مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه در حال حاضر تعداد بستری در بیمارستان‌ها بسیار کاهش‌یافته است، گفت: البته هنوز به شرایط پایدار نرسیده‌ایم.

مدتی است آمار افراد مبتلا و جان‌باختگان براثر ابتلا به کووید-19 پایین آمده است. بر اساس گفته‌های سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت از روز دوشنبه تا ظهر سه‌شنبه ۱۱ هزار و ۲۳ بیمار جدید مبتلابه کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد و مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به یک‌میلیون و ۶۲ هزار و ۳۹۷ نفر رسید. متأسفانه در زمان ذکرشده، ۳۲۳ بیمار کووید-1۹ نیز جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۵۰ هزار و ۹۱۷ نفر رسید.

با اینکه تعداد جان‌باختگان و مبتلایان به این بیماری نسبتاً پایین آمده است، بااین‌حال عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به افزایش شیوع کرونا در صورت برگزاری دورهمی‌های خانوادگی و تجمعات، گفت: به‌محض اینکه مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بی‌خیال شوند، دوباره بیماری اوج خواهد گرفت.

محرز افزود: در حال حاضر که مردم به‌خوبی رعایت و همراهی کرده‌اند، شرایط بیماری کمی بهتر شده است، اما اگر رعایت‌ها مجدداً کاهش یابد و تجمعات برگزار شود، با توجه به اینکه در آستانه زمستان هستیم، بیماری مجدداً اوج می‌گیرد و در زمستان هم با سایر ویروس‌ها همراه شده و وضعیت دوباره وحشتناک می‌شود.

تحریم دیدوبازدید در شب یلدا

محرز ادامه داد: اگر مردم رعایت نکنند ممکن است در زمستان یک پیک مجدد از بیماری داشته باشیم. اگر ۹۷ درصد مردم در یک جامعه درست ماسک بزنند، تجمعات و دورهمی‌ها هم کنترل شود و برگزار نشود، می‌توان بیماری را کنترل کرد و دیگر هم نیازی به تعطیلی مشاغل و ... نخواهد بود.

وی با تأکید بر عدم برگزاری دورهمی در شب یلدا نیز اظهار کرد: در عید نوروز هم مردم به دیدن بزرگ‌ترها نرفتند و هر کس در خانه خودش ماند. در شب یلدا هم همین روند را پیش بگیرند تا سلامت بمانند. ثابت‌شده که بدترین موضوع برای کرونا دورهمی است.

کودکان حتماً ماسک بزنند

یکی از موضوعاتی که بارها به آن پرداخته‌شده و همچنان نقل‌قول‌های ضدونقیضی درباره آن شنیده می‌شود ماسک زدن کودکان است. سیما سادات لاری، روز گذشته در این رابطه گفت: کلیه گروه‌های سنی ازجمله کودک و نوجوان در معرض خطر ابتلا به کرونا هستند، بنابراین لزوم استفاده از ماسک توسط این گروه سنی و نظارت مداوم والدین در نحوه صحیح استفاده از آن اهمیت ویژه‌ای دارد. توصیه ما این است برای کودکان از ماسک‌های متناسب با اندازه صورت استفاده کنید.

او تأکید کرد: برای کودکانی که مهارت لازم جهت استفاده از ماسک ندارند مانند کودکانی که دچار اختلالات تکاملی، ناتوانی، کم شنوایی، معلولیت و... هستند از محافظ صورت استفاده کنید. محافظ‌های صورت چند بار مصرف باید پس از هربار استفاده با آب و صابون شسته شوند و با الکل ۷۰ تا ۹۰ درصد ضدعفونی شوند.

دو برابر شدن اختلالات روانی برخی از بیماران کرونایی

یک روان‌پزشک گفته است که حدود ۲۰ درصد از مبتلایان به کرونا بعد از سه ماه دچار اختلالات روان‌پزشکی ازجمله اضطراب، افسردگی، بی‌خوابی و دمانس شده‌اند، همچنین بروز این اختلالات در مبتلایان به کووید-۱۹ دو برابر بیشتر از بیماران مبتلابه سایر بیماری‌ها در همین دوره بوده است. احمدعلی نوربالا به بیان عوارض روانی حاد ناشی از کرونا پرداخت و گفت: نگرانی و اضطراب منتشر همگانی، ضعیف شدن سیستم ایمنی، تشدید آسیب‌پذیری افراد برای ابتلا به بیماری‌های ویروسی ازجمله کرونا، تشدید آسیب‌پذیری افراد برای ابتلا به بیماری‌های روان‌تنی نظیر بیماری‌های گوارشی، قلبی، ریوی، کلیوی، ناراحتی‌های تنفسی و غیره ازجمله عوارض روانی حاد ناشی از کرونا هستند. به گفته او همچنین آسیب‌پذیری در ابتلا، عود و یا تشدید بیماری‌هایی نظیر اختلالات فوبیا، وسواس جبری، اضطراب منتشر، واکنش عزاداری مرضی و غیره ازجمله عوارض روانی حاد ناشی از کرونا است.