وزیر بهداشت با بیان اینکه واکسن را تولید می‌کنیم خبر داد که در بهار سال آینده واکسن ساخت ایران را خواهیم داشت.

سعید نمکی همچنین گفت: بهترین واکسن دنیا را برای کشور تهیه می‌کنیم و دستور تامین منابع آن هم داده شده است.

رتبه سی و یکم ایران در مرگ و میر کرونا در جهان

در حالی که در روزهای اخیر برخی از آمار بالای مرگ و میر ناشی از کرونا در ایران انتقاد کردند و آن را نسبت به متوسط جهانی بالا دانستند، دیروز وزیر بهداشت گفت: علیرغم اینکه گفته می‌شود کشورمان رتبه دوازدهم میزان مرگ و میر کرونا است، اما در واقع ایران رتبه‌ی سی و یکم جهان از نظر میزان مرگ و میر را به خود اختصاص داده است و حدود ۸۸ کشور جهان یا آمار نمی‌دهند یا اینکه آمار درستی اعلام نمی کنند.

سعید نمکی بیان کرد: روزی که دو مرگ اول کرونا را اعلام کردم، دو روز به انتخابات مانده بود و بعضی از دوستان توصیه می‌کردند که چیزی نگویم، اما من گفتم به مردم هرگز دروغ نمی‌گویم و چیزی را پنهان نمی‌کنم برای آنکه اگر اعتباری داریم از همین مردم است و اگر روزی همین مردم ما را باور نداشته باشند آن وقت باید به حال خودمان گریه کنیم، آماری که ما امروز اعلام می‌کنیم مقرون به صحت‌ترین آمار جهانی است.

وزیر بهداشت با اشاره به تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی گفت: ما با دست‌های بسته در اقیانوس بلا شنا می‌کنیم، در حالی که آن‌ها سیستم‌های اقتصادی سر و پایی دارند، اگر من بخواهم یک دارو وارد کشور کنم به خاطر خباثت آمریکایی‌ها باید صد بانک را دور بزنم و در آخر هم قفل می‌شود.

وزیر بهداشت گفت: در یکم آذر ماه سرتاسر کشور درگیر ویروس بود و بعد از آن ذره ذره کاهش پیدا کرد و الان به ندرت لکه‌های قرمز در نقشه کشور می‌بینیم که امیدواریم در آینده بسیار نزدیک محو شود.

وی با بیان اینکه نگرانی عمده‌ای درباره ساده‌انگاری و عادی‌پنداری در رابطه با کرونا وجود دارد گفت: تقاضا دارم که امسال شب یلدا را هم شکل دیگری ببینیم، ما راهی جز این نداریم که خلاف رویه‌های گذشته عمل کنیم تا ویروس کرونا تمام شود.

 ایران واکسن نمی‌خواهد

با این حال مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا شامگاه شنبه ۲۲ آذرماه در یک برنامه تلویزیونی گفته بود که ایران هواپیما و امکانات حمل و نقل لازم مرتبط با واکسن آمریکایی فایزر را ندارد و اعلام کرده است که این واکسن را نمی‌خواهد. او تاکید کرد که ایران به برنامه کواکس (covax) اعلام کرده که واکسن فایزر را نمی‌خواهد، چون برای نگهداری این واکسن به دمای منفی ۷۰ درجه نیاز است و چنین امکاناتی ندارد.

کاهش ۴۰ درصدی بستری‌های کرونا در تهران

همچنین دیروز معاون درمان ستاد فرماندهی مقابله با کرونا از کاهش ۴۰ درصدی میزان بستری بیماران کرونایی در بیمارستان‌های تهران خبر داد و گفت: آمار بستری‌ها از بالای ۶ هزار نفر به حدود ۳ هزار ۴۰۰نفر رسیده است.

دکتر نادر توکلی با بیان اینکه عمده مرگ و میرها در سنین بالای ۶۵ سال رخ می‌دهد، تاکید کرد: این مسئله نشان‌دهنده اهمیت مراقبت و توجه بیشتر از گروه‌های پرخطر و به خصوص سالمندان است. معاون درمان ستاد کرونای تهران با تاکید بر اینکه با تمام این تفاسیر شرایط تهران همچنان بسیار شکننده و ناپایدار است، گفت: آمار بستری‌ها طی چند روز اخیر ثابت مانده و خیلی نزولی نیست، یعنی به مرز حدود ۳۴۰۰ نفر رسیده و پایین آمدن آن به سختی صورت می‌گیرد، ضمن اینکه میزان مرگ و میرها در تهران نیز هنوز بالای ۵۰ نفر در روز است که مساله بسیار مهم و قابل توجهی است.

۲۴۷ فوتی جدید کرونا در کشور

دیروز همچنین سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از 22 تا ۲۳ آذر ۱۳۹۹، ۷ هزار و ۴۵۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۸۳۳ نفر از آنها بستری شدند. به گفته او در این باره زمانی، ۲۴۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۵۲ هزار و ۱۹۶ نفر رسید.