سعیده علیپور

در حالی که حسن روحانی، رئیس‌جمهور روز جمعه پس از شنیدن گزارش سعید نمکی، وزیر بهداشت درباره وضعیت کشور در مقابله با کرونا و شروع مرحله دوم غربالگری عمومی، ابراز امیدواری کرد که به زودی شاهد افزایش مناطق سفید و فعالیت همه کسب‌و‌کارها و مراکز پر رفت‌وآمد، به‌ویژه بازگشایی اماکن مذهبی باشیم و حتی زمزمه‌‌هایی در مورد بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس شنیده می‌شود، دیروز سخنگوی وزارت بهداشت، شمار شناسایی شده مبتلایان به ویروس کرونا در کشور را از ابتدا تاکنون ١٠6 هزار و 220 نفر و جانباختگان را ٦٥89 نفر اعلام کرد. این در حالی است که در 24 ساعت گذشته ۱۵۲۹ نفر از مبتلایان به این بیماری شناسایی و آمار فوت‌شدگان در همین زمان به 48 مورد رسیده است. آماری که گرچه شمار آن با شیب تقریبا ثابتی در چند هفته اخیر همراه بوده،  اما به گفته مسئولان بهداشتی کشور نه‌تنها شهر تهران هنوز با درصد بالای مبتلایان به کرونا دست و پنجه نرم می‌کند و وضعیت آن قرمز است که شاهد روند افزایش این بیماری  در استان خوزستان و چندین استان دیگر کشور نیز هستیم.

دیروز همچنین ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت با ابراز نگرانی از روند افزایشی بروز کرونا در خوزستان، گفت: «اگر در جایی بازگشایی‌ها موجب افزایش بیماری شود یا به دلیل خصوصیت اپیدمی یا خصوصیات اجتماعی یک شهرستان با تشدید موارد ابتلا مواجه شویم، حتما تصمیمات سختگیرانه‌تر و بازگشت به گذشته را خواهیم داشت».

 او این هشدار را در حالی مطرح کرد که ابتدای هفته گذشته با افزایش آمار ابتلا در استان خوزستان، استاندار از اعمال محدودیت‌های شدید در این استان و تعطیلی عمومی خبر داد. محدودیتی که با وجود شیب صعودی آمار این استان هنوز اعمال نشده است.

بستری شدن ٣٠ کودک مشکوک به کرونا در اهواز

به رغم آنکه اعلام شده بود کودکان به ویروس کرونا مبتلا نمی‌شوند، اما خبرهایی در مورد بستری شدن30 کودک در اهواز به دلیل ابتلا به کرونا موجی از نگرانی‌ها را به وجود آورده است.

در همین باره محمدرضا فتحی، رئیس بیمارستان کودکان ابوذر اهواز به ایسنا گفته بود: «در حال حاضر ٣٠ کودک مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا، در این بیمارستان بستری هستند که نتیجۀ تست کرونای چهار کودک مثبت اعلام شده اما هنوز مورد مرگ و میر در این کودکان وجود نداشته است».

به گفته او از ابتدای این بحران، بیش از ۱۵۰ بیمار با علائم مشکوک به کرونا به این بیمارستان مراجعه کرده‌اند و کم‌سن‌ترین کودک مبتلا به کروناویروس در بیمارستان ابوذر اهواز، ۵۴ روزه و و بزرگ‌ترین آنها ۱۶ ساله بوده است.

 امید واهی به گرما

در حالی که بسیاری از مردم با پیش فرض شباهت فراوان ویروس کرونا به ویروس آنفلوآنزا، معتقدند که با گرم شدن هوا این ویروس از بین می‌رود، شاهدیم که این روزها اجرای سفت و سخت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم کمرنگ شده است. شاید همین تصور باعث شده است که در روزهای اخیر شاهد افزایش آمار در استان‌های تهران، خوزستان، سمنان و حتی مازندران و گیلان باشیم.

به اعتقاد کارشناسان ویروس کرونا نسبت به تغییرات درجه حرارت چندان حساس نیست. تحقیقات نشان می‌دهد، گرچه بالارفتن دما به تدریج از میزان فعالیت این ویروس می‌کاهد، با این حال تا دمای ۶۰ درجه سانتیگراد نیز زنده می‌ماند.

ویروس کرونا نسبت به تغییرات درجه حرارت چندان حساس نیست. تحقیقات نشان می‌دهد، گرچه بالارفتن دما به تدریج از میزان فعالیت این ویروس می‌کاهد، با این حال تا دمای ۶۰ درجه سانتیگراد نیز زنده می‌ماند

 چرایی ترکتازی کرونا در خوزستان

در حالی که دانشگاه جندی‌شاپور اعلام کرده است که یکی از عوامل بالا رفتن میزان ابتلا در این استان افزایش شناسایی این بیماران نیز هست اما به اعتقاد متخصصان بیماری‌های عفونی در مناطقی که پیش از این مردم کمتر به کرونا مبتلا شدند و آنتی‌بادی حفاظت‌کننده در بدن‌شان وجود ندارد، این روند مشاهده می‌شود.

در این میان استان خوزستان در اسفند و فروردین ماه موارد پایینی از بیماری را گزارش کرد، اما اکنون این روند در این استان رو به افزایش است.

تهران؛ پاشنه‌ آشیل

گرچه بر اساس آخرین آمارهای ذکر شده در استان تهران طی چند هفته گذشته روند تعداد بستری، مراجعین، بستری در بخش‌ آی‌سی‌یو و روند تعداد مرگ‌و‌میر ناشی از کرونا، نزولی بوده، اما به اعتقاد معاون کل وزارت بهداشت آمار در تهران هنوز قابل توجه است و جای نگرانی فراوان دارد.

