سخنگوی دولت در ارتباط با عدم اطلاع‌رسانی دولت درباره افزایش سه برابری قیمت بنزین، گفت: آیا شما توصیه‌تان این است که بگوییم فردا می‌خواهیم بنزین را گران کنیم؟ تجربه به ما نشان داده بود که انتشار زودهنگام خبر زمان آغاز سهمیه‌بندی، پیامدهایی جز هدر رفتن منابع، اختلال در نظم عمومی، فعال شدن قاچاقچیان سوخت و  زد و بندهایی از این قبیل نداشت.

علی ربیعی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران درباره افزایش قیمت بنزین، افزود: دولت به خوبی واقف بود که در این شرایط دست زدن به اصلاح ساختاری و قیمت تبعاتی برای محبوبیت و مقبولیت خواهد داشت. به نظر من رئیس‌جمهور خود را فدای مصالح کلان کشور و مردم کرد.

وی ادامه داد: کشور ما چه با تحریم و چه بدون تحریم، نیازمند اصلاحات ساختار اقتصادی است و در همین برهه‌هاست که شجاعت و مسئولیت‌پذیری اشخاص و جریان‌ها و جناح‌های سیاسی و بیداری و بصیرت و هوشیاری ملت نمایان می‌شود. در این ایام سخت است که معلوم می‌شود چه کسانی پای منافع ملی ایستاده‌اند و حاضرند برای آنها هزینه دهند و چه کسانی به دنبال کار خودشان هستند و سعی می‌کنند از درون حوادث برای خودشان منافع کوچک جناحی و محبوبیت‌های گذرا کسب کنند.

عدالت در این طرح نهفته است

وی تاکید کرد: این سوال وجود دارد که آیا این سیاست، سیاست درستی بود؟ من می‌خواهم بگویم علاوه بر سیاست عادلانه کردن، ما اتفاقاً این بار به همه مردم یارانه نمی‌دهیم.

ما جهت‌گیری که نسبت به ۶۰ میلیون نفر از جامعه ایران انجام دادیم در حقیقت سیاست عادلانه کردن و برخورداری عادلانه از درآمدهای کشور بود که در این طرح نهفته است. ربیعی با اشاره به اینکه ما در شرایطی هستیم که اقشار نیازمند جامعه تحت فشار اقتصادی هستند و دولت خود را موظف به حمایت از این اقشار می‌داند، افزود: هدف این بود که تا جایی که می‌توانیم به قدرت خرید خانوارهای متوسط کم درآمد بیافزاییم و بهترین منبع برای تامین مالی حمایت از اقشار پایین جامعه نیز توقف یارانه اقشار برخوردار و پرداخت  به افشار پایین بود.

نظام جمهوری اسلامی اعتراض را حق مردم می‌داند

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: اتفاقاتی که تاسف‌برانگیز بود و طی سه روز گذشته رخ داد از جنس نگرانی و دلشوره داشتن برای معیشت و اعتراض به یک تصمیم نبود، متاسفانه ما دیدیم که برخی به بهانه اجرای مصوبه افزایش قیمت بنزین، به اغتشاش‌های نامتعارف، آتش زدن بانک‌ها، حمله به مراکز انتظامی و نظامی، حمله به زیرساخت‌هایی مثل گاز و مخابرات، حمله به اموال خصوصی مردم اقدام کردند. ربیعی ادامه داد: آتش زدن پمپ بنزین‌ها که بعضاً منجر به جراحت و سوختگی کارگران جایگاه‌ها شد یا لطمه زدن به اموال عمومی. ما در این مدت گزارش‌های زیادی از پلیس ۱۱۰ داشتیم. مردم گزارشات زیادی را ارائه دادند که عده‌ای با ماسک صورت خود را پوشیده‌اند و با شیوه‌های کاملا حرفه‌ای، خشونت بسیار بالایی را به خرج می‌دهند. همین جا اعلام می‌کنم که نظام جمهوری اسلامی ایران و دولت ایران اعتراض را حق همه مردم می‌داند اما معترض با اغتشاشگر متفاوت است.

