آرایش جنگی در برابر «کرونا»

به دنبال فرمان مقام معظم رهبری، سرانجام نیروهای مسلح به طور جدی برای پایان دادن به غائله کرونا به میدان آمدند. در پی آن، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، بعدازظهر دیروز بعد از دستور فرمانده کل قوا، خبر داد که فروشگاه‌ها، خیابان‌ها و جاده‌ها ظرف ۲۴ ساعت آینده خلوت می‌شود؛ همچنین با توجه به اهمیت، رصد ملی و یافتن افراد مشکوک و افرادی که احتمال بیماری در آنها وجود دارد، ظرف یک هفته تا ۱۰ روز آینده کل ملت ایران یک بار از طریق فضای مجازی، تماس تلفنی و در صورت ضرورت با مراجعه حضوری مورد رصد قرار خواهند گرفت و افراد مشکوک به بیماری کاملا مشخص می‌شوند.

سعید نمکی، روز پنجشنبه یک وزیر گلایه‌مند بود. او که اکنون بار سنگین مدیریت ویروس چموش کرونا را بر عهده دارد، گفت که گلایه‌های بسیار شدیدی دارد. او گلایه خود را این طور توضیح داد: «چقدر باید این حرف را به مردم زد و خواهش کرد؟ امسال یک سال استثنایی است و شاید یک بار در قرن این اتفاق برای دنیا بیافتد و سازمان جهانی بهداشت پاندمی اعلام کند. متاسفانه در چنین شرایط سختی، مردم همراهی کافی نمی‌کنند، در مراکز خرید غلغله است و ترافیک و ایاب و ذهاب مردم را همانند قبل در سطح شهر شاهدیم. انگار نه انگار چنین اتفاقی رخ داده است.»

نمکی ادامه داد: «کشورهایی که به لحاظ فرهنگی با ما فاصله دارند و از ما دورتر هستند، موارد را رعایت می‌کنند؛ آنها همه چیز را رعایت می‌کنند و مسافرت‌ها و رفت و آمدشان در حد صفر و ماندن در خانه در حد ۱۰۰ در صد است، مگر در موارد ضروری و با هماهنگی دولتی. اما اینجا همه سفر می‌روند، به هرکجا بخواهند رفت‌وآمد کرده و خرید می‌کنند.»

اکنون به نظر می‌رسد این ناهماهنگی و عدم همراهی‌ها پای نیروهای مسلح را به ماجرا باز کرده است.

فرمان مهم فرمانده کل قوا

شامگاه پنجشنبه خبرگزاری‌ها از دستورات مهم مقام معظم رهبری به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خبر دادند. رهبر انقلاب در این فرمان با تقدیر از خدمات نیروهای مسلح در زمینه مقابله با کرونا، تاکید کرده بودند: «لازم است سازماندهی این خدمات به ‌شکل یک قرارگاه بهداشتی و درمانی بوده و علاوه بر درمان و ایجاد مراکز درمانی مانند بیمارستان صحرایی و نقاهتگاه و غیره، به پیشگیری از شیوع بیشتر بیماری با شیوه‌های لازم نیز بپردازد. تقسیم وظائف و مأموریت‌های سازمان‌ها و بخش‌های نیروهای مسلّح از وظائف این قرارگاه است. این قرارگاه باید در هماهنگی کامل با دولت و وزارت بهداشت و درمان عمل کند.»

احتمال حمله بیولوژیک

همچنین در متن فرمان فرمانده کل قوا به احتمال حمله بیولوژیکی بودن کروناویروس نیز اشاره شده و آمده است: «این اقدام با توجه به قرائنی که احتمال «حمله‌ بیولوژیکی» بودن این رویداد را مطرح کرده می‌تواند جنبه‌ی رزمایش دفاع بیولوژیک نیز داشته و بر اقتدار و توان ملّی بیفزاید.»

صبح پس از صدورفرمان مقام معظم رهبری، یعنی صبح دیروز، خبرگزاری تسنیم نوشت که به دنبال این دستورات، نخستین جلسه قرارگاه بهداشتی و درمانی امام رضا علیه السلام نیروهای مسلح برای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در ستادکل نیروهای مسلح برگزار شد.

در این جلسه که همگی حاضران با ماسک و دستکش دیده می‌شدند، سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه، سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی، سردار علی عبداللهی معاون هماهنگ کننده ستادکل نیروهای مسلح، سردار غلامرضا محرابی معاون اطلاعات ستاد کل نیروهای مسلح از جمله حاضرین بودند.

ایجاد هزار درمانگاه ثابت و سیار

نهایتا سردار سرلشکر محمدباقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح پس از پایان این جلسه، مشروح تصمیمات اتخاذ شده در پی فرمان مقام معظم رهبری را اعلام کرد. او به خبرنگاران گفت: قرارگاه بهداشتی و درمانی نیرو‌های مسلح با هدف مبارزه با بیماری کرونا و در هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا هزار درمانگاه ثابت و سیار برای معاینه بالینی بیماران کرونایی ایجاد خواهد کرد.

سرلشکر باقری: سامانه نرم‌افزاری قدرتمندی در وزارت بهداشت طراحی شده که با همکاری با سازمان بسیج اجرایی می‌شود و ظرف یک هفته تا 10 روز آینده تمام مردم ایران از طریق فضای مجازی، تماس تلفنی و در صورت ضرورت با مراجعه رصد خواهند شد

وی همچنین افزود: سامانه نرم‌افزاری قدرتمندی در وزارت بهداشت طراحی شده است که با همکاری با سازمان بسیج اجرایی می‌شود و ظرف یک هفته تا ده روز آینده تمام مردم ایران از طریق فضای مجازی، تماس تلفنی و در صورت ضرورت با مراجعه مورد رصد قرار خواهند گرفت.

