این روزهای در کنار خبرهای بد کرونایی، سیل مهاجرت کادر درمان به دلیل فشارهای زیاد کاری ناشی از پیک‌های متعدد این بیماری، بیم وخیم تر شدن وضعیت مراکز درمانی را بیشتر کرده است. در حالی که پیشتر گفته شد سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ پرستار برای مهاجرت اقدام می‌کنند، اما به گفته دبیر کل خانه پرستار ایران، اکنون بیش از ۱۵۰۰ نفر در سال اقدام به مهاجرت می‌کنند. یعنی شش برابر بیش از سال‌های گذشته.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محمد شریفی‌مقدم، گفت: پرستارانی که تصمیم به مهاجرت می‌گیرند، از کانال‌های مختلف برای خروج از کشور اقدام می‌کنند. برخی از طریق موسسات کاریابی اقدام می‌کنند که جایی ثبت نمی‌شود و برخی نیز به صورت شخصی در خارج از کشور ارتباط برقرار می‌کنند و با انجام امور حقوقی به صورت شخصی از کشور خارج می‌شوند و نمی‌توان این مورد را ثبت کرد.

شریفی مقدم افزود: بعضی از پرستاران برای مهاجرت به امور بین‌الملل سازمان نظام پرستاری مراجعه می‌کنند و برای کشور مقصد تاییدیه دریافت می‌کنند اما آمار کلی از همه پرستارانی که اقدام به مهاجرت می‌کنند، وجود ندارد.

وی ادامه داد: از زمان همه گیری کرونا تاکنون تعداد قابل توجهی از پرستاران برای مهاجرت اقدام کرده‌اند. کشورهای مقصد، شاخص تعداد پرستاران را افزایش داده‌اند و شرایط اقامت را بسیار آسان کرده‌اند. قبلا اگر پرستاری قصد جذب شدن در کشور مقصد داشت، ۲ سال طول می‌کشید تا تایید شود و باید ۲ سال در سمت کمک بهیار یا کمک پرستار فعالیت می‌کرد اما در حال حاضر این روند تسریع و تسهیل شده است و با کمترین حداقل‌ها و راحت ترین وضعیت شرایط را برای اقامت و جذب پرستاران از کشور مبدا فراهم کرده‌اند.

وی بیان کرد: در وضعیتی که پرستار ۱۰۰ ساعت یعنی ۳ برابر معمول کار می‌کند اما با مرخصی استعلاجی‌اش موافقت نمی‌شود، قطعا شرایط ایده‌ال کشور مقصد باعث می‌شود تا از خانواده و کشورش جدا شود تا حداقل نیازهای مالی خود را رفع کند.

 تربیت هر پرستار مستلزم صرف هزینه بسیار است

عضو شورای‌ عالی سازمان نظام پرستاری نیز در مورد افزایش مهاجرت پرستاران در ایام کرونا اظهار کرد: پرستاران ایرانی در رنکینگ جهانی جایگاه پانزدهم را دارند. این یعنی پرستاران ما می‌توانند تمام استانداردهای لازم را به راحتی پشت سر بگذارند و از هر کشوری پذیرش دریافت کنند. یوسف رحیمی بیان کرد: بابت تربیت یک کارشناس پرستاری بیش از یک میلیارد تومان هزینه می‌شود. بنابراین نباید اجازه بدهیم به راحتی نیروهای ما از دست بروند؛ این مورد درباره پزشکان نیز مصداق می‌کند.

وی گفت: از زمان شروع کرونا تاکنون آمار مهاجرت در بین پرستاران به شدت افزایش پیدا کرده است. این افزایش آمار در شهرستانها زیاد نیست اما در استان‌های بزرگ و به ویژه شهر تهران، به دلیل ارتباط با شرکت‌های مهاجرتی، به خصوص پرستاران بیمارستان‌های تامین اجتماعی، به دلیل مشکلات اقتصادی و حمایتی به شدت دنبال مهاجرت هستند.

 قرارداد ۸۹ روزه، بعد از ۵ سال طرح

وی ادامه داد: وقتی فردی از دانشگاه فارغ التحصیل می‌شود، پس از اتمام طرح که ۲ سال طول کشیده است، از او می‌خواهیم که ۲ سال دیگر به عنوان تمدید طرح کار کند. پس از تمدید طرح، دوباره از او می‌خواهیم تا ۶ ماه دیگر قراردادش را تمدید کند و در نهایت پس از ۵ سال گذراندن طرح به عنوان نیروی ۸۹ روزه از او استفاده می‌کنیم و ساعتی ۱۵ هزار تومان پول به او می‌دهیم و آن قدر این نیروها را به صورت موقت نگه می‌داریم که از سن استخدام آن‌ها می‌گذرد.

با این شرایط هر فرد دیگری باشد اگر پیشنهاد بهتری از یک کشور مقصد دریافت کند که تمام امکانات را در اختیار او قرار بدهند،  حتماً می‌پذیرد.

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری بیان کرد: تنها راهکار، استخدام رسمی و ترمیم حقوق پرستاران و اجرای طرح فوق العاده خاص است که دولت جدید باید به آن توجه کند. در صورت عملیاتی شدن وعده‌ها، ۹۹ درصد مهاجرت‌ها کاهش می‌یابد.