هتل فردوسی رشت متعلق به دوره پهلوی اول که در سال ۱۳۸۴ نخستین ساختمان شورای شهر رشت بود و پیشتر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده بود، سال گذشته با شکایت مالک از فهرست آثار ملی کشور خط خورده و این روزها خبر رسیده که قرار است به زودی تخریب شود.

مالک این هتل پیشتر سه بنای واجد ارزش تاریخی دیگر را در همسایگی سرای تاریخی تخریب شده میخچی رشت خریداری کرده و قرار است با تخریب همزمان سه پلاک با قدمت بیش از یکصد سال و بنای تاریخی هتل فردوسی رشت به برپایی یک هایپرمارکت وسیع در مساحت ۲۰ هزار متر مربع آن هم در مرکز بافت تاریخی شهر رشت اقدام کند.

به گفته مردم رشت؛ نماینده این شهر در مجلس نیز از اقدام مالک مطلع است و در حالی که می‌توانست از خروج این اثر از فهرست آثار ملی جلوگیری کند این اقدام را انجام نداده است.

 هم‌اکنون تمامی مغازه‌های پایین هتل تخلیه شده است و مالک در انتظار روز موعود تخریب همزمان بناها در یک جمعه سیاه است تا زمینه احداث فروشگاه بزرگ تجاری خود را فراهم کند. هتل تاریخی فردوسی رشت یک ساختمان مستحکم است و یک ساباط نیز دارد. تزئینات سیمانی زیبایی نیز مانند گچبری‌های ظریف بر این هتل وجود دارد. در هتل چوبی است و دارای یک نشان فروهر بر سر در اصلی است.

براساس آنچه دوستداران میراث‌فرهنگی شهر رشت گفته‌اند، خانه تاریخی چینی‌چیان رشت نیز در حریم درجه یک هتل تاریخی فردوسی رشت قرار دارد و گفته می‌شود مالک حتی به دنبال دریافت مجوز احداث یک هایپرمارکت وسیع در ۵ طبقه است.

برای حفاظت از این بنای تاریخی کمپین‌های زیادی از سوی مردم در فضای مجازی تشکیل شده است.

معاون میراث فرهنگی گیلان با بیان اینکه هتل فردوسی رشت به دوره پهلوی اول برمی‌گردد و قدمتی ۹۰ ساله دارد، گفت: پیگیر هستیم تا با ثبت ملی این بنای تاریخی حفظ شود. مالک بنا در سال ۱۳۹۷ از میراث فرهنگی شکایت کرد که در نهایت رای دادگاه به نفع میراث ثبت شد؛ اما مجدد مالک با عنوان تعمیرات شکایتی را به دیوان عدالت اداری ارائه داد که در نهایت شعبه دو دیوان عدالت اداری ثبت بنا را ابطال می‌کند.

وی با بیان اینکه مالک نمی‌تواند هتل فردوسی را تخریب کند، گفت: پیشنهاد می‌کنیم مالک با مراجعه به میراث فرهنگی از مزایای تسهیلات مشارکتی بهره‌مند شده و این بنای تاریخی را در قالب هتل بوتیک حفظ کند.

جهانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر پیگیر هستیم تا خیابان شریعتی رشت و بناهای ارزشمند موجود را حدفاصل میدان شهرداری تا میدان لب آب ثبت ملی کنیم و این بنا هم در این محدوده قرار دارد، با ثبت این محدوده از ابنیه تاریخی موجود با نظارت میراث فرهنگی حفاظت و صیانت می‌شود.