سعیده علیپور

آمار رسمی ابتلا به کرونا در کشور در حالی دوباره سیر صعودی به خود گرفت که به نظر می‌رسد در موج پنجم شمار بیشتری از مردم کشور را درگیر خود کند.

 دیروز وزارت بهداشت اعلام کرد که تنها در یک روز بیش از 25 هزار ابتلا به این بیماری ثبت شده است. عددی که در کنار شمار مبتلایان تنها یک هفته اخیر، به جمعیتی بالغ بر 150 هزار نفر نیز می‌رسد. در این میان تخمین زده می‌شود که از این جمعیت عددی حدود 10 هزار نفر در مراکز درمانی بستری شده‌اند و تعداد زیادی از آنها نیز به دلیل مختصر بودن علایم بیماری یا عدم دسترسی به تخت خالی در مراکز درمانی، برای ادامه درمان در خانه مانده‌اند.

در این میان هرچند هزینه بستری در مراکز درمانی نیز به جای خود قابل بررسی است، اما به نظر می‌رسد تمام سعی وزارت بهداشت برای تخفیف در هزینه‌های درمان بر بخش بستری متمرکز است و گیرندگان درمان‌های سرپایی و در خانه، باید برای تهیه داروهایی که بعضا به همین راحتی هم پیدا نمی‌شود و برای دریافت خدمات پرستاری محدود در منزل، هزینه‌های گزافی بدهند. در کنار این تهیه مواد اولیه غذایی تازه و مقوی مثل گوشت و سبزیجات و میوه در دوره سپری کردن کرونا و تهیه مواد ضدعفونی‌کننده و سایر موارد، نیز هزینه‌های قابل محاسبه برای خانواده‌هایی است که در یک سال و نیم گذشته درگیر کرونا شده‌اند. هزینه‌هایی که برخی آن را از یک میلیون تا 15 میلیون هم برآورد می‌کنند.

هزینه‌های گزافی که این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که طبقه کارگر و اقشار آسیب‌پذیر جامعه با چنین هزینه‌هایی چگونه می‌توانند از پس غول کرونا برآیند؟

هزینه‌های درمان به روایت مسئولان

نگاهی به اخبار روز نشان می‌دهد مقامات دولتی اوضاع را چندان خطیر نمی‌دانند و معتقدند بیمه سهم عمده هزینه‌ها را پرداخت می‌کند. سیما‌سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت درباره هزینه درمان بیماران کرونایی، گفته بود: « بیمه‌ها ۹۰ درصد از هزینه‌های بخش بستری و ۷۰ درصد از هزینه‌های بخش سرپایی را در بیماری کرونا پرداخت می‌کنند».

به گفته لاری هر بیمار مبتلا به کرونا به طور متوسط بین ۶ و نیم تا ۸ میلیون تومان در بخش دولتی هزینه دارد که ۹۰ درصد آن در بخش بستری توسط بیمه پرداخت می‌شود.

به نظر می‌رسد تمام سعی وزارت بهداشت برای تخفیف در هزینه‌های درمان بر بخش بستری متمرکز است و گیرندگان درمان‌های سرپایی و در خانه، باید برای تهیه دارو و دریافت خدمات پرستاری محدود در منزل، هزینه‌های گزافی بدهند

نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونا استان تهران نیز در مورد هزینه درمان سرپایی کرونا گفته بود: «معمولا در یک پرونده بستری موقت که بیمار می‌آید و داروهای تزریقی را دریافت می‌کند، به طور میانگین حدود یک میلیون تومان هزینه دارد که اگر ۳۰ درصد سهم بیمار را حساب کنید پرداختی بیمار بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان و اگر ۱۰ درصد در نظر بگیریم، حدود ۱۰۰ هزار تومان هزینه بیمار می‌شود. البته هزینه بستری به دلیل ورود هتلینگ، انجام آزمایشات و ...  عدد بالاتری دارد».

علی ماهر، معاون برنامه‌ریزی و نظارت ستاد فرماندهی مقابله با کرونای استان تهران نیز درباره این موضوع گفته بود: «دو داروی رمدسیویر و فاویپیراویر در داروخانه‌های دولتی موجود است و در صورت ارائه پرونده و تشخیص نیاز بیمار، این داروها با قیمت دولتی عرضه می‌شوند. قیمت داروی رمدسیویر، هر ویال 1 میلیون و 200 هزار تومان و قیمت داروی فاویپیراویر به ازای هر ورق قرص حدود 100 هزار تومان است و در داروخانه‌های 13 آبان، شهید کاظمی و دیگر داروخانه‌های دولتی در صورت تایید معاونت درمان موجود و قابل دریافت است».

دردسرهای درمان سرپایی

درحالی که بسیاری از ما امیدوار هستیم که در صورت ابتلا به بیماری کرونا نیاز به درمان پیدا نکنیم یا حداقل کارمان به بیمارستان نکشد و در خانه به درمان‌مان ادامه دهیم. اما گاهی این موضوع مشکلات خود را دارد. به خصوص که گاهی تهیه داروهای تجویز شده از سوی پزشکان چندان هم آسان، در دسترس یا آنطور که مسئولان امر مدعی هستند در حمایت بیمه نیست.

