معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به برخی چالش‌ها در دوره ابتدایی گفت: اکنون حدود 180 هزار کلاس درس در دوره ابتدایی داریم که جمعیت دانش‌آموزی آنها کمتر از 25 نفر است و 202 مدرسه با تنها یک دانش آموز اداره می‌شوند.

رضوان حکیم‌زاده افزود: دسترسی به آموزش و عدالت آموزشی به ما اجازه نمی‌دهد که این مدارس را تعطیل کنیم. وی ادامه داد: از سوی دیگر اکنون 4 میلیون و 800 هزار دانش‌آموز دوره ابتدایی در کلاس‌های با تراکم بالای 26 نفر درس می‌خوانند در حالی‌که بر اساس مصوبات، حداکثر تعداد دانش‌آموزان در یک کلاس باید 26 نفر باشد و ما شاهد کلاس‌های 40 تا 50 نفر هستیم. حکیم‌زاده یکی از حوزه های مغفول در بحث سیاست کلان آموزش‌وپرورش را جامعه‌شناسی آموزش‌وپرورش دانست و گفت: همواره به نقش و تاثیر متقابلی که آموزش‌وپرورش جامع دارد بی‌توجهی شده و تصور کرده‌ایم که در کلاس درس یک سری معلومات به دانش‌آموزان ارائه می‌شود حال آن‌که باید بدانیم مدرسه در کار ساخت، تولید و باز تولید طبقات اجتماعی نقش فعالی دارد. حکیم زاده ادامه داد: این نوع نگاه و جهت‌گیری، ما را به سمتی هدایت کرده که امروز عدالت آموزشی را صرفا در دسترسی به آموزش تعریف کرده‌ایم در حالی‌که شرایط یاد‌دهی و یادگیری که ضامن تحرک اجتماعی است به فراموشی سپرده شده است. وی اظهار داشت: ادامه دادن چنین روندی منجر به این خواهد شد که در 15 سال آینده حتی یک کدرشته خوب برای دانش‌آموزان مناطق محروم نخواهیم داشت و به تدریج آموزش که باید یک عامل تحرک اجتماعی باشد کنار گذاشته می‌شود زیرا شرایط برابر یاد دهی و یادگیری به دسترسی به آموزش صرف تقلیل یافته است.