مرگ‌ومیرهای کرونایی دوباره وارد کانال 300 تایی شد. خبرهای روزگذشته حکایت از بالا رفتن تعداد جان‌باختگان و مبتلایان به ویروس کرونا بود. آن‌طور که مسئولین وزارت بهداشت اعلام کرده بودند آمار کشته‌شدگان سیر صعودی پیداکرده است و در صورت عدم رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی این تعداد بالاتر هم خواهد رفت. بر اساس اعلام وزارت بهداشت از روز سه‌شنبه تا ظهر چهارشنبه بیش از ۲۵هزار مورد جدید کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند و متأسفانه ۳۰۴ تن نیز به دلیل این بیماری جان باختند.

کوچک‌ترین علامت می‌تواند کرونا باشد

با آغاز خیز چهارم کرونا وزارت بهداشتی‌ها و متخصصان حوزه سلامت معتقدند که حالا کوچک‌ترین علائم و حتی علائم یک سرماخوردگی ساده را هم باید کرونا قلمداد کرد. بر این اساس باید اقدامات مراقبتی و احتیاطی را برای سلامت خود و اطرافیانمان انجام دهیم، به‌طوری‌که حتی اگر دچار عطسه، سرفه، آبریزش بینی و... به‌صورت محدود هم شدید، ابتدا خود را قرنطینه کنید تا سایر اعضای خانواده از احتمال درگیری با ویروس درامان بمانند، مایعات به میزان کافی بنوشید، تغذیه مناسب و متنوع داشته و درمان علامتی را آغاز کنید. درعین‌حال علائم خود را رصد کنید. درصورتی‌که علائم ادامه‌دار شد یا پیشرفتی در آن‌ها مشاهده کردید، حتماً به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنید.

بر همین اساس هم وزیر بهداشت چندی پیش تأکید کرد که مراکز سرپایی ۱۶ ساعته و ۲۴ ساعته را در کشور فعال کردیم تا مردم به این مراکز مراجعه کنند .بنابراین اگر علائمی دارید، بی‌توجهی نکنید. امروز باید قبول کنیم که هر عطسه و سرماخوردگی کروناست، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. بنابراین مردم اگر علائم داشتند به مراکز ۱۶ ساعته و ۲۴ ساعته  مراجعه کنند.

آخرین خبرها از واکسن کرونای ایرانی

یکی از موضوعاتی که این روزها برای همه تبدیل به امری مهم شده، واکسن کرونا و زمان تزریق آن است. روز گذشته قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزیر بهداشت گفت: با توجه به آغاز واکسیناسیون در کشور برای گروه‌های هدف و پرخطر، تولید ۴ واکسن داخلی و انجام واکسیناسیون از اواخر فصل بهار آغاز می‌شود. از سوی دیگر مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرد: نتایج اولیه مطالعه فاز ۳-۲ واکسن کوو ایران برکت برای اخذ مجوز استفاده اضطراری پایان خرداد ۱۴۰۰ به سازمان غذا دارو ارسال می‌شود.

دکتر حامد حسینی افزود:  ۲۵ اسفند سال گذشته مرحله دوم تست انسانی این واکسن آغاز شد و تا آخر فروردین‌ماه دوز اول واکسن به داوطلبان این مرحله تزریق می‌شود. حدود ۵۰ داوطلب هم دوز دوم خود را تا آن زمان دریافت می‌کنند.

او تعداد داوطلبان مرحله دوم تست انسانی واکسن ایران برکت را ۲۸۰ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۲۰۰ نفر کمتر از ۵۰ سال و بقیه داوطلبان بیش از ۵۰ سال دارند.

حسینی ادامه داد: هم‌چنین به‌طور موازی مطالعه تکمیلی دیگری برای ایمنی بر۳۲ داوطلب بالای ۵۰ سال هم در حال انجام است که تمامی این افراد تا این تاریخ وارد مطالعه شده و دوز اول واکسن را دریافت کرده‌اند.

او تأکید کرد: اوایل اردیبهشت‌ماه فاز سوم ابتدا در شهرهای تهران و کرج آغاز می‌شود و سپس چهار شهر شیراز، مشهد، اصفهان و بوشهر نیز به این شهرها اضافه خواهند شد.