آمفتامین یا شیشه، ماده محرک اعتیادآوری است که مصرف آن مانند همه مواد اعتیادآور دیگر دارای آثار و عوارضی است که گاهی این عوارض جبران‌ناپذیر هستند. مصرف این ماده به‌ویژه در گروه‌های سنی نوجوان و جوان زیاد است زیرا آثار کوتاه‌مدت لذت‌بخشی دارد که فرد را به مصرف آن تشویق می‌کند. فرد به‌واسطه مصرف این ماده به لذت می‌رسد و حال خوبی به او دست می‌دهد.

بنا بر گفته‌های رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور امروز نگرش برخی زوج‌های جوان نسبت به مصرف مواد صنعتی جهت بهبود کیفیت رابطه جنسی مثبت شده که این مسئله بسیار نگران‌کننده است زیرا مصرف این مواد علاوه بر عوارض جسمی مثل نارسایی‌های کبدی و کلیوی، عوارض روانی و اجتماعی به همراه دارد. به گزارش ایرنا، ماریت قازاریان افزود: مصرف شیشه اعتمادبه‌نفس کاذبی به فرد می‌دهد و فرد تصور می‌کند که میل جنسی‌ او افزایش پیداکرده است. زنانی که قبل از رابطه زناشویی از شیشه استفاده می‌کنند ازنظر احساس و عواطف دچار مشکل هستند. چون این احساس واقعی نیست و تحت تأثیر مصرف یک ماده خارجی مانند شیشه ایجاد می‌شود و عدم تعادل روحی و روانی را می‌توان در این دسته از افراد مشاهده کرد و تشخیص داد. او ادامه داد: هنگامی‌که فردی در رابطه جنسی، استفاده از این مواد تجربه می‌کند، کم‌کم فکر می‌کند بدون مصرف شیشه اصلاً نمی‌تواند رابطه‌ای برقرار کند و این رابطه لذت‌بخش نخواهد بود درحالی‌که این حس به‌طورقطع اشتباه است و همین موضوع موجب وابستگی فرد به مصرف مواد می‌شود و دیگر فرد نمی‌تواند بدون مصرف مواد رابطه‌ای سالم را داشته باشد. رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: نگران‌کننده‌ترین مسئله زمانی است که یک زوج، تأثیر مثبت آن ماده کاذب را می‌بیند و آن را حتی به شخص دیگری معرفی می‌کند. امروز بین زوج‌های جوان این مسئله را زیاد می‌بینیم که مصرف مواد را به همدیگر تجویز و توصیه می‌کنند و اگر می‌بیند دوستش نمی‌تواند رابطه‌ای داشته باشد او را به مصرف مواد تشویق می‌کند.

تغییر انگیزه زوج‌ها در مصرف مواد

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور درباره اعتیاد زنان گفت: عوامل متعددی باعث گرایش زنان به سمت مصرف این موارد می‌شود مثلاً نگرش مثبت خانواده نسبت به مصرف مواد که ازجمله عوامل خانوادگی هستند در اعتیاد زنان نقش دارد.

قازاریان افزود: داشتن یک پدر یا برادر یا عضو نزدیکی در خانواده که مصرف‌کننده هست یا همسر معتاد می‌تواند عوامل خطر در بُعد خانواده باشند که یک زن یا یک همسر را به سمت مصرف مواد سوق می‌دهد. متأسفانه مصرف مواد توسط زنان با تشویق همسری که مصرف‌کننده هست از زمان‌های گذشته نیز وجود داشته است. این‌ها تجربه و اتفاق‌های جدیدی نیستند و در گذشته هم به دلیل اینکه آگاهی زنان نسبت به عوارض و علائم مصرف مواد کم بود به سمت مصرف مواد رو می‌آوردند یا حتی گاهی به خاطر مسائل درمانی این ماده را مصرف می‌کردند.