ریحانه جولایی

چند هفته پیش از تعطیلات نیمه خرداد، مسئولان حوزه بهداشت و پلیس راهنمایی و رانندگی اعلام کرده بودند که مسافرت از استانی به استان دیگر ممنوع است و کسی نمی‌تواند با خودروی شخصی میان شهرها تردد کند. حالا تعطیلات نیمه خرداد تمام شده است و عکس‌های مردم در شبکه‌های مجازی و وضعیت ترافیک سنگین در برخی جاده‌های کشور چیزی غیر از این می‌گوید.

این در حالی است که نمونه‌هایی از کرونای جهش یافته هندی که بسیار خطرناک است و دلیل مرگ بسیاری از مردم هندوستان شده، در ایران دیده شده است. هرچند در روزهای اخیر تعداد فوتی‌های کرونا به زیر 150 نفر رسید اما پزشکان هشدار می‌دهند که پیک پنجم بسیار زودتر از آنچه تصور می‌کنیم آغاز خواهد شد.

پلیس جدیت به خرج نمی‌دهد

پلیس راهنمایی و رانندگی پیش از آغاز تعطیلات اعلام کرده بود از ظهر روز چهارشنبه 12 خرداد تا ظهر روز دوشنبه 17 خرداد راننده خودروهای متخلف برحسب ورود به شهرهای نارنجی و قرمز جریمه می‌شوند. البته این اولین بار نیست که پلیس برای کنترل سفرهای مردم در تعطیلات دست به این اقدام می‌زد و هر بار هم شاهد این هستم که بسیاری این جریمه‌ها را نادیده می‌گیرند و همچنان به سفر می‌روند. در تعطیلات نوروز آن‌ها که به هر قیمتی می‌خواستند از شهر خارج شوند راهکاری برای پرداخت این جریمه پیدا کرده بودند و آن تقسیم مبلغ جریمه بین سرنشینان هر خودرو بود. آن‌ها معتقد بودند وقتی جریمه بین چهار نفر تقسیم شوند مبلغ کمی است و به راننده هم فشار نمی‌آید. حالا با این فکر تعداد زیادی از هم‌وطنانمان با این شیوه به سفر می‌روند.

اما پیش از این سفرها، مسئولان حوزه بهداشت احتمال می‌دادند درصد قابل توجهی از مردم سفر را به ماندن در شهر ترجیح بدهند. بنابراین علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفته بود باید همچنان به نکات بهداشتی توجه داشت؛‌ چراکه کرونا نه ضعیف شده و نه از بین رفته است، بنابراین حتی امکان وقوع خیز پنجم کرونا در کشور وجود دارد.

با اینکه پلیس سعی می‌کند جاده‌های کشور را ببندد اما تجربه‌های چندین تعطیلی اخیر نشان داده است که در این زمینه پلیس موفق عمل نکرده است و بعد از هر تعطیلات شمار مبتلایان به کرونا بالاتر رفته است. حالا هم که سوش هندی در کشور است این سفرها می‌تواند خطر بسیار زیادی داشته باشد و این سؤال ایجاد می‌شود که چرا پلیس راهنمایی و رانندگی سختگیری‌ها و جریمه‌ها را بیشتر نمی‌کند تا کنترل بیماری کمی راحت‌تر شود.

چرخش ویروس هندی با سفر به جنوب

همان‌طور که گفته شد، کرونای هندی در کشور در حال جولان دادن است و این بار مسئولان می‌گویند پیک این بیماری از جنوب کشور آغاز می‌شود. این ویروس در این ایام در حال ثبت رکوردهای جدیدی در استان هرمزگان است و این موضوع نگرانی‌های بسیاری را در خصوص آغاز پیک پنجم کرونایی به وجود آورده است. برخی می‌گویند سفرهای چند روز اخیر به جنوب کشور می‌تواند ویروس را منتقل کند و باعث چرخش سریع‌تر آن شود.

با توجه به دیده شدن موارد زیاد این بیماری در جنوب کشور احتمال اینکه دروازه آغاز پیک پنجم از جنوب ایران و استان هرمزگان باشد بسیار زیاد است و می‌تواند در صورت عدم کنترل، موجب افزایش تلفات در استان هرمزگان و داغدار شدن بسیاری از خانواده‌ها شود چرا که استان هرمزگان تقریباً میزبان نوع خطرناک‌تری از ویروس‌های قبلی تحت عنوان ویروس کرونای آفریقایی است و این موضوع می‌تواند خطرسازتر از گذشته باشد.

ویروس کرونا در این ایام در حال ثبت رکوردهای جدیدی در استان هرمزگان است و این موضوع نگرانی‌های بسیاری را در خصوص آغاز پیک پنجم کرونایی به وجود آورده است. برخی می‌گویند سفرهایی که در تعطیلات اخیر به جنوب کشور شده است می‌تواند ویروس را در کشور منتقل کند و باعث چرخش سریع‌تر آن شود

حالا ترس از اینکه سفرهایی که برخی در روزهای اخیر به این خطه داشتند باعث تسریع حرکت ویروس شود به جان بسیاری از کادر درمان و مردم افتاده است.

اما چرا کادر درمان از کرونای هندی ترس بیشتری دارند؟ سوم خرداد بود که خبرهای عجیب و وحشتناکی از کرونا در هرمزگان شنیده شد. این استان توانست رکورد تازه‌ای را در ابتلای شهروندانش به ویروس کرونا به ثبت برساند و در یک شبانه روز تست کرونای 711 شهروند هرمزگانی مثبت شد؛ به این معنا که هر دو دقیقه یک تست کرونای مثبت در استان کشف شده است مسئله‌ای که از آغاز اپیدمی کرونا تاکنون بی‌سابقه بوده است و نگرانی‌ها را افزایش می‌دهد؛ اما رکوردزنی کرونا به همین جا ختم نشد و یک روز بعد یعنی 4 خرداد با ثبت آمار 494 بستری در یک روز رکورد بستری‌شدگان کرونا در 11 ماه اخیر را شکست.