باقری ادامه داد: افراد مشکوک در این سامانه مشخص می‌شود و برای معاینات تکمیلی به مراکز مقدماتی معرفی خواهند شد و ما آمادگی داریم تا هر تعداد که مورد نیاز باشد، تا هزار درمانگاه ثابت و سیار به بخش کشوری کمک کنیم تا در این مراکز رصد و معاینات بالینی انجام شود.

به کارگیری داوطلبان بسیجی و سرباز

سردار باقری افزود: در بخش لجستیک نیز در بخش تامین ماسک تخصصی ان ۹۵ برای کادر بیمارستانی و همچنین سایر تجهیزات بیمارستانی و از جمله لباس، وزارت دفاع خط تولید مفصلی ایجاد کرده و توان تولید کیت تشخیص کرونا نیز ایجاد شده و در مورد ماسک معمولی هم به میزانی که اعلام شده از طریق وزارت دفاع و همچین بسیج اصناف سازماندهی شده است و در آینده‌ای نزدیک این کار توسعه خواهد یافت.

رییس ستاد کل نیرو‌های مسلح افزود: در بخش تامین کادر درمانی نیز که از جمله مشکلات اساسی ماست و با توجه به این که کادر درمانی اکثر بیمارستان‌ها در مدت بیست و چند روز گذشته خسته هستند، سازماندهی کردیم که عزیزان بسیجی ما و دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی و علاقه‌مند و داوطلب و همچنین سربازان متخصص رشته‌های مرتبط و بازنشستگان و سایر اقشار سابقه‌دار و متخصص به کارگیری شوند و افرادی که نیاز به آموزش تکمیلی دارند نیز دوره یک هفته‌ای آموزش ببینند تا در خدمت پرستاران باشند.

انتظار فرمانده کل قوا جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری است

سردار باقری گفت: همچنین کمیته انتظامی امنیتی قرارگاه بهداشتی درمانی نیرو‌های مسلح به همراه وزارت کشور و استانداران روال خلوت کردن فروشگاه‌ها، خیابان‌ها و جاده‌ها را با تصمیم ملی که اتخاذ می‌شود، انجام خواهد داد که این کار هم ظرف ۲۴ آینده انجام خواهد شد.

وی افزود: از مردم درخواست می‌کنیم به توصیه‌ها و درخواست‌های وزارت بهداشت عمل کنیم تا زنجیره انتقال این بیماری قطع شود و انتظاری که در حکم فرمانده کل قوا نیز وجود داشت این بود که راه‌های اساسی از جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری اتخاذ شود که در جلسه امروز تصمیمات مهمی گرفته شد و امیدواریم با اجرایی شدن این تصمیمات جلوی شیوع بیشتر بیماری گرفته شود.

وی افزود: هر انتظاری که وزارت بهداشت دارد و در بخش کشوری توانمندی لازم برای آن وجود نداشته باشد، اعلام کند تا ما به کمک آن بیاییم و امیدواریم این اتفاق بیفتد که با همکاری همه بخش‌ها زنجیره این بیماری قطع شود.

بیمارستان‌های نیرو‌های مسلح در اختیار بیماران کرونایی

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح همچنین از آمادگی برای ارائه ۷۰ درصد ظرفیت بیمارستانی نیرو‌های مسلح به بیماران کرونایی خبر داد.

وی با اشاره به دستور مقام معظم رهبری افزود: علاوه بر تصمیمات متعدد و ۱۰ دستورالعمل اجرایی گذشته، تصمیمات مهم و اساسی خوبی اتخاذ شد و نیرو‌های مسلح هم اکنون در مسئله بهداشت محیط در اکثر شهر‌های کشور فعال هستند و از جمله در بخش درمان، ۲ هزار تخت از مجموع ۶ هزار تخت بیمارستانی نیرو‌های مسلح در اختیار بیماران کرونایی یا مشکوک به آن قرار گرفته است و برای در اختیار قراردادن ۷۰ درصد این ظرفیت به وزارت بهداشت اعلام آمادگی کردیم در حالی که این میزان در بخش کشوری یعنی بیمارستان‌های دولتی، تامین اجتماعی و خصوصی تقریبا ۸ درصد است.

شامگاه پنجشنبه خبرگزاری‌ها از دستورات مهم مقام معظم رهبری به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خبر دادند. در پی آن؛ نیروهای مسلح جلسه تشکیل دادند پس از آن رئیس ستاد کل این نیروها خبر از خلوت کردن شهرها طی 24 ساعت آینده داد

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح افزود: در بخش استراحتگاه‌های قبل و بعد بیمارستانی نیز دوستان وزارت بهداشت تقاضای اختصاص ۱۰ هزار تخت را داشتند که همه آن را برعهده گرفتیم و ۴ هزار تخت آن آماده و فعال شده که البته همه آن مورد استفاده قرار نگرفته است و ظرفیت خالی در این بخش وجود دارد.

سیر مبتلایان و قربانیان کرونا در ایران روز به روز بر روند تصاعدی خود می‌افزاید. بسیاری از مردم نیز با نادیده گرفتن هشدارها، ساز ناکوک با وزارت بهداشت می‌زنند. حال باید دید که این تصمیمات تازه در نیروهای مسلح تا چه حد می‌تواند مردم را همراه و مرگ را دور کند.