رئیس جمهوری به اولویت‌های چهارگانه دولت در ماه‌های پایانی اشاره کرد و ابراز داشت: مقابله با ویروس کرونا، مساله تحریم اقتصادی، معیشت مردم و تکمیل و پایان یافتن طرح‌های مهم اقتصادی که پیش رو داریم؛ این چهار موضوع اولویت‌های مهم و چهارگانه دولت تا پایان این چهارماه است که آن را دنبال خواهیم کرد.

به گزارش ایلنا، حسن روحانی صبح دیروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا طی سخنانی با اشاره به شیوع کرونا و مشکلات کشور در سال‌های اخیر گفت: گفتدر چهارماه آینده و روزهای پیش رو ما شرایط قابل قبولی در مقابله با کرونا خواهیم داشت. با توجه به واکسن هایی که برنامه‌ریزی شده؛ اگر واکسن‌ها به موقع در بهار و اوایل تابستان به دست ما برسد و واکسیناسیون انجام گیرد، شرایط بهتری خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: شیوع ویروس کرونا همه جهان را با مشکلات مواجه کرد و به تبع آن ما هم دچار مشکلاتی شدیم اما در این ویروس، یک تروریسم اقتصادی و جنگ اقتصادی داشتیم که کشور دیگری آن را نداشت و این در قرن و تاریخ بی نظیر بوده است که سه سال مداوم جنگ اقتصادی به این صورت باشد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: اما مردم ما در این سه سال پایانی قرن با جنگ اقتصادی مواجه بودند و بعد هم کرونا شیوع پیدا کرد که فشار زیادی به مردم آورد و مردم با ایستادگی، مقاومت و یاری یکدیگر با مشکلات و سختی ها مقاومت کردند.

روحانی در ادامه اظهار داشت: چه در این سال‌ها و چه در سده اخیر و حتی در طول تاریخ، هربار که برای ما مشکلاتی به جود آمد، در همه موارد قدرت ملی ما یک قدرت بسیار مهم و قابل افتخاری بوده است که باعث غلبه بر سختی‌ها شد و ملت با چنگ و دندان ایستادگی کردند و توانستند مشکلات و سختی‌ها را از سر بگذارند.

وی ادامه داد: تقریباً چهارماه از دوران مسئولیت دولت باقی مانده است، در طول این چهار ماه همچنان یکی از اولویت‌های ما مساله مقابله با این پاندمی است و حتما چهارماه آینده و روزهای پیش رو ما شرایط قابل قبولی خواهیم داشت. با توجه به واکسن هایی که برنامه‌ریزی شده؛ اگر واکسن‌ها به موقع در بهار و اوایل تابستان به دست ما برسد و واکسیناسیون انجام گیرد، شرایط بهتری خواهیم داشت.

رئیس جمهور ادامه داد: ویروس کرونا یک سبک زندگی جدیدی برای دنیا به ارمغان آورده است  و همه مشاهده می کنیم امروز سبک زندگی با دو سال پیش فرق کرده است.

وی با بیان این‌که ویروس کرونا یک سبک زندگی جدیدی بر ما تحمیل کرده است، اظهار داشت: ما ناچار هستیم سبک زندگی که ویروس کرونا بر ما تحمیل کرده است مراعات کنیم.بله این سبک زندگی ممکن است تحمیلی باشد اما باید رعایت شود.

روحانی خاطر نشان کرد: اگر امروز یعنی ما برای مراکز ملی، آموزشی، فرهنگی، بازار کسب و کار و هر کدام از این ها سبک زندگی خاصی را تحمیل کردیم برای وجود ویروس است و چاره ای جز رعایت نداریم چرا  این ویروس در این ۱۴ماه نه از بین رفته و نه ضعیف شده است.

وی ادامه داد: ابتدا گمان می‌شد یک دارو تجویز می‌شود و بیماری یا از بین می‌رود و یا کنترل می‌شود اما این اتفاق رخ نداد و تا امروز  یک سال و چند ماه از این بیماری گذشته است این ویروس ایستادگی کرده و بدتر هم شده است و هر روز هم نوع جدیدی از آن دیده می‌شود یک روز اسمش انگلیسی، یک روز  بریزیلی و روز بعد هم  آفریقا است و این نشان دهنده آن است  خطرناک تر و بدتر  می شود.

رئیس دولت دوازدهم ادامه داغد: مشاهده کردیم  در یک استانی که جهش چهارم  شروع شده مانند به خط مستقیم بالا می‌رود و انحنا هم  ندارد و این معنایش آن است که  چقدر این ویروس خطرناک  شده است و چه مقدار آلودگی را سریع پخش می‌کند.

