بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی کاربران از روز پنج‌شنبه دسترسی به شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس با استفاده از اپراتورهای تلفن همراه (ایرانسل و همراه اول) بدون استفاده از فیلترشکن امکان‌پذیر نیست. این در حالی است که محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات پیشتر اعلام کرده بود که برنامه‌ای برای فیلترینگ این شبکه وجود ندارد، هر چند تصمیم‌گیری در خصوص بسته شدن این شبکه مجازی در ید قدرت دولت نیست و زیر نظر کار گروه تعیین مصادیق مجرمانه فضای مجازی است.

با داغ شدن تب استفاده از کلاب‌هاوس در ایران که یک شبکه اجتماعی تازه تاسیس در جهان است، زمزمه‌هایی در خصوص فیلتر قریب‌الوقوع آن مطرح شد. این در حالی است که زمزمه‌های اختلاف بین دولت و مخالفان برای فیلتر کلاب‌هاوس پس از اختلال این شبکه اجتماعی در همراه اول شدت یافت و مسئول اطلاع‌رسانی دولت، ضمن تاکید بر عدم صدور دستور رسمی قضایی، از عزم گروهی برای انسداد یا اختلال در کلاب‌هاوس گفت.

این در حالی است که دادستان کل کشور گفته بود برنامه‌ای برای فیلتر کلاب‌هاوس وجود ندارد و وزیر ارتباطات ضمن تاکید بر گفته‌های دادستان کل کشور، بر استفاده مردم از این فضا و تعامل تاکید کرده بود.

برخی شایعات حکایت از این دارد که این اختلال می‌تواند عمدی باشد که در صورت صحت بنا بر ماده ۷۳۷ قانون مجازات اسلامی، که به اختلال عمدی در ارتباطات اشاره دارد، محکومیت سنگینی را برای مدیران این اپراتورها به دنبال دارد.

 اختلال در کلاب‌هاوس عادی نیست

در حالی که دیروز محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات با تکذیب شایعه فیلترینگ «کلاب هاوس» اعلام کرد: شبکه اجتماعی «کلاب‌هاوس» فیلتر نشده است و وعده رفع مشکل را داد، سید جمال هادیان، مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات گفت: اختلال کلاب‌هاوس در شبکه همراه اول، ایرانسل و مخابرات ایران به ما گزارش شده و بررسی‌ها حاکی از صحت گزارش‌ها دارد. تا الان می‌توانم این‌گونه بگویم که ادامه این اختلال‌ها عادی نیست.

به گفته او فیلترینگ این شبکه اجتماعی در کارگروه تعیین مصادیق حتی مطرح هم نشده و تا کنون از صدور حکم قضایی هم در این باره اطلاعی نداریم و چنین حکمی نیز به وزارت ارتباطات واصل نشده است.

این در حالی است که اپراتورهای مذکور دریافت حکم یا اختلال عمدی را رد می‌کنند.

کلاب‌هاوس وطنی!

در روزهای اخیر استفاده از این اپلیکیشن در بین مقامات و مسئولان و کاربران ایرانی کلاب‌هاوس به اوج رسیده است و همه در به در دنبال دریافت دعوت نامه حضور در این فضا هستند. از طرفی دیگر بسیاری از چهره‌های سیاسی و مسئولان نیز نشست خبری خود را در شرایط کرونا به گپ‌وگفت مجازی و چت‌روم در کلاب‌هاوس سوق دادند. با این حال معاون حقوقی و امور مجلس مرکز ملی فضای مجازی از ایجاد خدمات مشابه کلاب‌هاوس می‌گوید. پیشنهادی که برخی آن را به شبکه‌های مجازی داخلی ناکام شبیه می‌دانند که سبب هدر رفت میلیاردها تومان از بودجه کشور شده است.

هر چند معاون حقوقی و امور مجلس مرکز ملی فضای مجازی با دعوت از بخش خصوصی برای ایجاد خدمتی مشابه کلاب‌هاوس در داخل کشور تاکید کرد که ایجاد سرویس داخلی به معنای بستن مشابه خارجی آن نیست، اما برخی این پیشنهاد را به معنای نزدیکتر شدن به فیلتر این شبکه مجازی می‌دانند.

امیر خوراکیان با بیان این که در فضای مجازی ایده‌ها و نوآوری‌ها، پدیده‌ساز و تعیین‌کننده هستند، گفت: سطح دانش فنی و تجربه کشور به گونه‌ای است که هم‌اکنون ایجاد سرویسی مشابه کلاب‌هاوس به سادگی در داخل کشور مقدور است.

معاون حقوقی و امور مجلس مرکز ملی فضای مجازی با بیان این که لازم نیست حتما سرویسی مسدود شود و بعد به فکر راه‌اندازی مشابه داخلی آن بیفتیم، افزود: ایجاد سرویس‌ها و خدمات داخلی در فضای مجازی لزوما به معنای نفی سرویس‌های خارجی نیست بلکه ایجاد این گونه خدمات در داخل کشور اولا ضریب استقلال کشور را افزایش می‌دهد و ثانیا موجب رشد و ارتقای دانش فنی در کشور می‌شود، هم اینک ایجاد مشابه کلاب‌هاوس برای بسیاری از شرکت‌ها و مجموعه‌های فعال و موجود در کشور به راحتی امکان پذیر است.

وی با اشاره به این که اگر می‌گوییم سرویس داخلی ایجاد شود، به معنای بستن مشابه خارجی آن نیست، گفت: می‌خواهیم کشور از یک استقلال نسبی در این حوزه‌ها برخوردار شود. بالاخره این شرکت‌ها با ما تعامل ندارند و کاملا تحت نفوذ دولت‌های متخاصم قراردارند و به صورت ابزار برای آن‌ها عمل می‌کنند لذا ما با تقویت سرویس‌های داخلی باید در مواقعی که آن‌ها برای ما محدودیت و مشکل ایجاد می‌کنند، بتوانیم نیازهای کاربران را تامین کنیم.