سخنگوی دولت با بیان اینکه ما از هر ابتکار دیپلماتیکی که بتواند روند احیای برجام را تسریع کند، استقبال کنیم، تاکید کرد که ایران آماده تبادل همه زندانیان با آمریکاست و اگر هم تاکنون این اتفاق نیفتاده، به خاطر عدم آمادگی دولت آمریکا بوده است.

علی ربیعی در نشست خبری دیروز خود در این خصوص افزود: دو طرف می‌توانند در این زمینه تصمیم بگیرند. ما ایرانیان متعددی در سراسر جهان داریم که به دستور آمریکا زندانی شدند؛ می‌توانیم به یکباره در مورد همه زندانیان گفتگو کرده و مشکل را حل کنیم.

وی با بیان اینکه شاید امیدهای تازه‌ای برای آزاد شدن گروگان‌های ایرانی در زندان‌های آمریکا به وجود آمده، ادامه داد: منتظریم ببینیم که چقدر دولت جدید آمریکا در تجدیدنظر سیاست‌های دولت قبل از جمله در تعلل برای آزادی همه زندانیان ایرانی که با اتهامات غیرقابل قبول و به دستور آمریکا در کشورهای مختلف بازداشت شده‌اند، جدی است.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه امروز کشورهای زیادی با حسن نیت در حال تلاش برای احیای برجام هستند، اظهار کرد: اطمینان داریم که در آینده‎ای نزدیک این هدف محقق خواهد شد چون تنها راهی است که تامین‌کننده صلح در جهان و تضمین‌کننده منافع همه کشورهاست.

ربیعی با بیان اینکه برجام، یک مصوبه قانونی بین‌المللی است و آمریکا چاره‌ای جز تن دادن به قانون ندارد، گفت: مجددا به کاخ سفید توصیه می‌کنیم همانطور که رییس جمهور بی‌تدبیر قبلی آمریکا یک‌باره از برجام خارج شد، بی‌قید و شرط به برجام بازگردند و راه را برای دیپلماسی سخت و پیچیده نکنند.

عده‌ای نزد مقام‌های عالیرتبه کشور ادعاهای عجیب مطرح کردند. دولت و آقای زنگنه اعلام کردند هرکس مدعی است می‌تواند نفت بفروشد بیاید و قرارداد ببندد و هر میزان نفت که می‌خواهد ببرد. پس از این اعلام آمادگی، مدعیان یکی پس از دیگری جا زدند

وی افزود: برجام هسته اصلی چیزی است که دور یک میز خواهیم نشست. سخن گفتن بیش از برجام، از سوی کسی که به تعهداتش عمل نکرده، حرفی نادرست است.

تنها راه احیای برجام لغو تحریم‌ها است

سخنگوی دولت در واکنش به اظهارات برخی از مقامات آمریکا درباره برجام و نبود اراده برای لغو تحریم‌ها، گفت: اگر این مواضع طرف آمریکایی برای مصرف داخلی آمریکاست درباره آن نظری نداریم اما اگر مواضع سیاست خارجی دولت جدید آمریکاست، از نظر ما اشتباه و ناشی از مشورت‌های گمراه کننده است.

ربیعی افزود: آمریکا در موضعی نیست که برای انجام تعهدات بین‌المللی خود شرط تعیین کند. برخلاف آمریکا که از بازگشت به برجام طفره می‌رود، ایران آماده است که هرچه سریع‌تر و همگام با دیگر اعضای برجام و آمریکا به همه تعهداتش عمل کند. مطابق سیاست ابلاغ شده و قطعی مقام معظم رهبری، تنها راه احیای برجام لغو تحریم‌ها و بازگشت همه طرف‌ها به انجام کامل تعهداتشان است.

وی ادامه داد: اگر آمریکا به راهی غیر از این می‌اندیشد، تنها زمان ارزشمندی را تلف می‌کند که می‌تواند منافع دو کشور را به جلو ببرد البته در نهایت فکر می‌کنم که در آینده نزدیک دولت آمریکا توانایی تشخیص سیاست درست را به دست خواهد آورد.

