استاندار تهران دیروز از الزام استفاده از ماسک توسط شهروندان در تهران از در منازل از امروز و تمدید محدودیت‌های کرونایی خبر داد.

انوشیروان محسنی بندپی درباره تمدید محدودیت‌های کرونایی در استان تهران گفت: تمام محدودیت‌های ابلاغی در هفته گذشته از روز شنبه تا روز چهارشنبه ۲۵ مهر ماه در استان تهران به قوت خود باقی است. همچنین در خصوص برگزاری کلاس‌ها در دانشگاه‌ها و مدارس این موضوع به صورت مجازی دنبال می‌شود.

او تاکید کرد: استفاده از ماسک از در منازل برای شهروندان در تهران ضروری است.

بر اساس این ابلاغیه دانشگاه‌ها، مدارس، مدارس شبانه‌روزی، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبان سراها و سایر آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مساجد و مصلی‌ها، سینما، تئاتر و مراکز مشابه، موزه و باغ موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی در یک هفته آتی نیز تعطیل خواهند بود.

همچنین برگزاری هر گونه مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش‌ها، باشگاه‌های ورزشی، ورزش‌های پربرخورد از جمله کشتی، کاراته، جودو و موارد مشابه، کافه، قهوه خانه‌ها و چایخانه‌ها، باغ وحش و شهر بازی‌ها، مراکز تفریحی آبی، استخرهای سرپوشیده و باشگاه‌های بدنسازی ممنوع و عدم برگزاری نماز جمعه در این ابلاغیه مورد تاکید قرار گرفته است.

 ۲۱۰ فوتی جدید کرونا در کشور

 اعمال این محدودیت‌ها در حالی است که روز گذشته وزارت بهداشت باز هم از آمار بالای ابتلا و فوت ناشی از کرونا در کشور خبر داد.

سیماسادات لاری ، سخنگوی این وزارتخانه از ابتلای ۴ هزار و ۱۴۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ و بستری یک هزار و ۷۸۷ نفر در 24 ساعت اخیر خبر داد. به گفته او در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۱۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۲۸ هزار و ۹۸ نفر رسید و ۴۳۹۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

بر اساس آخرین گزارش‌ها استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند.

 ممنوعیت بستری شدن بیماران غیراورژانسی

با بالا گرفت شدت ابتلا به کرونا در بسیاری از استان‌های کشور به خصوص تهران دیروز معاون کل وزارت بهداشت نیز با توجه به کثرت مراجعین سرپایی و بستری مبتلا به کرونا خبر داد که بستری سایر بیماران غیراورژانسی در بیمارستان‌ها (طبق بخشنامه معاونت درمان وزارت بهداشت) تا اطلاع ثانوی ممنوع شد.

ایرج حریرچی، با اشاره به اینکه داروخانه‌های بیمارستانی مکلف هستند که تمامی داروهای تجویزی بیماران کرونایی را تهیه کنند،گفت: بیمارستان‌های نیروهای مسلح طبق دستور مقام معظم رهبری با تمام ظرفیت در اختیار بیماران کرونایی خواهند بود.همچنین از ظرفیت بیمارستان‌های تامین اجتماعی هم طبق بخشنامه وزیر محترم رفاه بدین منظور استفاده خواهد شد.

تعیین جریمه برای متخلفان کرونایی

دیروز همچنین سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم خودداری از سفر در تعطیلات پیش رو، درباره وضعیت جریمه افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، توضیح داد.

وی درباره ایجاد محدودیت در جاده‌ها برای کاهش ترددهای بین شهری، گفت: هر گونه تصمیم در زمینه ایجاد محدودیت در جاده‌ها برای تعطیلات پیش رو در اختیار ستاد ملی مقابله با کروناست.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه درباره پیشنهادات وزارت بهداشت برای جریمه افراد متخلفی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، گفت: هر نوع برخورد یا تعیین جریمه و مجازات برای افرادی که ماسک نمی‌زنند یا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، بر عهده وزارت بهداشت نیست.

در عین حال تاکنون مبلغی برای جریمه افرادی که ماسک نمی‌زنند یا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، به طور رسمی تعیین نشده است، اما در دستور کار ستاد ملی مقابله با کرونا قرار دارد و پیشنهاد وزارت بهداشت و وزارت کشور تا روز شنبه به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه می‌شود.

لاری با تاکید بر اینکه تعیین نهایی هر گونه جریمه بر عهده وزارت بهداشت، نیست و در این زمینه ستاد ملی مقابله با کرونا باید اقدام کند، اظهار کرد: مسئولیت برخورد با خاطیان نیز با وزارت بهداشت نبوده و نیروهای انتظامی باید در این زمینه اقدام کنند. البته بحث برخورد با افراد ارائه دهنده خدمت به کسانی که ماسک نمی‌زنند، از قبل مطرح و تصویب شده است که بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، برخورد با این افراد بر عهده دستگاه اجرایی است. اگر کارکنان یک دستگاه نیز پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، به حوزه تخلفات اداری معرفی می‌شوند.