رئیس‌جمهور گفت:‌ برخی تلاش می‌کنند پایان تحریم را به تاخیر بیندازند. ما به آنها اجازه نمی‌دهیم و در برابر آنها می‌ایستیم.

به گزارش ایلنا، حسن روحانی در نشست خبری دیروز افزود: پایان تحریم به معنای این است که مردم به یکی از حقوق حقه خود دست یافته‌اند. پایان تحریم از طرف آمریکا یعنی  تروریسم اقتصادی و جنایت متوقف شده است.  اگر آمریکا همه به تعهدات کامل برگردد ما هم به تعهدات کامل خود برمی‌گردیم.

 وی افزود: خداوند را شکرگزارم که بار مسئولیت اداره کشور را در سخت‌ترین شرایط یک قرن گذشته بر دوش ما گذاشت و امروز با وجود جنگ اقتصادی و ویروس کرونا سخت‌ترین روزها و ماه‌هایی است که بر مردم می‌گذرد.

لوایح مهم دولت  در مجلس بررسی نشد

روحانی بیان کرد: کار مهم دیگر ما تقدیم لایحه بودجه قبل از موعد مقرر به مجلس بود، لوایح مهم ما در مجلس دهم و یازدهم هنوز به تصویب نرسیده است و امیدواریم به نتیجه برسد. شفافیت،تعارض منافع و مبارزه با فساد سه لایحه مهمی بود که به مجلس دهم ارائه شد اما متأسفانه بررسی نشد و در مجلس باقی ماند.

وی گفت: کار بزرگ دیگری که در پیش داریم اجرای انتخابات سال ۱۴۰۰ است که ما امیدواریم این انتخابات شکوهمند و با حضور همه احزاب و گروه‌ها و رقابت مثبت برگزار شود.

وی در خصوص کرونا نیز گفت: ما در بحث کرونا مدیریت متناسبی را شروع کردیم و از کشورهایی هستیم که به طور منظم آمار دقیق را در اختیار مردم قرار دادیم. همه تلاش ما این است که امروز موج سوم را کنترل کنیم و وارد موج چهارم نشویم.

وقت نداریم به حاشیه‌سازی‌ها توجه کنیم

رئیس‌جمهور در خصوص مسأله تهیه واکسن نیز بیان کرد: تلاش ما این است که واکسن چه با خرید خارجی و چه با تولید داخلی در اختیار مردم قرار بگیرد. امیدوارم ما در این مدت بتوانیم به اهدافمان دست پیدا کنیم به همین دلیل وقت نداریم به حاشیه‌سازی‌ها توجه کنیم؛ پاسخ ندادن ما به بسیاری از حرف‌ها دال بر ضعف و جواب نداشتن ما نیست بلکه به این دلیل است که دولت فرصت حاشیه ندارد که یکی از آن خدمات که دولت در حال دنبال کردن آن است، شکستن تحریم است.

دولت با تمام توان نگذاشت برجام نابود شود

روحانی گفت: ترامپ در جنگ اقتصادی شکست خورده است و این را همه دنیا معترف هستند و همه دنیا فشار می‌اوردند که آمریکا باید به برجام  برگردد و فعال شود. یکی از خدمات دولت دوازدهم که در زمانی که لازم باشد توضیح می دهم این است که دولت با تمام توان نگذاشت برجام نابود شود. ترامپ می‌خواست برجام را نابود کند.

وی ادامه داد: در داخل هم عده‌ای به دنبال این بودند تا برجام را از بین ببرند اما ما تلاش کردیم تا برجام زنده بماند و دوباره در زمان مناسب نقش خود را ایفا کند. ما در برجام به حقوق مان دست یافتیم البته مقصود این نیست که مذاکرات بی نقص است.

بودجه جاری کشور متکی به درآمد نفتی نیست

رئیس دولت یادآور شد: در بودجه پیش‌بینی کرده‌ایم ۲۵ درصد برای حقوق بگیران ثابت، کارمندان و بازنشستگان حقوق دریافتی در نظر گرفته شده است که امکان پذیر است. در بودجه سال آینده علی‌رغم این که ظاهر آن فروش نفت بیشتری دیده می‌شود اما بودجه جاری کشور متکی به درآمد نفتی نیست.

این تولید نفت در راه توسعه کشور و توانمندسازی اقشار محروم مصرف خواهد شد؛ بنابراین ما مشکلی در بودجه نمی‌بینیم.

دولت مصوبه مجلس درخصوص تحریم‌ها را مفید نمی‌داند

روحانی در پاسخ به سوال خبرگزاری تسنیم مبنی بر اینکه مصوبه اخیر مجلس درخصوص صنعت هسته‌ای می‌تواند در ایجاد فشار بر طرف مقابل برای انجام تعهدات موثر باشد اما برخی کارشناسان معتقدند که تاثیر این طرح برای برای اعمال فشار و طرف مقابل، بستگی به اجرای دقیق آن از سوی دولت ارتباط دارد و اگر دولت اجرای آن را سمبلیک و سهل بگیرد این قانون به میزان لازم اثرگذار نخواهد بود. با توجه به اینکه شما بارها گفته‌اید که دوست دارید تحریم‌ها ترک بردارد و دشمن در مقابل لبخند شکست نمی‌خورد بلکه در مقابل قدرت ملت ایران شکست می‌خورد، اکنون موضع دولت در اجرای این قانون چیست، گفت: البته دولت قبلا موضوع خود را نسبت به این قانون اعلام کرده و من قبل از تصویب قانون هم اعلام کردم که این را مفید نمی‌دانیم.

