یافته‌های اتاق بازرگانی ایران نشان داد:

افت شاخص محیط کسب و کار در پاییز ۹۷

جدیدترین گزارش ارائه شده از سوی اتاق بازرگانی ایران نشان می‌دهد که شاخص ملی محیط کسب و کار در پاییز ۹۷ در قیاس با فصل قبل از آن افت داشته است. به‌ گزارش ‌ایسنا، براساس جدیدترین بررسی‌های صورت گرفته از پایش محیط کسب و کار ایران در پاییز سال ۹۷ رقم این شاخص به ۶.۴۹ کاهش یافته است و در قیاس با عدد ۶.۴۰ فصل قبل افتی ۹صدم درصدی را نشان می‌دهد. همچنین این عدد در قیاس با سال‌های پیش از آن نیز روندی منفی طی کرده است تا جایی که در سال ۱۳۹۵ این عدد ۵.۸۵، در سال ۱۳۹۶ معادل ۵.۷۸ و در پاییز ۱۳۹۶ هم ۵.۸۵ بوده است. ارزیابی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که غیرقابل پیش‌بینی بودن شرایط اقتصاد ایران و همچنین تغییرات به وجود آمده در قیمت مواد اولیه و محصولات اقتصادی اصلی‌ترین دلایلی هستند که به افت این شاخص منجر شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد پس از بهار ۹۶ که وضعیت محیط کسب و کار بهبودی نسبی را نشان داده این روند همواره به شکل منفی دنبال شده و از ۵.۶۹ در نخستین فصل از سال گذشته به عدد فعلی نزول یافته است. در کنار موارد مطرح شده محدودیت دسترسی به حامل‌های انرژی و برق و گاز در حوزه صنعت و خدمات و محدودیت دسترسی به آب مساعد در حوزه کشاورزی اصلی‌ترین عامل در این حوزه بوده است. در میان استان‌ها نیز استان‌های گیلان، آذربایجان غربی و زنجان در حوزه کسب و کار بهترین عملکرد را  داشته‌اند و استان‌های خراسان شمالی، ایلام و کرمانشاه شرایط نامساعدتری را نسبت به دیگر استان‌ها به ثبت رسانده‌اند. البته با توجه به اینکه حداکثر فاصله میان بهترین و بدترین استان ۸۶ دهم درصد است نشان می‌دهد که شرایط در مقایسه میان استان‌های مختلف تفاوت چشمگیری را نشان نمی‌دهد. در بررسی‌ها حوزه خدمات با ۶.۵۸ بدترین آمار را به ثبت رسانده است و پس از آن صنعت و کشاورزی قرار دارند. اتاق بازرگانی این گزارش را با مشارکت بیش از ۷۱درصدی واحدهای نمونه و فعال اقتصادی کشور ارائه کرده است.

    


نماینده سنندج در مجلس:

برخی از کوله‌بران تحصیلات عالی دارند

نماینده سنندج در مجلس دهم با بیان اینکه کوله‌برانی با تحصیلات عالی به دنبال تامین اقتصاد خانواده هستند، گفت: دولت اقدامی برای رفع معضل کوله‌بران نکرده است.

سیداحسن علوی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، درباره وضعیت اقتصادی کوله‌بران در مناطق مرزی کشور گفت: کوله‌بران غالبا دارای تحصیلات عالی هستند. چون سنخیتی میان تحصیلات افراد مذکور با شغل‌های پایدار در مناطق مرزی وجود ندارند، بنابراین این قشر از جامعه، مجبور هستند تن به کوله‌بری بدهند.

نماینده سنندج در مجلس تصریح کرد: دولت هنوز اقدام موثری براى ساماندهی کوله‌بران انجام نداده و این در حالی است که مقرر بود اقداماتی ازجمله کارت‌های الکترونیکی برای کوله‌بران عملیاتی شود اما متاسفانه تاکنون این مهم عملیاتی نشده است.

وی تصریح کرد: افراد مسن هم برای امرار معاش ناگزیرند تن به کوله‌بری بدهند بنابراین اعتقاد دارم که کوله‌بری شغل مقدسی است زیرا این افراد برای تامین اقتصاد معیشتی‌شان از هیچ تلاش دریغ نمی‌کنند.

علوی افزود: ساماندهی کوله‌بران در اولویت برنامه اقتصادی و معیشتی دولت قرار بگیرد تا بتوان وضعیت اشتغال کوله‌بران را به نحو مطلوب در مناطق مرزی ساماندهی کرد زیرا زمانی که فضای اشتغال پایدار برای کوله‌بران مهیا شود، مطمئن باشید مردم نیز تمایلی به کوله‌بری نخواهند داشت.

    


دو نفر از کارگران فولاد اهواز همچنان در بازداشت هستند

کارگران گروه ملی فولاد ایران از ادامه بازداشت دو کارگر این مجتمع (کریم سیاحی و طارق خلفی) انتقاد کردند.

این کارگران به ایلنا گفتند: خواستار آزادی این دو همکار بازداشتی‌مان هستیم. این دو نفر هم مثل بقیه در تجمعات شرکت داشته‌اند و هیچ کنش جداگانه‌‌ای انجام نداده‌اند. از مسئولان می‌خواهیم که آنها را هرچه سریع‌تر آزاد کنند تا از خانواده‌های آنها نیز رفع نگرانی شود.

در جریان تجمعات کارگران گروه ملی فولاد که حدود یک ماه به طول انجامید، بیش از 28 کارگر بازداشت شدند که همه آنها به جز دو نفر با قرار کفالت آزاد شده‌اند.