مدعیان دور زدن تحریم‌ها یک بشکه نفت هم نتوانستند بفروشند

سخنگوی دولت در توضیح اظهارات اخیر جهانگیری مبنی بر اینکه فردی ادعا می‌کرده که می‌تواند روزانه دو میلیون بشکه نفت بفروشد اما در نهایت نتوانسته است، توضیح داد: از آغاز تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران ادعاهای زیادی علیه دولت شنیدیم. دولت و وزارت نفت را متهم می‌کردند که مخصوصا تحریم‌های نفتی را دور نمی‌زند یا عده‌ای می‌گفتند دولت توان دور زدن تحریم را ندارد.

 ربیعی درباره صف‌های ایجاد شده برای خرید روغن، گفت: فضاسازی‌هایی که در هنگام بررسی لایحه بودجه در مجلس در خصوص نرخ ارز کالاهای اساسی اتفاق افتاد را یادتان است؛ از همین تریبون بارها هشدار دادم که بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث بهم خوردن تعادل بازار می‌شود

ربیعی تاکید کرد: در چند سال اخیر فضای روانی کشور مملو است از این اتهامات بی‌اساس و نگرانی‌آور از سوی کسانی که هیچ‌گاه از حرفهای‌شان، هیچکس حساب‌کشی نمی‌کند.

وی افزود: این ادعاها که اغلب از جانب مخالفان سیاسی دولت مطرح می‌شد کار را به جایی رساند که عده‌ای ادعا کنند اگر نفت به آنها داده شود توان دور زدن تحریم و فروش نفت را دارند.

سخنگوی دولت اظهار کرد: عده‌ای هم نزد مقام‌های عالیرتبه کشور این ادعاهای عجیب را مطرح کردند. استراتژی دولت و آقای زنگنه اتخاذ کرد این بود که اعلام کرد هرکس مدعی است می‌تواند نفت بفروشد بیاید و قرارداد ببندد و هر میزان نفت که می‌خواهد ببرد. پس از این اعلام آمادگی وزارت نفت، مدعیان یکی پس از دیگری جا زدند.

درآمد ۷۰ میلیارد دلاری کشور در دوره تحریم ۳ میلیارد دلار شد

ربیعی خاطرنشان کرد: در مورد رفع تحریم‌ها ما تا لحظه آخر تلاش می‌کنیم. این وظیفه اخلاقی و تعهد ما به مردم است. برخی چنان موضع نگیرند که گویا از وضع فشارهای جنگ اقتصادی و معیشت مردم مطلع نیستند.

وی افزود: آنها می‌دانند در شرایطی که ما ۷۰ میلیارد دلار در درآمد داشتیم، در مجموع درآمد بانکی ما ۳ میلیارد دلار شد. امروز که از این فشار عبور کردیم، می‌توانیم این را بگوییم. ما با این شرایط کشور را اداره کردیم. ما واردات بیش از ۲۴۰۰ کالا را ممنوع و در داخل تولید کردیم. تحریم یک واقعیت است که دولت با آن مبارزه می‌کند.

ایجاد صف‌های روغن به خاطر فضاسازی‌ها در مجلس است

وی با اشاره به صف‌های ایجاد شده برای خرید روغن، گفت: فضاسازی‌هایی که در هنگام بررسی لایحه بودجه در مجلس در خصوص نرخ ارز کالاهای اساسی اتفاق افتاد را یادتان است؛ از همین تریبون بارها هشدار دادم که بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث بهم خوردن تعادل بازار می‌شود. برخی اظهارات به شایعه چندبرابر شدن قیمت خوراک دام و دانه‌های روغنی دامن زد و حاصل آن نگرانی مردم و انبار کردن این اقلام توسط برخی سودجویان و در نهایت بر هم خوردن تعادل بازار شد.

ربیعی افزود: حالا تصور کنید اگر نرخ ارز این کالاها ۴ برابر می‌شد و اقشار کم درآمد قدرت خرید آن را نداشتند چه شرایطی برای معیشت و امنیت غذایی مردم پیش می آمد.

وی افزود: همانطور که رئیس جمهور در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا گفت، مواضع شخصی که موجب عدم اطمینان به آینده می‌شود و نگرانی در مردم ایجاد می‌کند،‌ عوارض منفی اقتصادی دارد. البته با منتفی شدن موضوع و تاکید دولت بر ادامه سیاست حمایت از عرضه کالاهای اساسی با نرخ ترجیحی و تمرکز بخش‌های مختلف دولت و تقسیم کار بین دستگاهی صورت گرفته و سیاستگذاری‌های لازم، مطمئن هستیم بازار به زودی به سمت تعادل پیش خواهد رفت.