ایرج حریرچی که دیروز در ارتباط ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران سخن می‌گفت ضمن پیش‌بینی روند نزولی ابتلا به کرونا در یک یا دو ماه آینده در کشور گفت: «با این حال شاهد افزایش نسبی آمار در برخی استان‌های کشور خواهیم بود. گرچه این مسئله آمار کل کشور را تحت‌تاثیر قرار نخواهد داد. افزون بر این وقتی روند نزولی است و ابتلا از میلیون نفر به چندین نفر می‌رسد، نوسان‌های جزئی در ابتلا طبیعی است. به عنوان مثال شهرستان ۱۰۰ هزار نفری که روزی یک تا چهار نفر بستری دارد را نمی‌توان این گونه آنالیز کرد که اگر این شهرستان یک روز دو نفر بستری دارد و دو روز بعد تعداد بستری‌هایش چهار مورد بود، بگوییم که ۱۰۰ درصد افزایش موارد ابتلا داریم. زیرا ارقام جزئی است و نباید خیلی حساس باشیم، بلکه باید روند نزولی کلی را ببینیم و نوسان‌گیری که در منحنی‌های آماری انجام می‌شود را مورد توجه قرار دهیم. بنابراین اگر اتفاق غیرمترقبه‌ای نیافتد انتظار موج شدیدی از بیماری را در هفته‌های آینده نداریم».

بازگشایی دانشگاه‌ها

در حالی که این روزها مسئولان آموزش عالی و آموزش و پرورش کشور در مورد احتمال بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها گفتند که معاون وزیر بهداشت این بازگشایی‌ها را منوط به اختیاری بودن آن دانست. حریرچی گفت: «درباره مدارس گفته می‌شود اولین جایی باشند که بسته می‌شوند و آخرین جایی باشند که باز می شوند. برخی درباره دانشگاه ها هم چنین نظری داشتند. همانطور که اعلام شده با توجه به اینکه روند کلی کشور در حوزه کرونا نزولی است، اگر این روند نزولی حفظ شود و ادامه یابد، ممکن است بعد از ماه رمضان تصمیمات و پیشنهادهایی در ستاد کشوری ارائه شود. قاعدتا اگر بازگشایی دانشگاه‌ها را داشته باشیم، حضور در کلاس‌ها اختیاری خواهد بود نه اجباری. امیدواریم که اگر شرایط به همین خوبی پیش روند و این روند نزولی حفظ شود، بتوانیم آخر ترم امتحانات را به صورت حضوری برگزار کنیم و برای ترم بعد آماده شویم».

افزایش علائم با گسترش همه‌گیری

در عین حال پزشکان می‌گویند که همزمان با گسترش همه‌گیری ویروس کرونا، علائم این بیماری نیز افزایش پیدا کرده است. به طوری که تقریبا هر هفته بر فهرست علائم کروناویروس افزوده شده است. ویروسی که با علائم مشابه با آنفلوآنزا همچون لرز، سردرد و تب خود را نشان داد به سرعت طی سه ماه گذشته با علائم مختلفی ظاهر شد به طوری که تقریبا تمامی اعضای بدن از مغز تا کلیه‌ها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. حتی اخباری در مورد سکته مغزی این بیماران نیز شنیده می‌شود. یک متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب در بیمارستان شهدای تجریش در این باره گفته است: «از مجموع ۱۷۰۰ بیمار بستری مبتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان شهدای تجریش، ۲۵ نفر از آنان سکته مغزی کرده‌اند و سن نیمی از آن‌ها زیر ۵۰ است». بنابر اعلام کانال خبری وزارت بهداشت، اشرافی گفت: «متاسفانه در این بیماران، افرادی که درگیری عروق بزرگ مغزی را داشتند علائم خیلی شدیدتری نیز داشتند و دچار فلج اندام شدند. بنابراین به موازات درمان کرونا، باید درمان برای سکته مغزی را هم انجام دهیم؛ چراکه این افراد دچار ناتوانی می‌شوند و نیاز به بازتوانی دارند.

به گفته معاون وزیر بهداشت، با توجه به روند نزولی آمار ابتلا ممکن است بعد از ماه رمضان تصمیماتی در مورد بازگشایی دانشگاه‌ها گرفته شود، اما حضور در کلاس‌ها اختیاری خواهد بود نه اجباری

 افزایش خطر ابتلا در سیگاری‌ها

این روزها همچنین اخبار متناقضی نیز در مورد ابتلای افراد سیگاری به کرونا شنیده می‌شود. به طوری که در برخی از آنها از ابتلای کمتر این گروه خبر داده شده بود. اما دیروز سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرد که برخلاف یک باور اشتباه که چندیست مطرح شده، استعمال دخانیات نه تنها از بدن در برابر ابتلا به ویروس کرونا محافظت نمی‌کند بلکه سیگاری‌هایی که به این بیماری مبتلا می‌شوند به مراتب بیشتر در معرض ابتلا به نوع حاد بیماری و مرگ ناشی از آن هستند.

ماریا فان کرخوف، سرپرست فنی مقابله با ویروس کرونا گفت: «شماری از تحقیقات نشان داده‌اند که استعمال دخانیات منجر به ایجاد بیماری‌های شدید شده و افراد را در معرض خطرات بیشتر و نیاز به دستگاه‌های تنفسی، بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و درنهایت مرگ و میر قرار می‌دهد».