8 هزار و ۴۵۲ بیمار جدید و ۴۱۹ کشته آخرین آماری بود که روز گذشته سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت آن را قرائت کرد. با احتساب تعداد مذکور که از روز سه‌شنبه تا ظهر چهارشنبه به کووید-19 مبتلا شده‌اند، مجموع بیماران به۶۴۶ هزار و ۱۶۴  نفر و مجموع جان‌باختگان نیز به ۳۶ هزار و ۵۷۹ نفر رسید.

در همین رابطه پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری که نامش در چند ماه گذشته زیاد شنیده‌شده است روز گذشته بیان کرد که حلقه محاصره کرونا از همیشه تنگ‌تر شده، بیماری در حال چرخش سریع است و به نظر می‌رسد تهاجمی و افسارگسیخته شده است.

واکسن کرونای ایرانی وارد فاز انسانی شد

به گفته طبرسی ویروس‌ها همواره در حال تغییرات ژنتیکی یا جهش هستند. این تغییرات گاهی منجر به کاهش قدرت سرایت بیماری آن‌ها می‌شود نظیر آنچه در مورد سارس اتفاق افتاد و گاهی نیز باعث افزایش بیماری‌زایی ویروس می‌شود نظیر آنچه در کووید-۱۹ رخ‌داده و باعث افزایش میزان انتقال آن شده است. این متخصص همچنین در رابطه با واکسن کرونا ایرانی اعلام کرد: در ایران نیز واکسن کرونا به فاز انسانی رسیده اما این پروژه زمان‌بر است و ممکن است حداقل تا پایان زمستان امسال طول بکشد تا نتایج آن برای استفاده عمومی مردم آماده شود. بنابراین کماکان تنها راهکار برای مقابله با کرونا تقویت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جامعه است.

پیک سخت‌تر کرونا با آمدن سرما

ظاهراً این بیماری و تعداد بالای بیماران قرار نیست به این زودی تمام شود. فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران گفت: به نظر می‌رسد در اوج‌ها و پیک‌های بعدی کرونا به‌احتمال‌زیاد شرایط سخت‌تری را تجربه می‌کنیم. به گفته علیرضا زالی با شروع سرما و تغییرات اقلیمی و نتایج حاصل از آن، شاهد افزایش چشمگیر مبتلایان در دنیا به‌خصوص در نیمکره شمالی ازجمله در ایران خواهیم بود.

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران دوباره در رابطه با تعطیلات حداقل و هفته‌ای تهران گفت: تعطیلی تهران صرفاً برای کنترل اپیدمی نیست بلکه برای فرصت احیا و ایجاد بازیابی توان کادر پزشکی است و براین اساس پیشنهاد ما تعطیلی ۲ تا ۳ هفته‌ای در تهران است. این تعطیلی به‌جز در مشاغل امدادی، حیاتی و توزیع مواد غذایی باید اجرا شود.   

او همچنین از افزایش میزان مراجعات بیماران کرونایی به بیمارستان‌های تهران خبر داد و افزود: شاهد روند نامطلوب در این زمینه هستیم، در حال حاضر با بیش از ۶ هزار و ۴۰۰ بیمار بستری مواجه هستیم که عدد قابل‌توجهی است. از این تعداد حدود هزار و ۷۰۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که از وضعیت نامناسبی برخوردارند.

نشانه‌های جدید ورود ویروس کرونا به بدن

نشانه‌های ابتلا به کرونا مدام در حال تغییر است. آخرین نشانه ابتلا به کرونا از زبان عضو ستاد ملی مقابله با کرونا کهیر است. بر اساس صحبت‌های مسعود مردانی بروز کهیر و ضایعات پوستی نیز به علائم و عوارض کرونا اضافه‌شده و برای مبتلایان کورتن و داروهای ضد حساسیت با دستور پزشک تجویز می‌شود.

او اعلام کرد: افرادی که با ایجاد کهیر و ضایعات پوستی دچار کرونا می‌شوند باید دو هفته در قرنطینه بمانند و کسانی که از این بیماران مراقبت می‌کنند باید همه اصول بهداشتی ازجمله استفاده از ماسک، دستکش، فاصله‌گذاری اجتماعی و غیره را رعایت کنند. مردانی با بیان اینکه کرونا علائم متفاوتی را در مبتلایان ایجاد می‌کند، اظهار کرد: نشانه کهیر آن است که به‌صورت ناگهانی روی پوست ظاهر می‌شود و فرد را دچار خارش شدید می‌کند، محل ضایعات کهیر به‌طور مرتب دچار تغییر می‌شود به‌نحوی‌که  بیش از ۲۴ ساعت در محل قبلی خود باقی می‌مانند و در هر بخشی از پوست می‌توانند تظاهر پیدا کنند.

پیش‌ازاین پیام طبرسی احساس بوی بد را هم یکی از نشانه‌های جدید ابتلا به کووید-19 معرفی کرده بود.