سعیده علیپور

رئیس‌جمهور در حالی چهارشنبه گذشته از عادی شدن اوضاع کشور از ابتدای این هفته خبر داده بود که دیروز وزیر بهداشت اعلام کرد: «هفته سختی در پیش داریم» و رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت نیز ظهر دیروز وضعیت ابتلا به ویروس کرونا را نگران‌کننده اعلام کرد و گفت: تا ظهر جمعه ۳۴ نفر از هم‌وطنان به دلیل کرونا جان باختند.

گرچه منابع غیررسمی شمار قربانیان این ویروس را بیش از این رقم اعلام می‌کنند و معتقدند وزارت بهداشت برای کاهش اضطراب عمومی مانع از اعلام سریع و دقیق آمار می‌شود، اما تعطیلی نماز جمعه تهران و برخی دیگر از استان‌های کشور بعد از چهار دهه، اعلام تدریجی تعطیلی مدارس، مهدکودک‌ها و دانشگاه‌ها و سایر مراکز آموزشی و همچنین نشست‌های عمومی نشان می‌دهد که نگرانی از شیوع گسترده این ویروس در کشور به زودی دولت را مجبور به اعلام تعطیلی عمومی خواهد کرد. این در حالی است که برخی از مراکز غیردولتی و خصوصی با تقسیم کار و دورکاری سعی در محافظت از پرسنل خود و البته شیوع کمتر این بیماری در جامعه دارند.

پزشک یکی از مراکز درمانی شمال کشور: متأسفانه کادر درمان به دلیل محدودیت اقلام مراقبتی و حفاظتی بیشتر در خطر هستند و امیدواریم اخباری که هر روز در مورد توزیع گسترده این اقلام در خبرگزاری‌ها اعلام می‌شود به حقیقت بپیوندد و شاهد کمبود اقلام بهداشتی و مراقبتی نباشیم

آخرین آمار ابتلا به کرونا

بر اساس اعلام کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت تنها از روز پنج‌شنبه تا ظهر جمعه ۱۴۳ مورد از سوی آزمایشگاه مرجع به‌عنوان تشخیص قطعی مبتلا به بیماری کووید ۱۹ گزارش شده‌اند که از این تعداد در تهران ۶۴ نفر، گیلان ۲۵ نفر، قم ۱۶ نفر، اصفهان ۱۰، مازندران ۶، اردبیل ۱ نفر، البرز ۳ نفر، سمنان ۲ نفر، کردستان ۲ نفر، قزوین ۲ نفر، آذربایجان شرقی ۴ نفر، خوزستان ۳ نفر، گلستان دو نفر بوده‌اند.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت با بیان اینکه ۸ نفر از این تعداد فوت شده‌اند، گفت: در مجموع با آمار جمعه ۳۸۸ نفر تاکنون به طور قطعی به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۷۳ نفر بهبود پیدا‌ کرده‌ و ترخیص شده‌اند و ۳۴ نفر تا ظهر جمعه جان خود را از دست داد‌ه‌اند.

تولید کیت تشخیصی کرونا

در حالی که هنوز مشکل تأمین الکل و اقلام بهداشتی و ضدعفونی و ماسک و دستکش در اغلب داروخانه‌های کشور به قوت خود باقی است و حتی گزارش‌هایی از کمبود این اقلام در مراکز درمانی کشور به گوش می‌رسد، دیروز رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، با انتشار توییتی از تولید کیت تشخیص قطعی کووید ۱۹ پس از تأیید نهایی در هفته آتی خبر داد. کیانوش جهانپور در حساب توییتری خود نوشت: «کیت تشخیص قطعی کووید ۱۹ با تلاش فناوران وزارت دفاع، پس از تأیید نهایی به‌زودی و ظرف هفته آتی، تولید و وارد نظام آزمایشگاهی کشور می‌شود.»

