سخنگوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه باید امکانی فراهم شود تا شورای شهر بتواند از مدیران زیر رده شهردار نیز پاسخ بگیرد و از آن‌ها طرح سوال داشته باشد، گفت: در شهری مانند تهران شورا در عین اینکه به شهردار رای می‌دهد و دربرابر نظر مردم از شهرداری پاسخ می‌خواهد، باید بتواند برای مدیران شهرداری نیز رای اعتماد بگیرد و از آن‌ها پاسخ بخواهد و بتواند معاون شهردار و مدیران و شهرداران مناطق را نیز استیضاح کند واگر این اتفاق رخ دهد وضعیت پاسخگویی به تذکرات شورای شهر متفاوت خواهد شد.

حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا درباره انتقادات اعضای شورای شهر به بی‌جواب ماندن تذکراتشان از سوی شهرداری تهران گفت: متاسفانه شورا با توجه به اینکه ابزار لازم برای دریافت پاسخ از شهرداری را در اختیار ندارد، در بسیاری از مواقع تذکرهایی که می‌دهد یا بدون پاسخ می‌مانند یا پاسخ قانع‌کننده‌ای دریافت نمی‌کند. شورا نیز ابزاری ندارد که بتواند در این حوزه به شهرداری فشار وارد کند، چرا که کل اختیار شورا مربوط به سه اقدام است که آن نیز نسبت به شخص شهردار است.

نظری با اشاره به اختیارات شورا در این زمینه گفت: طبق ماده ۸۰ قانون شوراها، در مرحله اول تذکر، مرحله دوم طرح سوال و مرحله سوم استیضاح شخص شهردار در اختیارات شورا است که ممکن است در شهرهای کوچک شدنی باشد، اما شهر هرچه بزرگتر می‌شود تحقق این فرایند دشوارتر می‌شود.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران ادامه داد: می‌توانیم به شهردار تهران تذکر دهیم اما شهردار کلانشهر آنقدر مشغله کاری دارد که نمی‌شود به دلیل کم‌‌کاری یا ناکارآمدی شخص شهردار را آن‌گونه که در شهرهای کوچک برخورد می‌شود استیضاح کرد، پس از مجلس شورای اسلامی به ویژه مجلس فعلی که افراد دارای سابقه فعالیت در مدیریت‌ شهری هستند، انتظار می‌رود که با اصلاح قانون شوراها بین شهرها سطح‌بندی ایجاد کنند.

*چند و چون ماجرای پارکینگ پروانه

او در واکنش به اظهارات معاون شهردار مبنی‌بر اینکه دستفروشان جمعه‌بازار پروانه، مجددا می‌توانند در روزهای جمعه در پارکینگ پروانه حضور یابند، گفت: علت اینکه دستفروشان پاساژ پروانه به اراضی عباس آباد جابجا شدند، ناایمن بودن پاساژ پروانه و احتمال ریزش بود که شهرداری منطقه تاکید کرد باید به صورت موقت از آن فضا خارج ودر فضای دیگری مستقر شوند تا مالک نسبت به مقاوم‌سازی پارکینگ اقدام کند.

نظری ادامه داد: از جزئیات نظر معاون شهردار اطلاع ندارم اما اگر گفتند که می‌شود از آن فضا استفاده کرد باید شورای شهر ورود کند و ببیند که چرا این بخش از شهروندان را در مقطع زمانی از حق خود محروم کردیم. اگر آن مکان ناایمن بود و دستفروشان را به صورت موقت خارج کردند، باید حتما ایمن‌سازی انجام شود و مجددا به آن فضا برگردند واگر ناایمن نبود و این ممانعت ایجاد شد باید شهرداری منطقه و معاونت شهرسازی در این زمینه پاسخگو باشد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران تاکید کرد: کسانی که در روزهای جمعه از این فضا استفاده می‌کردند و چه مخاطبان آن‌ها دوست دارند که در این فضا حضور داشته باشند و بهترین اتفاق این است که مقاوم‌سازی توسط مالک پارکینگ صورت گیرد و دستفروشان به این فضا بر گردند.