وزیر نفت با اشاره به جنگ تمام عیار اقتصادی دشمن علیه کشور تاکید کرد: وزارت نفت از هر پیشنهادی برای فروش نفت و عرضه آن در بورس استقبال خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، بیژن زنگنه در جلسه علنی صبح دیروز مجلس شورای اسلامی ضمن ارائه‌ی گزارشی از عملکرد وزارت نفت و برنامه‌های توسعه بیان کرد: امروز کشور در جنگ تمام عیار اقتصادی که از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی با همکاری متفقین‌شان بر ملت ایران تحمیل شده است قرار داریم و آنها می‌کوشند تا بر ابعاد این تحریم بیفزایند. اکنون لازم است همانند دوران دفاع مقدس همه ارکان نظام به ویژه دولت و مجلس شورای اسلامی با هم‌اندیشی به صورت یکپارچه عمل کنند.

وی در ادامه اظهار کرد: بنده امروز گزارشی در خصوص برنامه‌های وزارتخانه در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در ۸ محور به نمایندگان ارائه خواهم کرد. افزایش ظرفیت تولید در میادین مشترک نفتی، دوری از خام‌فروشی و توسعه صنعت پتروشیمی، توسعه گازرسانی، افزایش صادرات گاز، حمایت از ساخت داخل و شرکت‌های دانش‌بنیان، جمع‌آوری گازهای مشعل نفت، مقابله با تحریم‌ها و ریل‌گذاری برای آینده از جمله محورهایی است که وزارت نفت در آن برنامه‌ریزی داشته است و بنده گزارش آن را تقدیم

نمایندگان می‌کنم.

وزیر نفت در ادامه با اشاره به برنامه‌های وزارتخانه برای افزایش ظرفیت تولید در میادین مشترک بیان کرد: وزارتخانه در این حوزه میادین مشترک را اولویت‌بندی کرده است، اکنون میدان غرب کارون و میدان پارس جنوبی دو میادین مشترکی هستند که وزارتخانه با برنامه‌ریزی، ظرفیت تولید را در آنها افزایش داده است.

وی ادامه داد: در میدان غرب کارون در سال ۱۳۹۲ ما روزانه ۷۰ هزار بشکه تولید داشتیم اما در سال ۱۳۹۹ این تولید به ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است و ما از همسایه‌های خود عقب نیستیم. قراردادهای نفتی نیز برای افزایش تولید در سایر میادین مشترک بسته شده است. طرح‌های دیگری برای توسعه و افزایش سطح تولید در نظر گرفته شده است. از سال ۱۳۹۷ تاکنون ۲۳ قرارداد امضاء شده است و در سفر رییس مجلس شورای اسلامی به استان خوزستان عملیات دو میدان نیز آغاز شد تا بتوانیم تولید را حفظ کرده و آن را افزایش دهیم.

وزیر نفت اضافه کرد: اگر ما قصد داشتیم این سوخت را برای داخل کشور تامین کنیم باید ده‌ها پالایشگاه می‌ساختیم که به محیط زیست آسیب‌های جدی وارد می‌کردیم و شرایط زندگی را دشوارتر می‌کردیم، به همین علت بود که بنده چند روز پیش بیان کردم که پالایشگاه‌سازی به محیط زیست آسیب جدی وارد می‌کند. کارهای ماندگاری در پارس جنوبی صورت گرفته است، ۱۷ فاز پارس جنوبی در دریا به اتمام رسیده است و تنها بخش خشکی یک پالایشگاه باقی مانده است. بنده از کمیسیون‌های تخصصی دعوت می‌کنم تا با حضور در منطقه از پارس جنوبی بازدید کنند.