بخشی از چشم پزشکان با هدف فروش عینک اصرار بی‌جایی دارند تا برای اکثر بیماران خود عینک تجویز کنند در حالی که به طور مثال برای کسی که نمره چشمش 25 صدم است نباید عینک تجویز کرد.

 حمید ثابت‌قدم، رئیس اتحادیه عینک‌سازان و عینک‌فروشان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به مشکلات این صنف گفت: حدود 16 هزار واحد صنفی اعم از سازنده و فروشنده عینک در کل کشور فعال هستند که از این میان 1000 واحد صنفی در تهران فعالیت می‌کنند البته ما در ایران تولید عینک نداریم و تقریبا بیشتر عینک‌هایی که عرضه می‌شود وارداتی است و یا مقدار کمی از آنها در داخل مونتاژ می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از لحاظ دانش و زیرساخت امکان تولید عینک در کشور به صورت داخلی وجود ندارد، افزود: عینک یک کالای کاملا وارداتی است و همین مسئله باعث شده تا نوسانات قیمت ارز بر روی آن تاثیر بگذارد و متاسفانه دولت نیز هیچ حمایتی از ما نمی‌کند و واردکنندگان عینک با مشکلات زیادی همراه هستند.

وی ادامه داد: عینک طبی و عدسی در گروه 2 و 3 قرار دارند که بابت ثبت سفارش آنها مشکلی نیست اما تا سال گذشته عینک آفتابی  بر اساس اعلام وزارت صمت به عنوان گروه دو و یا یک در سیستم ثبت سفارش کالا قرار گرفته بود اما متاسفانه عینک آفتابی به گروه چهار منتقل شده و همین مسئله باعث شده تا ثبت سفارش انجام نشود و یا به سختی ثبت سفارش‌ها صورت بگیرد و این مسئله باعث عدم اختصاص ارز لازم به عینک و افزایش قیمت انواع عینک‌های طبی و آفتابی در بازار شده است.

ثابت‌قدم افزود: عینک آفتابی  به صورت کلی یک وسیله تزئینی نیست بخشی از عینک‌ها طبی است که توسط پزشکان تجویز می‌شوند که افرادی که مشکل بینایی دارند باید استفاده کنند اما عینک آفتابی و یا دودی نیز امروز بر اساس علم پزشکی به عنوان یک وسیله پیشگیری و درمانی و برای جلوگیری از مشکلاتی که اشعه آفتاب برای چشم ایجاد می‌کند، استفاده می‌شود و به نوعی مصرف پزشکی و پیش‌درمانی دارد و نباید نگاه تزئینی به عینک دودی داشت.

وی ادامه داد: عدم ثبت سفارش باعث شده تا تعداد عینک‌هایی که قاچاق و بی‌کیفیت در بازار عرضه می‌شوند افزایش پیدا کند و همین مسئله یک زنگ خطر جدی برای جامعه است زیرا عینک‌های بدون کیفیت و قاچاق کاملا بر روی بینایی افراد تاثیر منفی و مخرب می‌گذارد.

ثابت‌قدم با اشاره به فروش انواع عینک در مطب‌های چشم پزشکی و درمانگاه‌ها گفت: متاسفانه بسیاری از چشم پزشکان اقدام به فروش عینک می‌کنند و یا کلینیک‌های چشم پزشکی غرفه‌هایی را برای فروش عینک در محل کلینیک خود راه‌اندازی کرده‌اند و بیمارانی که به پزشکان مراجعه می‌کنند نیز با این تصور که چشم پزشک آنها قطعا بهترین جنس را عرضه می‌کند، عینک مورد نظر خود را از او تهیه می‌کنند در حالی که فروش عینک در کلینیک‌های چشم پزشکی و توسط چشم پزشکان تخلف و غیرقانونی است.

وی ادامه داد: متاسفانه بخشی از چشم پزشکان خودشان واردکننده عینک شده‌اند و هرچه ما اعتراض می‌کنیم گوش کسی بدهکار نیست و این اتفاق به کسب و کار عینک‌فروشان قانونی ضربه‌ای جدی وارد کرده و علیرغم اینکه مراتب را توسط مراجع قضایی پیگیری کردیم و بیش از 500 حکم پلمپ را گرفتیم، در مرحله اجرا هیچکدام از این واحدهای متخلف پلمپ نشدند حتی این امر غیرقانونی را از طریق وزیر بهداشت و کمیسیون‌های مربوطه در مجلس پیگیری کردیم اما اتفاق خاصی نیفتاد.

ثابت‌قدم افزود: بخشی از این چشم پزشکان با هدف فروش عینک اصرار بی‌جایی دارند تا برای اکثر بیماران خود عینک تجویز کنند در حالی که به طور مثال برای کسی که نمره چشمش 25صدم است نباید عینک تجویز کرد.  

وی ادامه داد : بارها دیده شده بیمارانی که عینک خود را از مطب‌های چشم پزشکی و یا درمانگاه‌ها خریداری کرده‌اند، نه تنها قیمت بسیار بالاتری از عینک‌فروشی برای کالای خود داده‌اند بلکه عینکی که گرفته‌اند کیفیت پایین‌تری داشته است.

وی با اشاره به اینکه اتحادیه صنف عینک‌فروشان به مباحث علمی توجه خاصی دارد، گفت: ما یک هنرستان با هدف آموزش اصول عینک‌سازی راه‌اندازی کردیم و بعد یک دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز تاسیس کردیم و تعداد زیادی از علاقمندان به این حرفه را به صورت علمی آموزش دادیم اما متاسفانه با مخالفت‌های گروهی، این مراکز تعطیل شد و ما امروز همچنان به آموزش خود به صورت دوره‌های کوتاه‌مدت و در محل اتحادیه ادامه می‌دهیم.

ثابت‌قدم افزود: ما از وزارت صمت می‌خواهیم که عینک آفتابی و دودی را به عنوان عینک تزئینی و یا تجملاتی نشناسد بلکه آن را یک عینک طبی پیش‌درمانی معرفی کند و همچنین با رانت در این حوزه مبارزه کند و از ورود عینک توسط چشم پزشکان جلوگیری کند زیرا ادامه این روند باعث می‌شود تا بسیاری از عینک‌فروشان تغییر شغل بدهند و یا فروشگاه‌های خود را بفروشند و به کار دیگری مشغول شوند.