این نظر شخص من نیست دولت به اتفاق آرا این طرح را مفید نمی‌داند، اینکه ما بخواهیم فشار بیاوریم برای طرف مقابل را ما در سال گذشته انجام دادیم. البته من به وزرا و معاونین مربوطه دستور دادم که آیین نامه اجرایی این قانون را فراهم کنند و امیدوارم که تا پایان این هفته در جلسه دولت مطرح و تصویب شود و در صورت تصویب آن در دولت بر اساس آن عمل خواهد شد. تفسیری که ما از این قانون داریم و بر اساس عنوان آن آیین‌نامه اجرای خواهیم نوشت، عنوان طرح هم لغو تحریم‌ها است یعنی قانونی که می‌خواهد تحریم‌ها را لغو کند نه قانونی که می‌‌خواهد لغو آن را به تاخیر بیندازد. همانطور که نمایندگان هم گفتند که می‌خواهند تحریم زودتر شکسته شود.

 توان کارشناسی مجلس، با توان کارشناسی دولت قابل مقایسه نیست

رئیس‌جمهور همچنین در پاسخ به سوال روزنامه ایران مبنی بر اینکه شما و معاون پارلمانی‌تان چندبار تاکید کرده‌اید که لوایح دولت در مجلس کنار گذاشته می‌شود، لوایحی مانند قانون انتخابات و طرح مدیریت تعارض منافع و مجلس طرح هایی را موازی با این لوایح ارائه کرده است، اظهار داشت: دولت در مجلس قبل یک لایحه بسیار مهم در خصوص انتخابات داد که اصلاً در دستور کار قرار نگرفت و اگر آن لایحه جامع انتخابات را ببینید، برای تهیه آن ماه‌ها در دولت تلاش و زحمت کشیده شد و در جلسات مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت اما مجلس آن را کنار گذاشت، در همین مجلس یازدهم پس از آغاز به کار آن لوایحی که در مجلس قبل تصویب نشده بود را مجددا فرستادیم اما متاسفانه تا امروز هیچ کدام در دستور کار قرار نگرفته است، مبارزه با فساد، شفافیت، تعارض منافع هر سه اولویت مردم است.

برخی فکر می‌کنند که مجلس نماینده ملت است و دولت از آسمان آمده

روحانی در ادامه اظهار داشت: می‌خواهم بگویم که یکسری امور وجود دارد که باید مجلس و دولت به نفع مردم درکنارهم باشیم، برخی فکر می‌کنند که مجلس نماینده ملت است و دولت از آسمان آمده است، در حالیکه همین مردم به صحنه آمدند و دولت را انتخاب کردند و وزرا هم توسط مجلس رای اعتماد گرفتند که نماینده ملت هستند. این کلمه وکیل الدوله یکی از حرف‌های بی‌معنی عالم در این روزهاست، شاید در رژیم گذشته معنا داشت اما اکنون معنا ندارد چون هر دو نماینده مردم هستند. ما باید همدیگر را یاری کنیم و هر طرحی را که به نفع مردم باشد، اجرا می‌کنیم. حتی همین طرح نمایندگان برای مساله هسته‌ای دادند اما چون مجلس تصویب کرده علیرغم مخالفت در حال تهیه آیین‌نامه‌های اجرایی هستیم، بنابراین باید کمک و یاری کنیم.

کسی جرات دارد بجز دولت، به نهادهای دیگر توهین کند؟

وی افزود: الان کسی جرأت می‌کند در کشور به جز دولت، به نهادهای دیگر توهین کند؟ این کار را بکنید و ببینید بعد از ۲۴ ساعت چند نفر احضار خواهند شد. در مجموع نقص وجود دارد و باید بر طرف شود اما همه گناه را گردن دولت انداختن درست نیست؛ مشکلات ساختاری، جنگ اقتصادی، همکاری مخالفان دولت با مخالفان نظام و نواقص مدیریت از ایرادات موجود است.

نمی‌توان برای بازگشت به برجام پیش شرط گذاشت

وی درخصوص درخواست غرامت از آمریکا برای خسارتی که خروج این کشور از برجام بر ایران وارد کرد، گفت: ما باید اگر بخواهیم از آمریکا طلب خسارت کنیم خیلی زیاد است و باید از کودتای سال ۱۹۵۳ تاکنون و حتی پیش از آن ما خسارت‌های بسیاری از آمریکا داریم که محاسبه آن هم شاید خیلی سخت باشد، نمی‌توان برای بازگشت به برجام پیش شرط گذاشت. زمانی همه به برجام باز می‌گردیم تعهداتمان را انجام می‌دهیم و در ذیل آن مطالبات ما را نیز مطرح می‌کنیم. اما درخواست خسارت یعنی چه؟ مقدار خسارت دیده‌ایم؟ چه کسی باید ببیند و چه کسی باید پرداخت کند؟ این درخواست یعنی به معنای این است که تحریم‌ها ادامه پیدا کند وگرنه هیچ معنای دیگری ندارد.

قوه قضائیه مستقل است

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فرانسه مبنی بر اینکه کشورهای اروپایی درباره مجازات اعدام در ایران ابراز ناراحتی کرده‌اند و در روزهای اخیر اعدام آقای زم باعث لغو نشست بازرگانی ایران و کشورهای اروپایی شد از سوی دیگر شما نیز بارها درباره ناراحتی خود به عدم پایبندی کشورهای اروپایی به برجام سخن گفته‌اید و با وجود این اعدام‌ها امکان به‌ خطر افتادن برجام وجود دارد، گفت: به هرحال جمهوری اسلامی ایران قوه قضاییه مستقل دارد و دادگاه حکم صادر می‌کند. ممکن است حکمی مورد خشنودی گروهی قرار بگیرد و یا باعث ناراحتی گروهی باشد؛ این برای ما ملاک نیست که آنها خوشحال یا ناراحت هستند. شاید این چیز خوبی برای تاریخ زندگی آقای زم که اعدام شده است نباشد.