ایران هنوز در پیک سنگین و سهمگین چهارم کرونا قرار دارد. بر اساس آمار وزارت بهداشت از روز سه‌شنبه تا ظهر چهارشنبه بیش از 24 هزار نفر به بیماری کووید-19 مبتلا شده‌اند و 388 نفر از هم‌وطنانمان براثر این ویروس جان‌باخته‌اند. با احتساب جان‌باختگان اخیر در ایران ۶۷ هزار و ۹۱۳ نفر  جان خود را از دست‌ داده‌اند.

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران با اشاره به ادامه شیب صعودی مراجعین سرپایی بستری و فوتی‌های ناشی از کرونا در تهران، درعین‌حال بر لزوم ادامه محدودیت‌ها در هفته آینده تأکید کرد.

علیرضا زالی بیان کرد: بالا رفتن سطح سرایت در بین خانواده‌ها باعث شده که صحبت از کاهش آمار در حال حاضر خیلی زود باشد. در پیک چهارم مراجعه بیماران سرپایی به بیمارستان‌ها باوجود فعال شدن مطب‌ها بیشتر شده است. بیماران بدحال‌تر آمارشان رو به تغییر است و مراجع سرپایی بیشتر به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند که باید این موضوع مدنظر قرار داده شود.

احتمال تمدید دوباره محدودیت‌ها

او همچنین در مورد تمدید محدودیت‌ها افزود: بی‌تردید شرایط محدودیت‌ها باید در هفته آینده ادامه پیدا کند. در حال حاضر در برخی از روزها بیش از 600 یا 700 هزار نفر از مترو استفاده می‌کنند. بی‌شک محدودیت‌ها باید ریتم شهر را تغییر دهد. باید از فرصت ماه رمضان که باعث می‌شود در تهران فعالیت‌های خدماتی و تجاری ریتم آرام‌تری داشته باشد با تدابیر لازم در جهت کنترل بیماری بهره بگیریم.

اطلاع‌رسانی واکسن کرونا با ارسال پیامک به سرپرست خانوار

از سوی دیگر رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه فراخوان تزریق واکسن کرونا از سوی وزارت بهداشت خواهد بود، گفت: افرادی که فاقد پرونده الکترونیک سلامت هستند می‌توانند با مراجعه به نزدیک‌ترین پایگاه سلامت یا خانه بهداشت برای تشکیل پرونده خود اقدام کنند.

جعفر صادق تبریزی درباره افرادی که قرار است بر اساس اولویت‌بندی سند ملی واکسیناسیون طی هفته‌های آینده تزریق واکسن داشته باشند، اظهار کرد: این افراد یا در سامانه‌های سطح اول پرونده الکترونیک دارند و یا ندارند. اکنون بیش از ۸۵ درصد افراد پرونده الکترونیک سلامت دارند و در طول زمان شیوع کووید-۱۹ با آن‌ها تماس گرفته‌شده و مورد غربالگری تلفنی قرار گرفتند یا توصیه‌های لازم برای عدم ابتلا به بیماری به آن‌ها شده است. اما افرادی که فاقد پرونده الکترونیک سلامت هستند می‌توانند با مراجعه به نزدیک‌ترین پایگاه سلامت یا خانه بهداشت محل سکونت خود، در مدت‌زمانی کوتاه ( ۱۵ دقیقه) اقدام به تشکیل این پرونده کنند.

او افزود: البته اکثر افراد دارای پرونده الکترونیک سلامت هستند و بهورز آن‌ها در روستا یا مراقب سلامت در شهر با آن‌ها تماس خواهند گرفت و زمان تزریق واکسن را به آن‌ها اعلام می‌کنند که به پایگاه مربوطه رفته و واکسن کرونا را دریافت می‌کنند.