«ضرب و شتم»، بیشترین نوع خشونت خانگی علیه زنان

سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از پذیرش ۲۰۱۲ زن در خانه‌های امن خبر داد. به گزارش ایلنا، محمود علیگو درباره خشونت خانگی و زنانی که به خانه‌های امن مراجعه می‌کنند، گفت: نوع خشونت و سطح خشونت تعاریف متفاوتی دارد. در اورژانس اجتماعی زنانی را داریم که با حکم قاضی به دلیل خشونت خانگی که علیه‌شان روا داشته‌اند، از منزل خارج و به خانه‌های امن منتقل شده‌اند. او ادامه داد: خشونت علیه این زنان بیشتر در زمینه ضرب و شتم بوده است. در ۶ ماهه ابتدای سال جاری ۵۹۱ نفر را در مراکز شبانه‌روزی دولتی در قالب خانه‌های امن پذیرش کرده‌ایم.همچنین در این مدت هزار و ۴۲۱ نفر از زنان در معرض خشونت خانگی در مراکز غیردولتی پذیرش شده‌اند. این مقام مسئول تصریح کرد: زنان خشونت دیده حداکثر به مدت ۶ ماه در این خانه‌ها نگهداری ‌می‌شوند. مددکاران و مشاوران در این مراکز تلاش می‌کنند تا این زنان با همسرانشان سازش کرده و به زندگی خانوادگی‌شان بازگردند، اما چنانچه جان این زنان در خانه در معرض خطر باشد، قطعاً اولویت ما حفظ جان این افراد خواهد بود. علیگو خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۰ مرکز غیردولتی در قالب خانه‌های امن داریم و در تلاش هستیم، این مراکز را گسترش دهیم. همچنین ۸ مرکز دولتی هم داریم که در تلاش هستیم تا این مراکز را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

    

سالانه ۱۰۰ هزار نفر در ایران دچار سکته مغزی می‌شوند

شیوع سکته مغزی در ایران ۱۵۰ در هر صد هزار نفر جمعیت است و سالانه ۱۰۰ هزار نفر دچار این بیماری می‌شوند. یک متخصص مغز و اعصاب روز افزود: سکته مغزی دومین عامل مرگ ایرانی‌ها و سومین عامل مرگ در جهان به شمار می‌رود و شایع‌ترین علت ناتوانی در دنیا محسوب می‌شود البته به شروطی این بیماری قابل درمان است. به گزارش ایرنا، عبدالرضا قریشی اظهار کرد: ۲۵ درصد از سکته‌های مغزی در افراد زیر ۵۵ سال به وقوع می‌پیوندد و این مسئله  بار اقتصادی فراوانی برای خانواده و جامعه به همراه دارد زیرا نیروهای فعالی که به‌اصطلاح نان‌آور خانواده بوده‌اند، تبدیل به افرادی ناتوان و حتی زمین‌گیر می‌شوند که نیاز به هزینه و مراقبت دارند. او یکی از راه‌های کاهش مرگ‌ومیر ناشی از سکته مغزی را راه‌اندازی واحدهای درمان سکته مغزی دانست و ادامه داد: واحد درمان سکته مغزی در مراکز درمانی می‌تواند مرگ‌ومیر ناشی از سکته مغزی را ۳۰ درصد کاهش دهد که خوشبختانه در کشور و به‌ویژه در تهران این واحدها راه‌اندازی شده و خانواده‌ها درصورتی‌که متوجه بروز سکته مغزی دریکی از اعضای خانواده خود شدند در صورت تماس با ۱۱۵ نیروهای اورژانس بیمار را به بیمارستان‌های مجهز به این واحدها منتقل خواهند کرد.

    

چگونگی دستگیری معتادان سؤال پرتکرار از خط ملی اعتیاد

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه یکی از سؤالات مطرح‌شده تماس‌گیرندگان با «خط ملی اعتیاد» در خصوص نحوه دستگیری معتادان است، گفت: این در حالی است که این موضوعات درباره معتادان متجاهر است و چون همه گروه‌های مردم تفاوت بین معتادان عادی و متجاهر را نمی‌دانند در مورد این موضوع دچار مشکل می‌شوند. به گزارش ایسنا، ماریت قازاریان با بیان اینکه به بیش از 38 هزار تماس با خط ملی اعتیاد طی ماه گذشته پاسخ‌داده‌شده است، افزود: حدود 82 درصد از تماس‌گیرندگان از بین زنان و بقیه تماس‌گیرندگان نیز مردان بوده‌اند. او با اشاره به بیشترین پرسش‌های تماس‌گیرندگان با این خط توضیح داد: در حال حاضر مهم‌ترین سؤالی که مخاطبان خط ملی اعتیاد در تماس با آن مطرح می‌کنند در خصوص شناسایی محل درمان معتادان است.  رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، اظهار کرد: همچنین مردم در مدت اخیر درباره مخدر گل سؤالات زیادی را مطرح می‌کنند. به نظر می‌رسد درباره این ماده مخدر در کشور اطلاعات زیادی باید به مردم داده شود تا هم نگرانی آن‌ها کاهش یابد و هم باورهای نادرستی آن‌ها در این خصوص اصلاح شود.