سکته مغزی را یکی از سه عامل اصلی مرگ‌و‌میر در دنیا می‌‌دانند. عارضه‌ای که هرچند در سنین بالای 60 و 70 شایع است، اما حداقل 10 سال کمتر از میانگین جهانی، ایرانی‌ها را به کام خود می‌برد. دیروز هم فرزاد اشرافی، متخصص مغز و اعصاب، نسبت به کاهش میانگین سن بروز سکته مغزی در کشور هشدار داد و گفت که سالانه بیش از ۱۲ هزار نفر در کشور دچار سکته مغزی می‌شوند.

برخی پزشکان معتقدند حدود ۳۰ درصد از افرادی که در کشور دچار سکته مغزی می‌شوند زیر ۵۰ سال سن دارند و این رقم کاهش چشمگیر سن شروع سکته مغزی در کشور را نشان می‌‌دهد. کاهش سن بروز سکته مغزی هر چند در دوران پاندمی کرونا، در اغلب نقاط دنیا فراوان مشاهده شده است، اما کاهش سن بروز سکته مغزی در ایران، پیش از شیوع کرونا نیز در ایران هشدار داده شده بود. جمشید کرمانچی، مشاور معاون درمان وزارت بهداشت، چند ماه پیش از شیوع کرونا در کشور گفته بود: «سکته مغزی به عنوان یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها و همچنان به عنوان علت مهم و اصلی معلولیت‌ها و ناتوانی‌ها در کشور شناخته می‌شود».

او گفته بود: «در وهله اول مردم نباید فکر کنند که سکته مغزی فقط در سنین بالای ۵۰ یا ۶۰ سال اتفاق می‌افتد. در حال حاضر سکته‌های مغزی در سنین ۴۰ سال داریم و بعضا مواردی از سکته مغزی در سنین زیر ۴۰ هم دیده شده است. گاهی اوقات مردم انتظار دارند که یک فرد پیر و از کار افتاده‌ای سکته مغزی کند؛ در حالیکه یک فردی که شاغل است یا در خیابان راه می‌رود هم ممکن است سکته مغزی کند. بنابراین حواس مردم باید به این موضوع باشد و اشتباه نکنند و فکر نکنند که سکته حاد مغزی فقط مختص افراد پیر است».

در این میان، بسیاری از متحصصان هشدار می‌دهند، افزایش روزافزون مشکلات اقتصادی و اجتماعی حاکم بر جامعه و افزایش شدید مشکلات روحی در بروز سلسله بیماری‌های مربوط به مغز بی‌تاثیر نیست. برخی کارشناسان معتقدند افزایش استرس‌ و افسردگی و تغییر سبک زندگی و تغذیه و تحرک که خود وام گرفته از اوضاع اقتصادی و اجتماعی جامعه است، در افزایش شمار سکته مغزی و دیگر بیماری‌های مربوط به مغز در کشور موثر است.

*سکته مغزی چیست؟

به بسته شدن یا پاره شدن یک شریان مغزی که به اختلال در گردش خون آن ناحیه از مغز منجر و موجب بروز علائمی مثل اختلال تکلم، فلج نیمه بدن و اختلال در راه رفتن شود، سکته مغزی می‌‌گویند. به طور متوسط 10 تا 15 درصد افرادی که به سکته‌های مغزی مبتلا می‌‌شوند در اثر این بیماری جان خود را از دست می‌‌دهند و 60 تا 70 درصد بیماران در صورت دریافت درمان مناسب در حداکثر 3 تا 4 ساعت پس از سکته، می‌‌توانند زندگی مستقلی داشته باشند، در غیر این صورت این افراد نیز زندگی سختی توام با ناتوانی در سطوح مختلف را خواهند داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، فرزاد اشرافی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: «شایع‌ترین سکته مغزی، سکته ناشی از انسداد رگ‌ها است».

اشرافی در ارتباط با علائم سکته مغزی، افزود: «البته سکته مغزی بسته به اینکه کدام یک از قسمت‌های مغز را درگیر کرده است، علائم مختلفی دارد که می‌تواند شامل تاری دید، اختلال در میدان بینایی، اختلال در بلع، اختلال در صحبت کردن، ضعف اندام و فلجی، اختلال در حس اندام، عدم تعادل و اختلال ادراری شود».

وی ادامه داد: «همچنین در مواردی که لخته‌ها عروق ساقه مغز را درگیر می‌کنند، می‌توانند افت هوشیاری و کما را برای بیمار به دنبال داشته باشند».اشرافی درباره اقدامات لازم برای بیمار سکته مغزی، تاکید کرد: «اگر فرد یا اطرافیان علائم بارزی همچون کج شدن صورت، اختلال در صحبت کردن، اختلال حرکتی یا ضعف‌اندام را مشاهده کردند، باید سریعاً به اورژانس ۱۱۵ اطلاع دهند و از خود درمانی خودداری کنند».

وی افزود: «لازم است بدانید حتی اگر فشارخون بیمار بالا است نباید برای پایین آوردن فشار خون بیمار اقدام به خوددرمانی کنید».

اشرافی در پاسخ به این سوال که چه چیزهایی احتمال سکته مغزی را افزایش می‌دهد، گفت: «در افزایش احتمال بروز سکته مغزی عوامل مختلفی دخیل هستند، مثل بالا بودن فشار و چربی خون، دیابت، چاقی، بی‌تحرکی، مصرف انواع دخانیات از جمله سیگار و قلیان و مصرف الکل که افراد با اصلاح سبک زندگی خود می‌توانند آنها را کنترل کنند».

وی افزود: «برخی از عواملی که باعث احتمال سکته مغزی می‌شود، مانند سن، جنس، نژاد و ژنتیک غیرقابل تغییر است و در میان افراد مسن، مردان و سیاه پوستان احتمال بروز سکته مغزی بیشتر است».اشرافی با هشدار نسبت به کاهش میانگین سن بروز سکته مغزی درباره میانگین سنی افرادی که دچار سکته مغزی می‌شوند، اظهار کرد: «شیوع سکته مغزی بعد از ۵۵ سالگی افزایش می‌یابد و به ازای هر ۵ سال افزایش سن، ریسک سکته مغزی بیشتر می‌شود».