یک حقوق‌دان درباره ضرورت آزادی معترضان بی‌گناه گفت: باید ببینند یک فرد به عنوان معترض آیا تخریب انجام داده‌؟ آیا منجر به صدمه‌زدن به اموال عمومی شده‌؟ آیا منجر به صدمه زدن به ماموران کشور شده‌؟ باید مشخص شود که آیا اقدامات یک معترض چنین نتیجه‌ای داشته یا نه.

مهرداد قربانی سرابی در گفت‌‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان با کمترین میزان خطا بازداشت‌شدگان ناشی از حوادث اخیر را شناسایی و غربالگری کرد، گفت: می‌توان یک سری فاکتورهایی را در نظر گرفت. حرکات خشونت‌آمیز و تعرض‌آمیز نسبت به اموال عمومی می‌تواند فاکتور باشد چراکه این اقدامات اعتراض خشن است و جرم تلقی می‌شود.

این حقوق‌دان تصریح کرد: اگر بخواهیم بین اقدامات مختلف تفکیک قائل شویم، باید بدانیم که حضور و اعتراض مردم به قیمت بنزین و اینکه چرا قیمت بنزین به صورت آنی و بدون گذر از کانال‌های اصلی به میزان ۳۰۰ درصد افزایش یافته، این اعتراض شنیدنی است و دولت باید جواب دهد. مسئولان تکلیف دارند به ازای هر کاری که انجام می‌دهند پاسخگو باشند. از طرف دیگر مطرح می‌شود که حملاتی صورت گرفته و مراکزی آتش گرفته که این اعمال، جرم است.

این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد:  این اتهامات باید مستند باشد و فردی که مرتکب بزه شده باید گواهانی برای آنان وجود داشته باشد، این گواهان هم نباید افراد درگیر در محل وقوع حادثه باشند چراکه این‌ها نمی‌توانند گواهی دهند. بلکه برای این کار باید دوربین‌ها را بازبینی کنند تا ببینند یک فرد به عنوان معترض آیا تخریب انجام داده‌؟ آیا منجر به صدمه‌زدن به اموال عمومی شده‌؟ آیا منجر به صدمه زدن به ماموران کشور  شده‌؟ باید مشخص شود که آیا اقدامات یک معترض چنین نتیجه‌ای داشته یا نه.

قربانی گفت: وقتی این موارد کشف شد می‌توان گفت که آن فرد متهم است و آنگاه می‌توان او را تحت تعقیب قرار داد و پیگیری کرد؛ ولی یک نشست ساده همراه با سکوت به جهت اینکه چرا قیمت بنزین افزایش پیدا کرده، دولت و حاکمیت باید نسبت به آن پاسخگو باشند. وقتی رئیس‌جمهور به عنوان رئیس‌ دولت چنین اعلامی می‌کند باید به مردم پاسخگو باشد. در این حالت این اقدام یک اعتراض ساده است.

این حقوق‌دان یادآور شد: شناسایی هم باید خیلی سریع انجام شود. علیه افرادی که نسبت به آن‌ها مستنداتی در جهت تخریب‌گری و ضرب‌و‌شتم وجود دارد پرونده‌ای تشکیل می‌شود و باید رسیدگی شود ولی آن افرادی که اقدام‌شان منجر به این وقایع نشده باید سریعا آزاد شوند.

این وکیل دادگستری در پاسخ به این پرسش که آیا پخش اعترافات تلویزیونی متهمانی که هنوز در دادگاه محکوم نشده‌اند راه مناسبی برای آگاهی رسانی به مردم است؟ گفت: فکر نمی‌کنم کار مناسبی باشد ولی ما گاهی یک اقدامات خاصی را در اینگونه مواقع از صداوسیما دیده‌ایم که هیچ‌کدام مبتنی بر کار حقوقی و قضایی نبوده است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال هنوز تعقیب شخص خاتمه نیافته و هنوز حتی منجر به کیفرخواست نشده اما در صحنه تلویزیون حاضر می‌شود و می‌گوید من این کارها را کرده‌ام. این کار غیرمتعارفی از جانب صداوسیما است.

قربانی در پاسخ به این پرسش که چه مجازاتی برای جرم‌هایی که در این سبک اتفاق می‌افتد پیش‌بینی شده است؟ گفت: قانون تعزیرات برای تخریب اموال حبس را پیش‌بینی کرده است. برای ضرب و شتم هم همچنین. اما هرکدام از این‌ها باید هرکدام در مراحل خاص خود رسیدگی و در دادگاه ثابت شود و به نتیجه‌گیری برسد. الان نمی‌توانیم بگوییم کسی که متهم به این اقدامات است، حتما مجرم هم هست بلکه در مظان اتهام است. وی در پاسخ به این پرسش که آیا تخریب‌گران اموال عمومی طبق قانون باید خسارات وارده را از محل دارایی خود جبران کنند؟ گفت: بله آن کسی که مسبب بروز خسارت است باید خسارت وارده را پرداخت کند.