251 نفر قربانی جدید کرونا و بیش از نیم میلیون نفر هم به این بیماری مبتلا شده‌اند. آمارها هر روز افزایش می‌یابد و به پیش‌بینی‌های پزشکان که گفته بودند در صورت عدم رعایت موارد بهداشتی روزانه تا 300 کشته خواهیم داد نزدیک می‌شویم. روز گذشته سیما سادات لاری، سخنگوی کشور با اعلام آمار فوتی‌ها از روز شنبه تا ظهر یکشنبه مجموع افرادی که به‌واسطه کووید-19 جان خود را ازدست‌داده‌اند را ۲۸ هزار و ۵۴۴ نفر اعلام کرد. همچنین گفته است با احتساب۳ هزار و ۸۲۲ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ که در زمان ذکرشده تشخیص داده ‌شده‌اند تعداد کل بیماران به ۵۰۰ هزار و ۷۵ نفر رسید.

جریمه‌ها فعلا در تهران است، اما شهرهای دیگر را هم دربرمی‌گیرد

روز گذشته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با انتقاد از برخی رفتار هم‌وطنان نسبت به رعایت نکردن مسائل بهداشتی گفت: برای مقابله و مبارزه با یک اپیدمی فقط و فقط تقاضا و تمنا و خواهش، مشکل‌گشا نیست. موج‌های زیادی را در این مدت تحمل کردیم و همکارانم به صورتی نفس‌گیر و به‌طور شبانه‌روزی آن را جمع‌وجور کردند و شرمسار همکاران عزیز و بزرگواری‌شان هستم که‌موج‌های پیاپی که البته بیشترش هم به دلیل عدم رعایت دستورالعمل‌هاست را جمع‌وجور کردند و تا نفسی تازه کنند، موج جدید آغاز شد. سعید نمکی، همچنین در رابطه با جریمه‌های افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند بیان کرد: ما با کمک نیروی انتظامی، سازمان بسیج و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک گرفته‌ایم تا اعمال جرائم را سخت‌تر کنیم. قرار شد این کار با تهران به‌عنوان کلان‌شهری که در سراسر کشور تأثیر می‌گذارد، شروع شود و قطعاً در کلان‌شهرهای دیگر کار را توسعه‌خواهیم داد.

او ادامه داد: از مردم عزیز تقاضا می‌کنم که مراعات کنند. ما در شرایط بسیار سخت قرار گرفته‌ایم. ویروس دچار دگرگونی‌های موتاسیونی شده است البته هنوز موتاسیون‌ها طوری نیست که در بیماری‌زایی ویروس اتفاقات بزرگی افتاده باشد و فقط در سرعت انتشار ویروس تأثیر گذاشته و البته جوان‌ترها را نیز بیشتر گرفتار می‌کند.

نمکی همچنین خبرهای خوشی را در مورد واکسن کرونا داد و گفت: به مدیرکل روابط بین‌الملل دستور داده شد که پیشرفت مطالعاتی واکسن در کشور را به سازمان جهانی بهداشت اعلام کنند. به‌این‌ترتیب ساخت واکسن را به‌عنوان حرکت عظیم ملی به گوش جهانیان خواهیم رساند.

سرگردانی بیماران کرونا در آمبولانس کذب است

از سوی دیگر چند روز پیش خبرهایی مبنی بر اینکه بیماران کرونایی به دلیل تکمیل ظرفیت بیمارستان‌ها پذیرش نمی‌شدند و در آمبولانس‌ها در سطح شهر سرگردان بودند منتشر شد. بر همین اساس رئیس اورژانس کشور ماجرای سرگردانی بیماران کرونایی در آمبولانس‌های ۱۱۵ را تشریح کرد. به گفته پیرحسین کولیوند، چنین خبری صحت ندارد و به‌هیچ‌عنوان، هیچ بیماری در کشور در آمبولانس‌های ۱۱۵ سرگردان نبوده است. او افزود: تمام بیماران کرونایی را آمبولانس‌های ۱۱۵ جابه‌جا می‌کنند، تا به امروز یک مریض کرونایی داخل آمبولانس سرگردان و معطل نشده است.

تمرکز ویروس به سمت نقاط مرکزی تهران

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه اکنون میانگین مرگ ناشی از کرونا در ایران به ازای یک‌میلیون نفر، ۲.۵ برابر میانگین دنیاست، گفت: سیاست‌هایی که تاکنون اعمال‌شده بیشتر نگاه درمان‌نگری داشته تا نگاه پیشگیرانه و بهداشتی. حمید سوری ادامه داد: تهران محل تقاطع همه رفتارهای شهرها و استان‌های کشور است و مواجهه‌ها الگوی پیچیده‌تری نسبت به نقاط دیگر دارند و به علت تردد زیاد، شانس ابتلا و سرعت انتشار و الگوی بیماری متفاوت بوده و افزایش می‌یابد. او افزاد: طبیعتاً تهران ویژگی خاص خود را دارد. در اپیدمی‌ها نکته مهم رابطه بین مواجهه یافتگی و پیامد است.

هرچقدر مواجهه یافتگی با موارد ابتلا بیشتر باشد؛ به‌خصوص کووید ۱۹ که سرعت انتشار بالایی دارد این موضوع قابل‌توجه‌تر است.بعدازاینکه بیماری عفونی در جامعه‌ای ماندگار شد و حالت بومی پیدا کرد، کم‌کم سیستم ایمنی مردم نسبت به آن بیماری ایمنی پیدا می‌کند.  استاد اپیدمیولوژی دانشگاه شهید بهشتی گفت: تهران اکنون چنین ویژگی‌ دارد و به‌طور مرتب الگوی آن تحت تأثیر ترددهاست. از طرف دیگر تنوع شیوه زندگی، ‌وضعیت اقتصادی، اجتماعی و رفتاری در تهران بسیار بالاست، اما در نقاط دیگر این‌چنین نیست و این باعث پیچیده شدن اپیدمی شده است. تحقیقاتی که در تهران انجام دادیم نشان می‌دهد اپیدمی ابتدا در شرق تهران متمرکز بود اما کم‌کم به سمت مرکز شهر تهران آمده است؛ ‌البته هنوز شرق آن نیز آلوده است اما در غرب تهران و شمال غرب آن وضعیت اپیدمی را خیلی به‌صورت حاد نمی‌بینیم؛ درحالی‌که در شرق، ‌مرکز و جنوب تهران وضعیت بدتر است.