عضو کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران با انتقاد از عدم پرداخت مستمری‌های بازنشستگان گفت: بیمه تکمیلی خدمات لازم را به بازنشستگان تامین اجتماعی ارائه نمی‌دهد و باید پرسید چه کسی پاسخگوی فشارهای مضاعفی است که به بازنشستگان وارد می‌شود؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، قرار بود مابه‌التفاوت فروردین ماهِ مستمری‌های بازنشستگان تامین اجتماعی، شهریور ماه واریز شود؛ البته پیش از این نیز بارها وعده پرداخت دادند، اما درنهایت، زمان پرداخت را به تعویق انداختند.

 علی اکبر عیوضی  این تاخیر را غیرقابل قبول توصیف می‌کند و می‌گوید: شش ماه از سال گذشته ولی هنوز از پرداخت مابه‌التفاوت‌ها خبری نیست؛ یک ماه را واریز کردند اما یک ماه طلبکاریم که مشخص نیست چه زمانی می‌خواهند این مبلغ را به حساب ما بازنشستگان واریز کنند.

او از عدم تحقق وعده‌ها انتقاد و تصریح می‌کند: نمی‌دانم چرا تامین اجتماعی خدمات‌رسانی به بیمه‌شدگان و بازنشستگان را در اولویت قرار نمی‌دهد؛ به نظرم با توجه به مشکلات اقتصادی و معیشتی بهتر است سیاست‌گذاران تامین اجتماعی نگاه جدیدی به اولویت‌گذاری‌ها داشته باشند و مراتب اهمیت را از نو تعریف کنند.

مساله دیگری که عیوضی به آن اشاره می‌کند، ناکافی بودن خدمات بیمه تکمیلی‌ است؛ او می‌گوید: براساس قانون الزام، تامین اجتماعی موظف است خدمات درمانی رایگان را به صورت مستقیم یا غیرمستقیم برای بیمه شدگان فراهم کند اما تاکنون موفق نشده به این وظیفه عمل کند؛ خدمات رایگانِ بیمه پایه ناکافی‌ است و لاجرم بازنشستگان تامین اجتماعی به سراغ بیمه تکمیلی می‌روند اما بازهم نمی‌توانند خدمات درمانی باکیفیت و رایگان دریافت کنند.

بیمه تکمیلی انتظارات را

برآورده نمی‌کند

این فعال صنفی بازنشستگان با بیان اینکه سال‌هاست «آتیه‌سازانِ حافظ»، عهده‌دار بیمه تکمیلیِ بازنشستگانِ تامین اجتماعی است؛ ادامه می‌دهد: به ازای هر نفر، ۳۶ هزار و 200 تومان، هر ماه از مستمری بازنشسته بابت بیمه تکمیلی کسر می‌شود، اما بازهم انتظارات بازنشستگان برآورده نمی‌شود.

او می‌افزاید: بازنشسته به مراکز درمانی که مراجعه می‌کند یا طرف قرارداد با بیمه تکمیلی نیستند و یا اگر هم طرف قرارداد باشند، باید هزینه‌ها را نقد بپردازد و بعد مدارک مالی را به دفتر بیمه تکمیلی تحویل دهد؛ آنگاه چند ماه منتظر بماند تا ۷۵ درصد هزینه‌های پرداختی را بگیرد.

تامین اجتماعی پول‌ها را

به حساب بیمه تکمیلی نمی‌ریزد!

عیوضی تاکید می‌کند: این انتظار طولانی وقتی هر ماه تامین اجتماعی، هزینه‌های بیمه تکمیلی را از حساب بازنشسته کسر می‌کند، ناعادلانه و خلاف همه قوانین است و جالب اینجاست که وقتی بازنشسته به دفتر بیمه تکمیلی برای اعتراض مراجعه می‌کند، به او گفته می‌شود که تامین اجتماعی پول بیمه‌گر را نپرداخته است!

به گفته‌ی عیوضی تامین اجتماعی موظف است هرماه بعد از کسر از حساب بیمه شده، مبالغ را به حساب بیمه‌گر واریز کند تا بازنشستگان مجبور نشوند ماه‌ها  برای دریافتِ هزینه‌های درمانی منتظر بمانند.

او ادامه می‌دهد: منِ بازنشسته به خاطر اهمال و کم‌کاریِ تامین اجتماعی که نتواسته خدمات درمانی باکیفیت به بیمه شده ارائه دهد، مجبور شده‌ام بیمه تکمیلی ثبت نام کنم و هر ماه برای سه یا چهار نفر افراد تحت تکفل‌ام، بیش از صد هزار تومان بپردازم؛ آیا این درست است که از خدمات همین بیمه تکمیلی هم به خاطر عملکردِ نادرستِ تامین اجتماعی محروم بمانم؟!

کانون عالی بازنشستگان

پیگیرِ حقوق بازنشستگان باشد

او البته تشکل‌های صنفی عالی بازنشستگان، از جمله کانون عالی بازنشستگان سراسر کشور را نیز برای پیگیری این معضل، مسئول می‌داند و می‌گوید: کانون عالی باید پیگیر حق و حقوق بازنشستگان باشد؛ باید از تامین اجتماعی بپرسد قانون الزام چه شد؛ درمان باکیفیتِ بازنشسته چه شد و چرا پول‌ها را دیر به حساب بیمه‌گرِ تکمیلی می‌ریزید و باعث می‌شوید که بازنشسته که گرفتار مشکلات معیشتی ا‌ست، بخواهد ماه‌ها منتظر بماند؟ آیا این رویه عادلانه است؟!

عضو کانون بازنشستگان تهران از نامه‌نگاری‌های متعدد خود خبر داده و می‌گوید: از جانب کانون‌های بازنشستگان به تامین اجتماعی نامه نوشته‌ایم؛ درخواست کرده‌ایم که هزینه‌های بیمه تکمیلی را سر موقع به حسابِ آتیه‌سازان حافظ واریز کنند، اما پاسخی که راه‌حل باشد دریافت نکرده‌ایم.