تماشایی‌ترین دوئل‌ها بین بهترین گل‌زن و یکی از آماده‌ترین گلرهای لیگ برتر باشد. گادوین منشا تا امروز در لیگ فوق‌العاده نشان داده و با 9 گل زده به تنهایی در صدر جدول گل‌زنان دیده می‌شود. رشید هم از زمان شروع بازی برای استقلال، درخشان ظاهر شده و توانسته نمایش‌‌های بی‌نقصی را به نام خودش ثبت کند. روبه‌رو شدن این دو نفر با هم، بخشی از جذابیت‌های مهم این نبرد خواهد بود. جدالی که به لیگ هیجان بیشتری می‌بخشد.