23 آذر حوالی ساعت 11 بود که خط لوله نفت در حد فاصل میان دو منطقه سرخون و گندمکار در شهرستان اردل، استان چهارمحال‌وبختیاری شکست و نفت‌های جاری شده در مسیر رودخانه سرخون آتش گرفتند و خبرها حکایت از این می‌کرد که تلمبه‌خانه روستای گندمکار محل اصلی شکستگی لوله بود.  این پنجمین بار است که لوله انتقال نفت خوزستان به اصفهان از مسیر میانکوه شهرستان اردل چهارمحال و در طول دهه‌های اخیر دچار شکستگی شده است.

رانش زمین دلیل شکستن لوله‌های نفت

رخ دادن مکرر این حادثه منجر به ورود نفت به رودخانه سرخون و اراضی اطراف آن شده است که در پی آن برخی مناطق نیز به سبب پخش گاز ناشی از نفت رها شده، دچار آتش‌سوزی می‎شوند که با تلاش نیروهای امدادی و آتش‌نشانی از گسترش آتش جلوگیری شده است.

قرار گرفتن چهارمحال و بختیاری در مسیر خط انتقال نفت مارون به اصفهان، سال‌هاست که مردم منطقه میانکوه به ویژه شهر سرخون و روستاهای اطراف آن را با مشکلاتی روبرو کرده است. بخش میانکوه از بخش‌های شهرستان اردل است که تا شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری ۱۵۰ کیلومتر و تا اردل مرکز شهرستان ۸۰ کیلومتر فاصله دارد. شکستگی لوله نفت و نشت آن به زمین‌های اطراف و چشمه‌های پرآب منطقه مشکلاتی را در خصوص فعالیت‌های کشاورزی، شیلات و معیشت این منطقه ایجاد کرده است. پیش از این اما اقبال عباسی، استاندار چهار محال و بختیاری علت وقوع این حادثه را رانش زمین عنوان کرده بود.

مواد نفتی وارد خاک شده‌اند

هفته پیش، بعد از شکسته شدن لوله‌های نفت خسرو کیانی، سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری در خصوص بررسی خسارت‌های وارده بر منطقه گفته بود: به منظور بررسی همه‌جانبه شکستگی لوله نفت میانکوه و برآورد خسارت‌های ناشی از آن، ستاد مدیریت بحران استان نشست فوری برگزار کرده است تا کمترین خسارت به منابع طبیعی زده شود. حالا اما بیشترین خطری که مردم این منطقه و محیط‌زیست را تهدید می‌کند نشت نفت به زمین است. در حال حاضر بیشترین نگرانی مدیرکل محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری ورود مواد نفتی به منابع سطحی و زیرزمینی در منطقه سرخون شهرستان اردل است. شهرام احمدی در همین رابطه گفت: تلاش‌های بسیاری برای جلوگیری از ورود نفت به منابع آب سطحی، زیرزمینی و خاک صورت گرفت، اما باوجود این تلاش‌ها بخشی از این آلودگی وارد منابع آبی و خاک در منطقه شد.

مدیرکل محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری گفته است از ساعات اولیه نفت جاری شده توسط مکنده‌ها جمع‌آوری و به تلمبه‌خانه منتقل شد، همچنین مسیر رودخانه فصلی گندمکار تا حدودی لایروبی شد، اما مواد نفتی با اولین بارش وارد منابع سطحی و زیرزمینی می‌شود.

او با  بیان اینکه جابه‌جایی خاک آلوده به نفت در این منطقه در حال انجام است، عنوان کرد: تا قبل از آغاز بارندگی دو روز گذشته حجمی از خاک آلوده از منطقه جابه‌جا شد، اما نفت به لایه‌های زیرین نفوذ کرده است و امکان جابجایی تمام خاک‌های آلوده وجود ندارد.

به گفته احمدی تیم‌های کارشناسی محیط‌زیست از ساعات اولیه در منطقه میانکوه برای برآورد میزان خسارت وارده به محیط‌زیست حضور دارند، شرکت خطوط لوله نفت نیز باید از لحاظ علمی بررسی کند که نشت نفت تا چه شعاعی منطقه را آلوده کرده است.

 او یادآور شد: ترکیبات نفت بسیار پیچیده است، زمانی که با خاک و منابع آبی ترکیب شود، رفع کامل آلودگی به راحتی قابل انجام نیست و کار بسیار پیچیده‌ای است، البته آلودگی هوای ناشی از حریق در منطقه میانکوه پس از بارش تا حد زیادی رفع شده؛ با این حال نگرانی‌ها برای ورود مواد نفتی به داخل خاک همچنان پابرجاست.