صبح پنجشنبه ۱۰ مهرماه به روز تلخی برای مردمان بندر دیلم در استان بوشهر تبدیل شد. آنها در شهر کوچک خود شاهد حادثه‌ای مشابه آن چیزی بودند که بهمن سال 1395در پلاسکو تهران رخ داد. حادثه‌ای که در آن تعداد زیادی مغازه در آتش سوخت و سرمایه صاحبانش دود شد و به هوا رفت و بعد از گذشت چهار سال خسارت‌های مالی آن هنوز هم برای صاحبان سرمایه‌اش جبران نشده است.

این بار اما شعله‌های آتش در کمال ناباوری بر بازارچه ساحلی شهر دیلم افتاد و همه واحد صنفی را طعمه حریق کرد. هرچند این آتش‌سوزی پس از ساعت‌ها تلاش مهار شد و هیچ تلفات جانی نداشت، ولی خسارت سنگین مالی به کسانی که در این بازارچه ساحلی شاغل بودند وارد کرد، تا روزهای مالی سخت دوران کرونا را فاجعه بارتر کند.

به گفته مقامات مسئول با وجود اینکه از زمان وقوع حادثه آتش‌سوزی همه نیروهای امدادی و آتش‌نشانان شهرستان و منطقه نفتی بهرگان امام حسن(ع) در محل حضور یافتند، اما با توجه به گستردگی و شدت آتش‌سوزی، راه به جایی نبردند و بازارچه تبدیل به تلی از خاکستر شد.

بازارچه ساحلی دیلم نزدیک ساحل این بندر از مکان‌های گردشگری و عرضه‌کننده کالاهای خارجی و ایرانی بود. گفته می‌شود صاحبان غرفه‌هایی که در آتش سوخته، اغلب افراد ساحل‌نشینی هستند که به دلیل بضاعت مالی بسیار پایین، توان اجاره مغازه را نداشته و تنها راه امرارمعاش آنها از طریق برپایی بازارچه موقت بوده است. این بازارچه شامل ۲۰۰ غرفه بوده که عمده این واحدها صنوف عرضه پوشاک و تعدادی نیز در زمینه عرضه لوازم آرایشی و بهداشتی فعالیت داشته‌اند.

سوختن بازارچه در نیم ساعت

باقر گله‌گیر، معاون سیاسی فرماندار دیلم گفت: «آتش‌سوزی بازارچه ساحلی این شهر که ساعت ۷:۳۰ صبح روز پنجشنبه ۱۰ مهرماه رخ داد در حدود ساعت ۱۲ ظهر مهار شد و نیروهای امدادی عملیات کولینگ یا سردسازی محل حادثه را انجام دادند».

او افزود: «با توجه به اینکه غرفه‌های بازارچه ساحلی دیلم با آهن، ام‌دی‌اف و فایبرگلاس با قابلیت اشتعال بالا ایجاد شده‌اند، متاسفانه طی مدت زمان نیم ساعت آتش تمام بازارچه را فرا گرفت».

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری دیلم اظهار کرد: «نیروهای آتش نشانی دیلم و همچنین نیروهای مردمی از همان ابتدا وارد عمل شدند، اما با توجه به کمبود تجهیزات آتش نشانی دیلم، اداره بندر این شهرستان، شرکت نفت فلات قاره بهرگان واقع در بندر امام حسن شهرستان دیلم، شرکت نفت و گاز گچساران مستقر در منطقه سیاهمکان دیلم، آتش نشانی گناوه، هندیجان و زیدون که در نزدیکی دیلم هستند نیز در مهار آتش مشارکت و همکاری کردند».

این مسئول با اشاره به اینکه از سرایت آتش به مجتمع تجاری و ساختمان‌های اطراف جلوگیری شد، گفت: «علت وقوع آتش‌سوزی هنوز به طور دقیق مشخص نیست، اما به احتمال زیاد اتصال برق باعث حادثه شده است، زیرا برخی واحدهای مستقر در بازارچه برای حفاظت از کالاهایشان کولرها را روشن می‌گذارند».

 بازداشت یک نفر

پس از وقوع این حادثه دادستان دیلم از صدور دستور قضایی برای بررسی آتش‌سوزی بازارچه ساحلی بندر دیلم خبر داد.

محمد ضیائی، گفت: «چنانچه فرد یا افرادی عمداً اقدام به آتش‌سوزی بازارچه ساحلی بندر دیلم کرده باشند دستگاه قضایی بر اساس قانون با عاملان و مسببان آن آتش‌سوزی قاطعانه برخورد می‌کند. در این راستا اقدامات و دستورات قضایی صادر و در همین رابطه یک نفر دستگیر و در بازداشت به سر می‌برد».

قول مساعدت مسئولان

به گزارش مهر احمد دشتی، فرماندار شهرستان دیلم پنجشنبه شب در جلسه فوق العاده مدیریت بحران این شهرستان با تاکید بر اینکه حل مشکل آسیب دیدگان بازارچه ساحلی از اولویت‌های این فرمانداری است اظهار داشت: «تمام توان خود را برای حل مشکل غرفه داران به کار خواهیم بست».

 همچنین حجت الاسلام محمود اسدی، عبدالکریم جمیری، نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی و امام جمعه، ذوالفقار عباسی‌فر، رئیس سازمان بسیج سازندگی استان بوشهر نیز آمادگی خود را برای کمک به این گروه خسارت دیده بیان کردند.