خبرهای بد کرونایی هر روز مخابره می‌شود. یک هفته می‌شود که آمار جان‌باختگان از 400 نفر پایین نمی‌آید و محدودیت‌های جدید برقرار شده است. بااین‌حال هنوز از تعطیلی دوهفته‌ای که بسیاری از کارشناسان و پزشکان در انتظار آن هستند خبری نیست.  روز گذشته علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران هم خبرهای خوبی برای مردم ایران نداشت. او با اشاره به بالا بودن تعداد افراد مبتلابه بیماری کووید-19 آن را در 9 ماه اخیر بی‌سابقه دانست و گفت: بیمارانی که در بخش‌های مراقبت ویژه بستری می‌شوند معمولاً یا با حال بسیار وخیم مستقیماً و در بدو ورود به آی‌سی‌یو منتقل می‌شوند و یا اینکه به دنبال وخیم شدن حالشان از بخش‌های عادی به بخش ویژه منتقل می‌شوند.

به گفته زالی، با توجه به آمار بالا و وخامت حال بیماران بستری در بخش‌های ویژه، پیش‌بینی می‌شود کماکان آمار فوتی‌ها تا ۳ هفته آینده همچنان بالا باشد و در بهترین شرایط کاهش مرگ‌ومیر تا سه هفته آینده تجلی نخواهد کرد.

خطر در تهران بسیار جدی است

زالی در خصوص اعمال محدودیت‌های کرونایی در تهران، گفت: علاوه بر تمدید  محدودیت‌های قبلی، این هفته شاهد اعمال محدودیت‌های تردد برون‌شهری در تهران و ۲۵ استان و ۹۱ ایستگاه  هستیم.

او با اشاره به شرایط پیچیده و وجود ۱۲۰ مبادی ورودی و خروجی در تهران دارد، خاطرنشان کرد: با تلاش نیروی انتظامی مبادی غیر اصلی مسدود شده و تمام نقل‌وانتقال را به مسیر مبادی اصلی هدایت و کنترل می‌شوند. به گفته زالی تمدید محدودیت‌های گروه‌های سه و چهار و تداوم حضور ۵۰ درصدی کارکنان تا آخر آبان ماه از دیگر محدودیت‌های اعمال‌شده برای تهران است.

 رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران بیشترین مشکل را مربوط به ترددهای درون‌شهری برشمرد و با اشاره به شلوغی تهران و ترافیک بالای آن، گفت: متأسفانه ترافیک تهران تغییری نداشته است و فضای شهری پرخطر به‌خصوص پاساژها و مراکز خرید و فروشگاه‌های زنجیره‌ای از تراکم بالایی برخوردار هستند و کماکان خطر در تهران بسیار جدی است.

422 نفر قربانی کرونا شدند

آمارها در روز گذشته هم بالابود. به گفته سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، از روز دوشنبه تا ظهر سه‌شنبه ۸ هزار و ۹۳۲ بیمار جدید مبتلابه کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد و  ۴۲۲ بیمار براثر کرونا جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۳۶ هزار و ۱۶۰ نفر رسید. لازم به ذکر است پنج هزار و  ۳۷۸ نفر از بیماران مبتلابه کووید- ۱۹ هم در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

لزوم در دسترس بودن تست‌های ارزان

در ادامه یکی از اعضای کمیته علمی ستاد ملی کرونا بابیان اینکه شیوع زیاد بیماری کووید-19 باعث شده که بیماران بدحال بیشتر در معرض مرگ‌ومیر قرار گیرند، گفت: میزان انجام تست باید افزایش یابد و درعین‌حال تست ارزان در اختیار مردم قرار گیرد. مینو محرز با اشاره به افزایش تست‌های تشخیصی برای کنترل بیماری، بیان کرد: اگر امکانات تست بیشتر باشد، در مدیریت بیماری بسیار مؤثر است.

نمی‌توان در مورد آمار فوتی‌ها قضاوت درستی داشت

از سوی دیگر، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران گفت: ضریب اشغال بیمارستان‌های تهران در رابطه با ظرفیت کووید-۱۹ تکمیل‌شده است و با توجه به افزایش تصاعدی بیماران کرونا در پیک سوم اپیدمی، بیماران جدید ابتدا در اورژانس بستری‌شده و با خالی شدن تخت، به بخش‌ها منتقل می‌شوند.

نادر توکلی در رابطه با آمار فوتی و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در کشور و مقایسه آن با سایر کشورها، اظهار کرد: ازآنجاکه آمار ابتلا در کشور دقیق نیست، بنابراین قضاوت درباره آمار واقعی مرگ‌ومیرها امکان‌پذیر نیست.

او با بیان اینکه رقم واقعی مبتلایان در کشور ما شناسایی نمی‌شود، در این رابطه توضیح داد: بر این اساس مخرج کسرعدد نشان‌دهنده‌ درصد مرگ‌ومیر به نسبت مبتلایان رقم بسیار کوچکی است، درواقع مخرج کسر واقعی خیلی بزرگ‌تر از عددی است که در حال حاضر به‌عنوان تعداد موارد ابتلا مطرح می‌شود، چراکه میزان ابتلای رسمی بر اساس تست pcr اعلام می‌شود که با توجه به میزان و پوشش فعلی انجام تست pcr در داخل کشور، واقعی نیست.