هرمزی، پزشک یکی از مراکز درمانی شمال کشور در این باره به «توسعه ایرانی» گفت: «هنوز بسیاری از بیماران به دلیل کمبود کیت در مراکز درمانی تشخیص به موقع دریافت نمی‌کنند. خبر گسترش این ویروس در سراسر دنیا و محدودیت ارسال این کیت‌ها از سوی مجامع بهداشت جهانی، به دلیل محدودیت منابع به ایران به گوش می‌رسد. در این شرایط خیلی از بیمارانی که به ما مراجعه می‌کنند به دلیل کمبود این کیت‌ها پذیرش نمی‌کنیم چون این کیت‌ها به میزان درست و مساوی در کشور توزیع نشده و حتی در اخبار می‌شنویم که افراد خاصی بی‌هیچ علائمی به راحتی به این اقلام دسترسی دارند. به نظر من مصادره و اختصاص کیت‌ها به افراد خاص تبعیض درمانی و نقض قانون اساسی ایران است. در این شرایط امیدواریم با تولید این کیت‌ها حداقل افراد بتوانند با پرداخت هزینه‌ای محدود از این کیت‌ها بهره‌مند شوند.»

او با بیان اینکه کادر درمان در خطر هستند افزود: «متأسفانه کادر درمان به دلیل محدودیت اقلام مراقبتی و حفاظتی بیشتر در خطر هستند و امیدواریم اخباری که هر روز در مورد توزیع گسترده این اقلام در خبرگزاری‌ها اعلام می‌شود به حقیقت بپیوندد و شاهد کمبود اقلام بهداشتی و مراقبتی نباشیم.»

ابوالفضل بوعذار، نایب رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری اهواز نیز به ایلنا گفت: عمده خطراتی که متوجه پرستاران شده است، مربوط به کسانی است که در بخش غیرقرنطینه و با تجهیزات بهداشتی کم مشغول به کار هستند. اگز افراد مشکوک در بیمارستان‌های معین بستری می‌شوند، بعد از ۱۰ روز تست کرونا ویروسشان مثبت اعلام شود، پرستارانی که طی این مدت با بیمار سروکار داشتند در معرض خطر قرار می‌گیرند؛ بنابراین تجهیزات همه افراد در بخش‌های اورژانس باید کامل باشد.

عضو هیئت مدیره نظام پرستاری اهواز بیان کرد: اگر تست بیمار مثبت باشد باید کل کادر آن بخش تا حصول نتیجه تست آنها قرنطینه شوند. خیلی از پرسنل حتی حاضرند با هزینه خودشان تست انجام دهند.

مرگ پرسنل درمان و کمبود نیرو

در همین خصوص در روزهای اخیر شاهد فوت دو نفر از پرستاران جوان در خط اول مبارزه با کرونا بودیم. رامین عزیزی‌فر، پرستار جوان بیمارستان بهارلو پس از یک هفته مبارزه با کرونا عصر پنج شنبه در بیمارستان مسیح دانشوری تهران فوت کرد.

 این در حالی بود که گفته می‌شود تنها دو روز قبل نرجس خانعلی‌زاده، پرستار بیمارستان میلاد شهر لاهیجان نیز با علائم کرونا جان خود را از دست داد. این در حالی است که هنوز دلیل مرگ این دو نفر به صورت رسمی اعلام نشده است. نبود امکانات برای کادر درمانی و ابتلای افراد زیادی از تیم درمان به این ویروس سبب شده است که بیمارستان‌های کشور علاوه بر کمبود تجهیزات با مشکل کمبود نیروی انسانی نیز مواجه شوند به طوری که آگهی اعلام نیاز به پزشکان عمومی و پرستاران داوطلب در رشت از دیروز در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود.

دیروز نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گیلان اعلام کرد به کمک پزشکان عمومی و پرستاران داوطلب در این استان که درگیر شیوع ویروس کرونا شده، نیاز است.

تعطیلی تدریجی از ترس مسافرت

این روزها شاید در شبکه‌های مجازی این پیام را دیده باشید که: «هم‌وطنانم، مدارس و دانشگاه‌ها را تعطیل نکردند که به شمال مسافرت کنید! تعطیل شدیم که در خانه بمانیم!»!