وجود 5 شهر قرمز و قرنطینه بسیاری از روستاها و روند کند واکسیناسیون در این کشور و به طبع هرمزگان، موجب شده نگرانی‌ها از آغاز پیک پنجم و خطرناک کرونا از این استان نسبت به گذشته افزایش یابد. دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان همان زمان اعلام کرد که این روزها شاهد افزایش آمار مبتلایان به کرونا هستیم و این موضوع استان را با وضعیت خطرناکی روبرو خواهد کرد.

با این وجود همچنان سفرها چه تفریحی و چه کاری و تجاری به این استان ادامه دارد.

سفر فقط با خودروی شخصی ممنوع است!

با اینکه برخی از نهادها گفته‌اند سفر رفتن ممنوع است و رانندگان خاطی باید جریمه پرداخت کنند اما آن‌قدر که باید جلوی این قضیه گرفته نمی‌شود و کسی که بخواهد به مسافرت برود بالاخره یک راه پیدا می‌کند. در روزهای پیش از تعطیلات گفته می‌شد که پلیس شب‌ها در جاده نیست و تردد در نیمه‌شب بسیار راحت‌تر و کم هزینه‌تر از روز است. بنابراین بسیاری از آن‌ها که قصد سفر داشتند در نیمه شب به سمت مقصد حرکت کردند.

اگر واقعاً سفر ممنوع است پس چرا سایت‌های خرید و فروش بلیت همچنان فعال است؟ یعنی سفر با خودرو شخصی خطرناک است و کسی که با تور سفر می‌کند یا ساعت‌ها در اتوبوس، قطار و هواپیما می‌نشیند و به شهری دیگر می‌رود نمی‌تواند ویروس را منتقل کند؟

اما از سوی دیگر اگر واقعاً سفر ممنوع است پس چرا سایت‌های خرید و فروش بلیت به شهرها همچنان به راه است؟ یعنی سفر با خودرو شخصی خطرناک است و کسی که ساعت‌ها در اتوبوس و قطار و هواپیما می‌نشیند و به شهری دیگر می‌رود نمی‌تواند ویروس را منتقل کند؟

این یکی از انتقادهایی است که مردم به دولت دارد و معتقدند بین حرف و عمل دولت تناقض وجود دارد و تمام این ممنوعیت‌ها به خاطر دریافت جریمه است. هرچند پلیس راهنمایی و رانندگی بارها اعلام کرده است که مبالغی که از جریمه‌ها حاصل می‌شود به جیب آن‌ها نمی‌رود اما این توضیحات باعث نمی‌شود تا مردم به تناقض‌گویی‌ها توجه نکنند.

از سوی دیگر، چندی پیش گفته شد سفر کردن با تورهای گردشگری مانعی ندارد و همین امر باعث شد تا در تعطیلات گذشته تعداد زیادی از تورهای مسافرتی اقدام به جذب مسافر کنند که تمام این تبلیغات در شبکه‌های مجازی بود. برخی نیز برای سفرهای گروهی تنها با پرداخت هزینه به افرادی که کارت لیدری داشتند و کرایه اتوبوس توانستند این چند روز را بدون درگیری و دغدغه در شهرهای کشور سر کنند. بر اساس گفته‌های برخی مسافران میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این سفرها بسیار پایین‌تر از حد انتظار بوده است.

افزایش آمار ابتلا بعد از هر تعطیلی

به هر روی مسلم است که سفرهای بین شهری تأثیر زیادی بر چرخش ویروس در تمام استان‌ها دارد و می‌تواند باعث آغاز پیک‌های جدید باشد. بر اساس آمارهای رسمی موجود رابطه مستقیم و معناداری بین سفرهای بین‌شهری و بین استانی مردم با میزان شیوع ویروس کرونا در کشور وجود دارد و از همین رو از مردم خواسته شده که در ایام تعطیلات به مسافرت نروند خصوصاً حالا که سویه جدید و خطرناکی از ویروس کرونا بر کشور سایه انداخته است.

بر اساس اطلاعات سازمان راهداری از تردد وسایل نقلیه مختلف در محورهای برون شهری، سرنوشت شیوع ویروس کرونا با میزان سفرهای مردم گره خورده و هر وقت مردم در خانه ماندن را فراموش کرده‌اند و برای چند روز به مسافرت رفته‌اند، به فاصله چند روز و چند هفته پس از آن آمارهای ابتلا به کرونا در کشور نیز رشد یافته است و جالب‌تر اینکه از نظر زمانی، بسیاری از پیک‌های تردد همین وسایل نقلیه با پیک‌های شیوع ویروس کرونا دقیقا مطابقت دارد.

در روزهایی که کرونا شیوع دارد و جان بسیاری از هم‌وطنانمان به خاطر این ویروس گرفته شده بهتر است مسئولان سختگیری بیشتری بر رفت و آمدهای بی‌دلیل کنند. صرفاً جریمه کردن نمی‌تواند برای جلوگیری از رفت و آمد و سفرهای غیرضروری چاره‌ساز باشد. اعمال محدودیت‌های بیشتر و جریمه‌های سنگین‌تر شاید راهکار بهتری برای کنترل رفت و آمد بین شهری مردم شود و این جز با تلاش بیشتر پلیس راهور و سازمان‌های وابسته دولتی و البته هوشیاری و توجه بیشتر مردم امکان‌پذیر نیست.