وزیر آموزش و پرورش گفت: از نظر ما نظام آموزشی موفق است که دانش‌آموزان آن در مفاهیم دانشی، نمرات و موفقیت بیشتری کسب کنند و مدارس ما سعی کرده به این سمت برود.این رویکرد یعنی حافظه‌محوری، اولین آثاری که به دنبال داشته، عدم تحقق ابعاد پرورشی است. وقتی بچه‌ها یادگیری متکی به حافظه را انجام می‌دهند، قطعا از آن نشاط که یکی از ابعادش یادگیری اصولی است بی‌بهره می‌مانند.

سیدمحمد بطحائی ادامه داد: باید اشتیاق یادگیری را در دانش‌آموزان بالا ببریم‌، اگر یادگیری سطحی و حافظه‌محور باشد، باعث می‌شود نشاط و سرزندگی و اشتیاق به یادگیری فراموش شود زیرا بچه‌ها چیزهایی را  یاد می‌گیرند که در زندگی روزمره‌شان تاثیری ندارد، مانند غذایی که فرد به آن اشتها ندارد و به زور به خورد او می‌دهند.

به گفته او، خیلی دشوار است تا ما بخواهیم این مسیر را تصحیح کنیم و سهم قابل توجهی از آموزش بچه‌ها را متناسب با نیاز اجتماعی‌شان کنیم. برنامه درسی ما در گام اول باید متناسب سند تحول تصحیح و غربال شود. چگالی مفاهیم درسی ما بسیار سنگین‌تر از چگالی دروس در سایر کشورهاست. آن‌چه را که بچه‌های ما در صحنه آموزش می‌آموزند، نمی‌توانند در سطح جامعه عمل کنند چون ما به‌طور جدی به مباحث آموزشی  نپرداخته‌ایم.