در کنار چنین پیام‌هایی شهروندان شهرهای شمالی که در تمامی تعطیلات میزبان جمعیت مسافران شهرهای مرکزی کشور هستند با ابراز نگرانی از هجوم مسافران خواهان بسته شدن راههای ارتباطی ورودی به شهرهایشان هستند. شهروندی از رشت می‌گوید: «مراکز درمانی این شهر جوابگوی شهروندان بومی هم نیست حال با موج مسافرت‌های بدون کنترل بار القایی به بیمارستان‌ها افزوده می‌شوند. از هم‌وطنان عزیز خواهش می‌کنیم که برای سلامتی خود و خانوادیشان سفر نکنند.»

 شهروندی از رشت: مراکز درمانی این شهر جوابگوی شهروندان بومی هم نیست حال با موج مسافرت‌های بدون کنترل بار القایی به بیمارستان‌ها افزوده می‌شوند. از هم‌وطنان عزیز خواهش می‌کنیم که برای سلامتی خود و خانوادهایشان سفر نکنند

درخواست برای تعطیلی مدارس

در این میان بخش قابل‌توجهی از خانواده‌ها خواهان تعطیلی مدارس هستند چرا که علاوه بر فشردگی کلاس‌های درس، از نبود امکانات و نظارت بهداشتی در مدارس گلایه دارند. نورعلی عباسپور، مدیرکل انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش نیز در این باره به ایلنا می‌گوید: تعطیلی مدارس تا پایان سال تدبیر درستی است، ولی مشکلاتی ایجاد خواهد کرد؛ چرا که وقتی اعلام می‌شود، دو هفته تعطیل است سفر به مناطق شمالی بیشتر می‌شود.

گرچه به نظر می‌رسد با اعلام برنامه‌های کلاس‌های آموزشی پایه‌های مختلف در شبکه آموزش تلویزیون، این وزارتخانه برنامه تعطیلی مدارس را کلید زده است.

ساخت بیمارستان صحرایی

ویروس کرونا در حالی از شهر ووهان چین آغاز شد که در دو ماه گذشته و پیش از آنکه خبری از فراگیری کرونا در ایران باشد تصاویر و اخباری از مقابله این شهر با ویروس کرونا می‌خواندیم، می‌دیدیم و می‌شنیدیم. از قرنطینه این شهر گرفته تا تعطیلی عمومی، ضدعفونی گسترده خیابان‌ها و معابر و ساخت ۱۰ روزه یک بیمارستان ۱۰هزار تختخوابی. حال با شیوع این بیماری در ایران گرچه شاهد قرنطینه شهرها، تعطیلی عمومی و ضدعفونی گسترده نیستیم، اما خبرهایی از اعلام آمادگی برای ساخت بیمارستان صحرایی به گوش می‌رسد. در همین باره سیدکامل تقوی‌نژاد، معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی وزارت بهداشت، از آمادگی ساخت بیمارستان‌های صحرایی در کوتاه‌مدت خبر داد و گفت: در صورت بروز شرایط ویژه، نیروهای نظامی و سایر دستگاه‌ها قادر خواهند بود به کمک وزارت بهداشت آمده و امکان تجهیز بیمارستانی صحرایی در مدت زمانی کوتاه را فراهم کنند. همچنین رضا کرمی در نشستی که به دلیل کرونا به صورت مجازی در روز جمعه با حضور اعضای شورای اسلامی شهر تهران در خصوص اقدامات مدیریت شهری در جهت مقابله با ویروس کرونا برگزار شد، گفت: این پایگاه‌ها برای هرگونه نیازی که از سوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود، براساس ظرفیت‌های مختلف آمادگی مدیریت بحران شهر تهران برای تجهیز سوله‌های بحران جهت قرنطینه را دارد.  حال باید دید وعده‌های مسئولان برای مدیریت بحران کرونا به وقوع می‌پیوندد و به گفته وزیر بهداشت آیا می‌توانیم«با به زانو درآوردن کرونا جهانیان را شگفت‌زده کنیم»؟!