در پی انتشار خبر ورود واکسن کرونا به ایران و شروع تزریق به کارکنان درمان، یکی از نگرانی‌هایی که به‌شدت مطرح بود، احتمال تزریق بعضی افراد غیر کادردرمان یا گروه‌های حساس، با استفاده از رانت و رابطه بود. نگرانی که با تناقض‌گویی مقامات درخصوص شمار واکسن وارد شده به کشور هم تشدید شد.

در همین راستا دیروز رئیس‌جمهور نیز به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستور داد تا درخصوص واکسیناسون با ایجاد شفافیت و اطلاع‌رسانی و ارائه آمار دقیق به عنوان یک اقدام اطمینان‌بخش عمل شود.

حسن روحانی،  تاکید کرد: «ضروری است که ملت شریف طبق سند ملی تصویب شده درخصوص عملیات واکسیناسیون، در جریان جزییات این اقدام بزرگ نیز قرار گیرند و با ایجاد شفافیت در این خصوص گامی دیگر در راستای اهتمام به دسترسی آزاد به جریان اطلاعات در دولت تدبیر و امید برداشته شود تا از بروز هرگونه تردید و ابهامی در این زمینه جلوگیری شود».

میزان واردات واکسن

طبق آمار رسمی یک میلیون و 150 هزار دوز واکسن به کشور رسیده است. به گفته‌ علی‌رضا رییسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ۴۱۰ هزار واکسن اسپوتینک روسی، ۲۴۰ هزار واکسن سینوفارم و ۱۲۵ هزار واکسن بهارات هندوستان تاکنون به کشور وارد شده و طبق خبرها قرار است در هفته جاری هم ۳۷۵ هزار دوز دیگر از واکسن هندی به ایران برسد.

غیر از واکسن سینوفارم چین که دولت این کشور به ایران اهدا کرد باقی واکسن‌های خریداری شده‌اند. سینوفارم نیز تاکنون تنها واکسن تایید شده در چین برای استفاده عمومی است که دولت واکسیناسیون با آن را آغاز کرده است. غیر از واکسن‌های تایید شده ۱۰۰ هزار دوز واکسن کوبایی «سابرانا۰۲»‌ نیز به انستیتو پاستور ارسال شده است. این محموله برای کارآزمایی بالینی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در راستای همکاری انستیتو پاستور با شرکت واکسن‌سازی کوبایی است.

 طبق اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت فاز اول واکسیناسیون شامل کادر درمان، سالمندان، جانبازان، معلولان و افراد درگیر با پسماندهای عفونی است. وزارت بهداشت اعلام کرده که این فاز با کادر درمان و شماری از سالمندان مقیم در خانه‌های سالمندان شروع شده است. هرچند پیشتر مقامات وزارت بهداشت ابتدا پیش‌بینی کرده بودند که کادر درمان تا پایان اسفند ۹۹ واکسینه خواهند شد. اما حالا گفته‌ها تغییر کرد و به نظر می‌رسد این روند تا فروردین سال ۱۴۰۰ ادامه یابد.

یکی دیگر از واکسن‌هایی که در قالب سهم ایران از کواکس قرار است وارد کشور شود استرازنکاست. این واکسن تولید مشترک شرکت سوئدی استرازنکا و دانشگاه آکسفورد است. به گفته کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار دوز از این واکسن که در کره‌جنوبی تولید شده بهار به ایران می‌رسد. پیش از این گفته شده بود که بیش از چهار میلیون دوز از این واکسن خریداری شده است که بیشترین میزان واکسن خریداری شده محسوب می‌شود.

مجلس وارد می‌شود

با این حال نایب ‌رئیس کمیسیون بهداشت از لزوم نظارت بر چگونگی تزریق واکسن کرونا خبر داد و گفت: «درگیر بودجه بودیم وقت نشد، از فردا نظارت می‌کنیم».

به گزارش مجله اینترنتی فراز، مجلس دو ماه است که به دلیل بررسی بودجه روزهای شلوغی داشته و نتوانسته به موضوع نظارت بر واکسیناسیون ورود کند. سید محمد پاک‌مهر، نایب ‌رییس کمیسیون بهداشت درباره احتمال نظارت مجلس بر چگونگی تزریق واکسن می‌گوید: «حتما به این موضوع ورود خواهیم کرد. چرا که ما هم شنیدیم که تزریق‌هایی خارج از دسته‌بندی و اولویت انجام شده و ورود و نظارت مجلس ضرورت دارد».

 پاک‌مهر تاکید می‌کند:‌ «واکسن‌هایی که وارد می‌شود باید بر اساس اولویت‌بندی انجام شده تزریق شوند. ابتدا کادر درمان و خانواده آن‌ها و سپس گروه‌های پرریسک و مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای و بعد سالمندان باید واکسینه شوند. در این مسیر من هم معتقد هستیم که باید نظارت انجام شود تا تخلفی صورت نگیرد».