دیروز 7نفر و یک کودک در معیت یک روحانی -پدر شهید احمدی روشن از شهدای هسته‌ای-‌ در اقدامی ظاهرا خودجوش! نام خیابان مرحوم «محمدرضا شجریان» را به شهید «محسن فخری‌زاده» تغییر دادند.

واکنش‌ها به تغییر نام خیابان استاد

در ساعات اولیه پخش شدن این عکس، رایان شجریان، کوچک‌ترین فرزند خسرو آواز ایران در استوری اینستاگرام خود نسبت به این اقدام نوشت: چون دوست دشمن است شکایت کجا برم!

عضو شورای شهر تهران،  نیز دیروز به خبر تغییر نام خیابان شجریان توسط پدر مصطفی احمدی ‌روشن واکنش نشان داد و از اقدام‌کنندگان خواست رواداری پیشه کنند.

محمدجواد حق‌شناس، گفت که بیش از ٤٥ درصد نامگذاری‌هاى این دوره شورای شهر تهران به نام شهیدان بوده است و بنابراین انتظار «روادارى به نمادهاى جامعه» خواسته زیادى نیست. رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: دوستان اطلاع نداشتند که گذر ارزشمندی فردای شهادت به نام شهید فخری زاده نامگذاری کردیم و مصوبه دو فوریتی داشتیم و احتمالا عدم اطلاع سبب این اشتباه شده است.

حق‌شناس اظهار کرد: طبیعتا دوباره تابلو خیابان شجریان نصب خواهد شد.

تهدید به تغییر مجددِ تابلوی خیابان

نوید نصب مجدد تابلوی خیابان به نام استاد شجریان؛‌ در شرایطی است که پدر شهید احمدی روشن که خود عامل اصلی تغییر نام خیابان به شهید فخری‌زاده است، دیروز تهدید کرد که در صورت نصب مجدد، تابلو تغییر کرده یا مخدوش خواهد شد. رحیم احمدی روشن شجریان را خیانت‌کار به مردم ایران دانست و تصریح کرد: شجریان به مردم اعتقادی نداشت و شورای شهر تهران، شورای اسلامی شهر است یا شورای سلبریتی‌ها و خواننده‌ها است.

وی گفت: فردی که آن‌قدر برای مردم ایران ارزش قائل نبود که حتی ربنایش در ماه مبارک رمضان از صداوسیما برای مردم شهید باور و شهیدپرور پخش شود چرا باید نامش بر سر تابلوهای معابر عمومی شهر قرار گیرد؟

احمدی روشن تهدید کرده که اگر این تابلو نصب شود مجدداً آن را مخدوش و روی آن رنگ خواهیم پاشید، چراکه این فرد لیاقت این کار را ندارد.

فرماندار تهران: نامگذاری خیابان شجریان غیرقانونی بود!

اما واکنش فرماندار تهران به این تغییر نام، تأمل‌برانگیز و عجیب بود. «عیسی فرهادی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره خبر تغییر تابلوی خیابان شجریان که صبح دیروز در فضای مجازی منتشر شد، گفت: شورا هیچ مصوبه‌ای برای اینکه خیابانی به اسم شجریان باشد، برای ما ارسال نکرده است. وی ادامه داد: بنابراین تا مصوبه‌ای نیاید و ما آن را تایید و اعلام نکنیم، اقدام در این زمینه قانونی نیست. شهرداری خلاف قانون تابلو را نصب کرده و نامگذاری هیچ خیابانی به نام شجریان قانونی نیست. فرماندار تهران تصریح کرد: اگر تابلویی نصب شده باشد و کسی آن را تغییر دهد، باز هم اقدامی خلاف قانون انجام شده است. خلاف اول را شهرداری انجام داده است و خلاف دوم را کسی که آن را کنده است، مرتکب شده است.

قوه‌قضائیه قانون‌شکنان را مؤاخذه و مجازات کند

همچنین علی مطهری در واکنش به تغییر نام تابلوی خیابان شجریان در حساب اینستاگرام خود نوشت: قوه قضاییه باید افرادی را که قانون‌شکنی کردند و تحت عنوان «شهید» در خیابانی نام دیگری را جایگزین نام استاد شجریان کردند مؤاخذه و مجازات کند. شهیدان فخری‌زاده و احمدی روشن هر دو افرادی خوشفکر و معتدل بودند و قطعاً از این کار راضی نیستند. شورای شهر باید تابلو را مجدداً نصب کند.