دیروز رئیس ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به اینکه شرایط جدید کرونا در تهران به گونه‌ای است که پایتخت را در وضعیت کاملاً بحرانی و پرخطر قرار داده است، از استانداری درخواست اعمال محدودیت‌های یک هفته‌ای کرد.

علیرضا زالی از افزایش شمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از کرونا و همچنین تکمیل ظرفیت بیمارستان‌ها و تخت‌های آی‌سی‌یو، در پایتخت خبر داد و افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تعداد بیماران جدید بستری در بیمارستان‌های تهران به ۸۰۰ نفر افزایش یافته است که از این تعداد حدود ۱۲۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند.

درخواست دورکاری کارمندان

وی با اشاره به ارائه درخواست استفاده از دورکاری در استان تهران، گفت: در رابطه با دورکاری به نظر می‌رسد که در تهران مجدداً نیازمند اتخاذ این روش هستیم، به گونه‌ای که بتوان از ظرفیت دورکاری استفاده بهینه کرد؛ چراکه این روش در وهله اول باعث کاهش تولید سفر در کلانشهر تهران می‌شود و از طرف دیگر باعث ارتقا و تقویت فرهنگ دولت الکترونیک می‌شود.

 اوضاع کرونا از اسفند و فروردین  هم بدتر است

همچنین عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه در حال حاضر کووید-۱۹ در کشور به اوج خود در موج سوم رسیده و تقریبا همه جای کشور قرمز است، گفت: در کنترل بیماری رفتار اجتماعی مردم به میزان زیادی موثر است. زیرا نه واکسن داریم و نه دارو و درمان اختصاصی.

مینو محرز گفت: متاسفانه میزان بیمار بسیار زیاده شده است و بیمارستان‌ها پر شده‌اند. اوضاع بیماری حتی از اسفند و فروردین هم بدتر و در عین حال قدرت سرایت ویروس کرونا خیلی بیشتر شده و به همین دلیل تعداد بیماران هم افزایش یافته است. تجمعات و عدم رعایت‌ها، باعث شده که تعداد بسیار زیادی بیمار مراجعه کنند که تعداد زیادی از آنها هم نیازمند بستری هستند.

وی افزود: با این شرایط اگر مردم پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری فیزیکی و استفاده از ماسک را رعایت کنند، از ابتلا به سایر ویروس‌های تنفسی شایع در فصل سرما مانند آنفلوآنزا نیز پیشگیری می‌شود، اما اگر وضع به همین منوال پیش رود، ویروس‌های فصلی دیگر هم به بیماری کووید-۱۹ اضافه می‌شوند.

محرز با بیان اینکه تاکنون مورد ثابت شده‌ای از آنفلوآنزا نداشته‌ایم، اما معمولا از مهر به بعد شاهد بروز موارد تک‌گیر آن هستیم، اظهار کرد: به جز آنفلوآنزا ویروس‌های تنفسی دیگری هم هستند. انواع آنفلوآنزا، آدِنوویروس‌ها (ویروس‌های شایعی هستند که دامنه‌ای از بیماری‌ها ایجاد می‌کنند) و... هستند که می‌توانند خفیف باشند و یا اینکه حتی ضایعات تنفسی ایجاد کنند. وقتی هوا سرد می‌شود با ویروس‌های زیادی مواجهیم.

وی تاکید کرد: مردم باید رعایت کنند. می‌بینیم که استفاده از ماسک کاهش یافته است. استفاده از ماسک، شستن دست و فاصله‌گذاری فیزیکی سه راهی هستند که بهترین راه پیشگیری برای بیماری‌های تنفسی است. محرز با بیان اینکه از زمان جهش کرونا و افزایش قدرت سرایت آن شاهد افزایش ابتلاهای خانوادگی بودیم، گفت: به همین دلیل هم میزان ابتلای افراد مسن و مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای به کرونا بیشتر شد که اگر این افراد بستری شوند، میزان مرگ و میر هم بالا می‌رود.

مدارس کرمانشاه تعطیل شدند

دیروز استاندار کرمانشاه از اعمال محدودیت‌های جدید برای کاهش ابتلا به کرونا از جمله تعطیلی مدارس این استان خبر داد.

هوشنگ بازوند گفت: از امروز ششم مهر تعطیلی مدارس و همچنین ۱۹ محدودیت کرونایی در استان اعمال می‌شود که تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت.

این محدودیتها در پی افزایش موارد ابتلا به کرونا اعلام شده است.

این در حالی است که بر اساس اعلام اخیر وزارت بهداشت 24 استان کشور با همین معضل دست و پنجه نرم می‌کنند.