وی ادامه داد: در بعضی از بیمارستان‌ها امروز مردم خانوادگی  مراجعه می‌کنند و این نشان می‌دهد که ویروس خطرناک شده  و تنها راه این است که ما جامعه را در مقابل این ویروس توانمند کنیم.

روحانی اظهار کرد: یکی از بهترین راه‌های توانمندی تزریق واکسن است. امروز اولویت مهم کشور تولید، خرید و ورود واکسن است. مردم بدانند که باید با کمترین علامت رابطه با اقوام و دوستان را قطع کنند و به پزشک مراجعه کنند. ما نیز باید به مردم آموزش دهیم و علائم را به مردم نشان دهیم تا مراقبت کنند برای اینکه دیگران مبتلا نشوند.

وی با بیان اینکه امروز در جامعه ما ویروس جهش یافته در حال گسترش است، افزود: در تجمعات و دورهمی‌ها باید مراعات بیشتر شود در مکان‌هایی که تهویه وجود ندارد، خطر بسیار است. تعهد و مسئولیت پذیری ملت باید ادامه یابد.

رئیس دولت دوازدهم گفت: آمار نشان می‌دهد که مراعات نسبت به دستورالعمل‌های بهداشتی کاهش یافته است و این به معنای موج و خطر جدید است. زمانی که مراعات زیر ۶۰ درصد می‌شود و عادی انگاری می‌شود، ما با یک معضل بسیار بزرگ مواجه خواهیم شد. مخصوصاً مردم نسبت به سالمندان و کسانی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند باید بیشتر مراقبت کنند.

رئیس جمهور بیان کرد: در جلسه امروز هم گزارشی از شرایط استان‌ها داده شد و هم شرایط ویروس جهش یافته و اقداماتی که باید انجام بگیرد، تصمیماتی اتخاذ شد. بنابراین در جلسه تأکید شد که از قرنطینه افرادی که تستشان مثبت است، مراقبت شود. شخصی که از مثبت بودن تست کرونای خود اطلاع دارد و در اجتماع‌ها حاضر می‌شود بسیار خطرناک است و به نوعی می‌توان گفت یک جرم مرتکب شده است. ما باید با این افراد برخورد شدید کنیم.

روحانی اضافه کرد: در هواپیما،‌ قطار و اتوبوس افراد کنترل می‌شوند اما کسانی که با وسیله شخصی مسافرت می‌کنند، کنترل نمی‌شوند و با متخلفان باید قاطع برخورد شود.

وی با تاکید بر اینکه در دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا هیچ دوگانگی وجود ندارد، گفت: اینگونه نیست که بگوییم برنامه خاصی برای یک کشور وجود دارد و برای کشور دیگر نیست، بلکه برای ۳۰ تا ۴۰ کشور دستورالعمل‌های ویژه وجود دارد و برای هر کشوری که مشکل دارد و یا برای کسی که از سفر می‌آید دستورالعمل‌ها اجرایی می‌شوند.

رئیس ستاد مقابله با کرونا افزود: هلال احمر و وزارت بهداشت و نیروهای کمکی در مرزها مستقر هستند و مراقبت می‌کنند که کسانی که وارد کشور می‌شوند مبتلا نباشند و آلودگی را وارد کشور نکند.

روحانی با اشاره به نزدیک شدن به ماه رمضان اظهار داشت: یکی از مباحث دیگری که در این جلسه مورد بحث بود ایام ماه مبارک رمضان و مناسک آن بود که برای مردم ما بسیار مهم است؛ تصمیم‌گیری شد که در مناطقی که آبی و زرد هستند، مراسم مذهبی با اجرای دقیق همه پروتکل های بهداشتی آزاد باشد و آنجایی که نارنجی و قرمز است ممنوع باشد. البته تا شب های قدر فرصت داریم ممکن است، تصمیم خاصی برای شبهای قدر بگیریم با بررسی قرارگاه و مصوبه ستاد این مقدار مسجل شده است.

وی در پایان اضافه کرد: امیدواریم که روزهای سختی پیش روی مردم ایران نباشد. به کادر درمان که ۱۴ ماه است رنج و زحمت بسیار فراوانی را متحمل می‌شوند و همه استانداران و بخشداران، نیروهای مسلح و صدا و سیما که به طور منظم تلاش می‌کنند خسته نباشید می‌گوییم. تلاش آنها موردنظر خدا و قدردانی ملت خواهد بود.