303 نفر دیگر از هم‌وطنانمان از روز شنبه تا ظهر یکشنبه براثر کرونا جان خود را از دست دادند و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۲۹۱ بیمار جدید مبتلابه کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند.  بااین‌حال روز گذشته وزیر بهداشت گفت: در همه استان‌ها به‌صورت گسترده شاهد مهار بیماری هستیم و امیدواریم در استان‌هایی که منحنی برای خم شدن به پایین مقاومت می‌کند با لطف خدا و همت هم‌وطنانمان شاهد این نزول قابل‌توجه باشیم. البته استانی که در آن منحنی هنوز سر به فرود نیاورده باشد، نداریم مگر مواردی که منحنی افقی شده است که آن‌هم ان‌شاءالله رو به نزول خواهد بود. سعید نمکی افزود: در ۳۱ فروردین نقشه کشور سراسر آتش و قرمزی بود، اما به لطف خداوند به‌تدریج بهتر شد و در ۲۵ اردیبهشت‌ماه می‌بینیم که عمده مناطق کشور از وضعیت قرمز درآمدند و این نشان از یک کار گسترده تیمی و مدیریتی حساب‌شده است که توانست ۳۰۱ شهر قرمز را در ۳۱ فروردین به سه شهر قرمز در ۲۵ اردیبهشت‌ماه تقلیل دهد و این از افتخارات نظام سلامت ماست.

مرزهای شرقی در معرض درگیری ویروس هندی هستند

«فعالیت‌های تجاری و رفت‌وآمد در مرزهای شرقی همچنان ادامه دارد، این روند ممکن است موجب بروز موج پنجم کرونا شود.» این بخشی از صحبت‌های  جعفر صادق تبریزی، رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی است. او همچنین گفته است با توجه به کاهش بیماری و سیر نزولی بیماری در کشور اما یک خطر وجود دارد و آن این است که شهرهای شرقی ما در معرض درگیری ویروس هندی هستند.

او افزود: تاکنون در کشورمان تعدادی از هم‌وطنان به این ویروس مبتلا شده‌اند. فعالیت‌های تجاری و رفت‌وآمد در مرزهای شرقی همچنان ادامه دارد، این روند ممکن است موجب بروز موج پنجم کرونا شود اما ما تلاش می‌کنیم تا با رصد و غربالگری دقیق و ایزوله سازی افرادی که در مسیرهای مستعد خطر در تردد هستند، این ویروس جهش‌یافته را کنترل کنیم.

تهران براساس معیارهای درمان هنوز قرمز است

خبرها اما همچنان از وضعیت قرمز تهران حکایت می‌کند. معاون درمان ستاد کرونا استان تهران با اشاره به کاهشی شدن روند بیماری در کشور، گفت: باوجود کاهش حدود 15 درصدی بار بیماری در هفته اخیر، اما وضعیت بیماری در تهران هنوز بر اساس معیارهای درمان قرمز است.

به گفته نادر توکلی شرایط به شکل مختصری آرام شده، اما اگر رعایت پروتکل‌ها به‌دقت صورت نگیرد و محدودیت‌ها به‌درستی اجرا نشود، در ۲ هفته آینده امکان اینکه روند کاهشی بیماری تدریجی شود، وجود دارد. اگر با روند مشخص و درستی پیش برویم ظرف دو هفته آینده کاهش بار بیماری بیشتر خواهد شد. او درباره علت کاهشی شدن روند آمار بیماری، بیان کرد: این موضوع وابسته به سیر اپیدمی بیماری است و به موضوعات دیگر مرتبط نیست، همه جای دنیا چنین است. وقتی اپیدمی موج ایجاد و فشار زیادی ایجاد می‌کند، زنجیره انتقال ویروس افزایش می‌یابد و سپس به‌مرور روند کاهشی می‌شود.

به وضعیت نارنجی دل‌خوش نکنید، شکننده است

از سوی دیگر، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با بیان اینکه اگر رعایت پروتکل‌ها اتفاق نیفتد، موج پنجم کرونا در کشور آغاز خواهد شد، گفت: هرچند که اکنون عمده شهرهای کشور در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارند، اما این وضعیت شکننده است و اگر عدم رعایتی اتفاق افتد، مجدداً شاهد قرمز شدن این شهرها خواهیم بود.

مسعود مردانی در ادامه خاطرنشان کرد: مراجعات بیماران مبتلابه کرونا به بیمارستان‌ها کماکان زیاد است، اما با توجه به میزان آن‌ها در اوج و پیک اپیدمی، اکنون مقداری بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش‌یافته است. در حال حاضر اکثر شهرها از وضعیت قرمز به نارنجی تبدیل‌شده‌اند و با این شرایط همه دوباره فکر می‌کنند، کرونا تمام‌شده است و مجدداً همه به خیابان‌ها آمده و تجمعات و عدم رعایت پروتکل‌ها از سر گرفته می‌شود. درحالی‌که باید هشدار داد که این اقدام درست نیست. در غیر این صورت اگر رعایت پروتکل‌ها اتفاق نیفتد، موج پنجم کرونا در کشور آغاز خواهد شد.

مردانی در زمینه وضعیت فوتی‌ها و زمان کاهشی شدن موارد مرگ‌ومیر در کشور، گفت: احتمالاً تا یک ماه آینده همین وضعیت را داریم و شاهد مرگ‌ومیرهای سه‌رقمی خواهیم بود.