در حالی که برخی گمان می‌کنند که کمبود داروی رمدسیویر بیشتر مربوط به موج‌های اول و دوم فراگیری کرونا بوده و حال به راحتی قابل دسترس است، این دارو هنوز هم به راحتی در اختیار متقاضیان آن قرار ندارد.

 هرچند در میانه موج دوم در آبان سال گذشته برای خرید هر دز این دارو باید ۱۵ میلیون تومان هزینه می‌شد، در حال حاضر این دارو با قیمت حدود یک میلیون 100 هزار تومان در برخی از داروخانه‌ها قابل دسترس است. اما نه به آسانی. متقاضیان این دارو در روزهای اخیر می‌گویند با دفترچه و امکانات بیمه‌ای می‌توان این دارو را با قیمت ۸۰۰ هزار تومان تهیه کرد. این در حالی است که یک بیماری کرونایی که در منزل بستری است باید حداقل شش دز از این دارو را دریافت کند. عددی که حتی اگر با احتساب بیمه مورد اشاره مسئولان بهداشتی 300 هزار تومان از بیمار اخذ شود، رقمی حدود یک میلیون هشتصد هزار تومان خواهد شد.

اما ماجرای تنها با داروی رمدسیویر پایان پیدا نمی‌کند. در حالی که بیمارستان‌های دولتی مملو از جمعیت متقاضی است، بسیاری مجبورند برای دریافت خدمات به بخش خصوصی مراجعه کنند که تنها تست کرونا برای تشخیص ابتلا به این بیماری مبلغی حدود 350 هزار تومان هزینه دربردارد. در کنار این موضوع هزینه اسکن ریه‌ها نیز خود چیزی در همین حدود برای یک فرد مبتلا هزینه بردار است. اینها تنها استارت برای تشخیص بیماری است. اگر شما جزو آن دسته از بیماران خوش شانسی باشید که کارتان به بیمارستان نکشیده ولی نیاز است داروهایی را در منزل مصرف یا تزریق کنید، باید پیه پرداخت‌های هزینه‌های سنگین پرستاری را به تن بمالید. هر مراجعه پرستار برای تزریق سرم یا آمپول در تهران بین 200 تا 300 هزار تومان هزینه‌بردار است که بسیاری از خانواده‌ها از پرداخت آن عاجز هستند.

هر مراجعه پرستار برای تزریق سرم یا آمپول در تهران بین 200 تا 300 هزار تومان هزینه‌بردار است که بسیاری از خانواده‌ها از پرداخت ان عاجز هستند

واکنش‌های منفی در شبکه‌های اجتماعی

در حالی که مسئولان امر از مدیریت جانانه کرونا در کشور سخن می‌گویند، واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی جور دیگری است. بسیاری از هزینه‌های بالای درمان بیماری کرونا در بخش بستری و سرپایی ناراضی هستند و آن را کمر‌شکن می‌دانند و معتقدند در این شرایط اقشار آسیب‌پدیر بیش از همه اسیب می‌بینند و جانشان را از دست می‌دهند.

کاربری در توئیتر نوشت: «پدر من کارهای درمان در منزل انجام می‌دهد و این روزها به خاطر کرونا من هم کمکش می‌کنم... می‌خواهم بگویم برای درمانی که انجام می‌دهیم فقط پول داروهاش چیزی  حدود ۳ میلیون تومان می‌شود. رمدسیویر و هزینه درمان در منزل هم حدود ۳ میلیون. یعنی برای یک بیمار کرونایی شخص حداقل مجبور است ۶ میلیون کنار بگذارد».

کاربری دیگری در توئیتر نوشت: «درصد بیشتر آمار مرگ و میر کرونا مربوط به کسانی است که هزینه درمان ندارند، هزینه تهیه غذای کافی و میوه حتی ندارند. ویروس کرونا بدن رو به شدت ضعیف می‌کند و دکترها شدیدا بر تغذیه کافی و گرفتن همه ویتامین‌ها تاکید دارند.

در این مدتی که مریض بودم با هر بار خوردن غذای مقوی، میوه و داروهای گران قیمت، به کسانی فکر می‌کردم که پول خرید یک کیلو میوه ندارند چه برسد به قرص‌های ویتامین و آمپول و سرم! کرونا قاتل بیرحمی که پیر و جون نمی‌شناسد چنان آدم را از پا می‌اندازد که هر لحظه طلب مرگ کنی چه برسد به اینکه نه توان خرید میوه باشد و نه امکان تهیه غذای مقوی. لطفا ماسک بزنید و فاصله را رعایت کنید و هر واکسنی در دسترس هست بزنید».

کاربری دیگر نیز نوشت: «بابت آمپول‌های ریه‌ام برای مهار کووید، بعد از ۴۸ ساعت با بدبختی بالاخره توانستم هر یک آمپول را با رقم یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان در داروخانه‌ای در کرج پیدا کنم. دقت کنید این رقم، تازه نرخ آزاد نیست. هزینه درمان کرونا بسیار سنگین است».

و کاربر دیگری به سخنی تلخ از پزشکی اشاره کرد با این مضمون که حقیقت تلخ این است که بیشتر کسانی که از کرونا جان می‌دهند فقیر هستند.