با قطعیت اعلام می‌کنم هیچکس در خیابان مجروح نشده و همه یا بیشتر مجروحیت‌ها مربوط به درگیری‌ها و حمله به مراکز نظامی و انتظامی و تعدادی از طریق تیراندازی‌های اسلحه‌هایی بوده است که بیرون آمد. پیش‌بینی ما این است که این موضوع تا روزهای آینده به صفر برسد

وضعیت 80 درصد آرام‌تر شده است

وی ادامه داد: اغتشاشگری که با اسلحه در خیابان حضور پیدا کرده و تخریب می‌کند و اموال را آتش می‌زند قطعاً با معترضی که نسبت به وضعیت خود می‌خواهد اعتراض مدنی داشته باشد متفاوت است. خدا را شکر که مردم ایران صف خود را از این افراد جدا کردند و من فکر می‌کنم ما امروز بیش از ۸۰ درصد نسبت به دیروز وضعیت آرامتری را داشتیم.

 وی افزود: خوشبختانه شواهد ما هم نشان می‌دهد که از دیروز حتی برخی از افرادی که به طور هیجانی در  برخی از این تجمعات حضور داشتند، دیگر حضور ندارند. اما ما برای اینها هم احترام قائلیم و آنها هم حق دارند که اعتراض خودشان را داشته باشند.

وی تاکید کرد: با قطعیت اعلام می‌کنم هیچکس در خیابان مجروح نشده و همه یا بیشتر مجروحیت‌ها مربوط به درگیری‌ها و حمله به مراکز نظامی و انتظامی و تعدادی از طریق تیراندازی‌های اسلحه‌هایی بوده است که بیرون آمد. پیش‌بینی ما این است که این موضوع تا روزهای آینده به صفر برسد و کاهش پیدا کند که آن زمان آمار و ارقام به ترتیب گزارش خواهد شد.

همه باید پشت این طرح می‌آمدند

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: موضع‌گیری مقام معظم رهبری به همه ما درس داد و نشان داد که با آگاهی و تسلط به مصالح ملی، شجاعانه در برهه‌ای خطرناک که برخی مدعیان خود را کنار می‌کشند پا به میدان می‌گذارند و ما از ایشان مجدداً سپاسگزاری می‌کنیم.

ربیعی در ادامه با تاکید بر اینکه طرح افزایش قیمت بنزین به موجب قانون برنامه ششم توسعه بوده است و صرفا به این دولت اختصاص ندارد و در دولت‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت، گفت: همه در کشور باید پشت این طرح می‌آمدند و مقام معظم رهبری هم رسما روی آن صحه گذاشتند و برخلاف برنامه‌های قبل، برنامه درستی است.

سخنگوی دولت درباه علت عدم اطلاع‌رسانی این اقدام از سوی دولت، گفت: تجربه نشان داده که انتشار زودهنگام خبر زمان آغاز سهمیه بندی، پیامدهایی جز هدر رفتن منابع، اختلال در نظم عمومی، فعال شدن قاچاقچیان سوخت، زد و بندهایی از این قبیل نداشت

مشکل اینترنت ظرف امروز و فردا حل می‌شود

سخنگوی دولت در رابطه با قطعی اینترنت در راستای اعتراضات پیرامون اجرای طرح افزایش قیمت بنزین عنوان کرد: وقتی اعتراض‌ها صورت می‌گرفت ما مشکل اینترنت نداشتیم اما وقتی سنگ در اتوبان خالی شد و فیلم‌ها ارسال و هدایت می‌شد شورای امنیت کشور تصمیم گرفت و به اپراتورهای مختلف برای جلوگیری از سوء استفاده ارسال کرد؛ زندگی مردم نباید مختل شود.

ربیعی افزود: دولت تلاش زیادی کرد به همین جهت نظام بانکی مشکلی ندارد. تاکسی‌های اینترنتی هم مشکلی ندارند. جاهایی که مربوط به زندگی روزمره بوده مشکل حل شده است. از امروز و فردا نیز اینترنت تعداد زیادی از استان‌های کشور به وضعیت عادی برخواهند گشت.