مردم انگلستان و روسیه برای تزریق واکسن کرونا آماده‌شده‌اند و حالا بحث داغ  این روزها واکسن کرونا است. واکسنی که نظرات زیاد و متناقضی در رابطه با آن شنیده‌ایم. بسیاری این واکسن را راه نجات مردم از ویروس کرونا و بیماری کووید-19 می‌دانند و برخی می‌گویند ممکن است واکسن به‌اندازه رعایت بهداشت و به‌اصطلاح پروتکل‌های بهداشتی مؤثر نباشد. به‌هرروی در حال حاضر بسیاری معتقدند واکسن می‌تواند کمک قابل‌توجهی به قطع زنجیره این بیماری و ریشه‌کن شدنش باشد.

 ایران نیز از مدتی پیش به کارزار تولید واکسن پیوست و خبرهااز موفقیت‌آمیز بودن واکسن کرونای ایرانی حکایت دارند. مینو محرز، محقق اصلی پروژه تولید واکسن کرونای ایرانی و عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در همین راستا با اشاره به جزئیات روند تولید واکسن کرونای ایرانی که به‌تازگی مجوز سازمان غذا و دارو و کمیته اخلاق را برای ورود به فاز مطالعات انسانی دریافت کرده است، گفت: اگر نتایج مطالعات انسانی این واکسن هم مانند فاز حیوانی آن خوب و موفقیت‌آمیز باشد، امیدواریم تا اواخر تیرماه به تولید برسد.

آزمایش‌های موفقیت‌آمیز واکسن کرونای ایرانی

محرز با بیان اینکه مطالعات حیوانی این واکسن کرونا، نتیجه‌بخش بوده است، افزود: این واکسن بر سه حیوان موش، خرگوش و میمون آزمایش‌شده است و در هر سه مورد موفقیت‌آمیز بوده است. بعد از پایان مطالعات حیوانی و نتایج موفق آن، مستندات به سازمان غذا و دارو ارائه شد که مورد تائید این سازمان قرار گرفت و کمیته اخلاق هم مجوز آغاز مطالعات انسانی آن را ارائه داده است و باید کلینیکال ترایال انسانی این واکسن را که سه مرحله دارد، آغاز کنیم.

محرز درباره تعداد داوطلبان برای آزمایش انسانی واکسن کرونا، ادامه داد: این موارد به‌تدریج اعلام می‌شود. افراد داوطلب باید واکسن را در دو دوز تزریق کنند و مطالعه انسانی آن باید در سه مرحله انجام شود تا اگر در این آزمایشات هم، واکسن هم مصون بود و هم مؤثر بود، بتواند به تولید برسد. ایمنی این واکسن در بخش حیوانی خوب بوده است و بالای ۷۰ درصد ایمنی داشته است.

او همچنین در رابطه بازمان تزریق واکسن‌ها در ایران بیان کرد: واکسن‌هایی که در دنیا موجود است تا بخواهد تولید انبوه شود و به دست ما برسد طول می‌کشد. امیدواریم ما هم بتوانیم مطالعات را انجام داده، نتیجه بگیریم و واکسن در حدود خرداد یا تیرماه آماده شود.

کرونا هنوز قربانی می‌گیرد

بااینکه دنیا به واکسن کرونا دسترسی پیداکرده و امیدمان به تمام شدن این روزها بیشتر شده است اما ویروس همچنان در حال قربانی گرفتن است. فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران با اشاره به وضعیت شکننده و نگران‌کننده تهران ازنظر شیوع کرونا و تأکید بر اینکه نباید وضعیت فعلی را به‌عنوان شرایط مطلوب و ثبات یافته در تهران تلقی کرد، در خصوص پدیده رجعت یا بازگشت سنگین‌تر بیماری در اپیدمی‌ها هشدار داد. دکتر علیرضا زالی خاطرنشان کرد: در این پدیده هنگام افول بیماری ممکن است شاهد بازگشت سنگین‌تر آن باشیم به همین دلیل باید مردم و مسئولان مراقب باشند. زیرا هنوز کرونا در تهران در حال قربانی گرفتن است، کالبد شهر به ویروسی آلوده است که در حال تسخیر سنگرهای جدید بیولوژیک است. بنابراین از دیدگاه کارشناسی از نقطه افول نسبی بیماری در تهران دور هستیم.

شمار فوتی‌های کرونا به زیر 300 نفر رسید

چند روز پس از شروع محدودیت‌ها در کشور آمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا کاهش پیدا کرد. به گفته سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت از روز شنبه تا ظهر یکشنبه بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۵۶۱ بیمار جدید مبتلابه کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۳۳۳ نفر از آن‌ها بستری شدند. با این حساب مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به یک‌میلیون و ۴۰ هزار و ۵۴۷ نفر رسید.

لاری ادامه داد: متأسفانه در طول زمان ذکرشده، ۲۹۴ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۵۰ هزار و ۳۱۰ نفر رسید.

همچنین در حال حاضر ۶۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۷۸ شهرستان نارنجی و ۱۰۶ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.