معاون وزیر کشور گفت: شورای امنیت وقایع آبان ۹۸ را پیش‌بینی کرده بود و ما معتقد بودیم زمان اجرای طرح اعلام نشود تا مردم به پمپ بنزین‌ها نروند.

حسین ذوالفقاری در نشست خبری دیروز خود توضیحاتی درباره وقایع آبان 98، چالش ایجاد شده میان «روستای ابوالفضل» و بنیاد مستضعفان، انتخابات دور دوم مجلس و برگزاری مراسم اربعین امسال در شرایط کرونا ارائه کرد.

وی در مورد اینکه برخی نمایندگان مجلس معتقدند در دولت تدبیر و امید بحران‌های اجتماعی و کارگری افزایش یافته و مسئولان هم علی رغم اعتراضات در بین مردم معترض حضور نمی‌یابند، با تاکید بر اینکه در دولت یازدهم کمترین بحران‌های اجتماعی را داشتیم، گفت: از سال۹۶ اتفاقاتی در کشور رخ داد که منجر به افزایش بحران‌ها شد‌. ریشه‌های بحران به مسائل اقتصادی، سیاسی باز می‌گردد و ریشه برخی مسائل، خارج از کشور است‌ و بحران‌ها تک علتی نیست.

ذوالفقاری درباره آخرین وضعیت پرونده اسیدپاشی اصفهان اعلام کرد: عزم همه این بود که پرونده حل شود ولی با کمال تأسف این پرونده هنوز به نتیجه نرسیده و معلوم نشد که این کار توسط چه کسی انجام شد

آنها که گفتند تا روز جمعه نمی‌دانستیم...

ذوالفقاری تصریح کرد: مستندات مکتوب وقایع سال۹۶ و ۹۸ و ریشه‌های ایجاد آن وجود دارد. شورای امنیت وقایع آبان۹۸ را پیش‌بینی کرده بود و نظر ما این بود که قیمت بنزین تک نرخی و ۱۵۰۰ تومان باشد. پیش‌بینی اعتراضات را هم کرده بودیم. ما پیامدهای اجتماعی اجرای طرح افزایش قیمت بنزین را پیش‌بینی کرده بودیم. قرار بود سال گذشته قیمت گازوییل افزایش یابد که ما گفتیم این کار شدنی نیست‌. درخواست کردیم قبل از اجرای طرح، مسئولان مزایای طرح را برای مردم توضیح دهند، اما معتقد بودیم زمان اجرای طرح اعلام نشود تا مردم به پمپ بنزین‌ها نروند. در ساعات اولیه اجرای طرح، مشکلی به وجود نیامد اما از ظهر جمعه برخی مسئولان داخل کشور با توئیت و حضور در فضای مجازی سخنانی گفتند که مستندات آن وجود دارد و یک گروه از خارج کشور اقداماتی آغاز کردند و عده‌ای از مردم هم اعتراض کردند و بعد حوادث دیگری رخ داد.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور با بیان اینکه گزارش‌های مستند و مکتوب این وقایع وجود دارد، اظهار داشت: آنها که گفتند تا روز جمعه نمی‌دانستیم، مستنداتش وجود دارد که چه ساعت و چه روزی و توسط چه کسی به آنها گفته شده است.

رد پای زد و بندها در پرونده «روستای ابوالفضل»

وی در مورد موضوع اتفاقات اخیر در روستای ابوالفضل بیان کرد: متاسفانه برخی دوستان بدون اطلاعات از موضوع صحبت می‌کنند. این منطقه ۳۰۰ هکتار است که ۱۰۰ هکتار آن قبلاً توسط بنیاد واگذار شده اما ۲۰۰ هکتار آن اصلا در محدوده شهری نیست.

به گفته ذوالفقاری، افراد سودجو اقداماتی در آنجا صورت دادند و زمین‌ها را غیرقانونی واگذار کرده بودند و بنیاد مستضعفین هم یک فنس دور زمین نکشیده بود. اکثر زمین‌ها به صورت باغ ویلا درآمده است و فقط  ۳۵ خانوار در آنجا ساکن هستند. بنیاد مستضعفین حکم قضایی برای تخریب گرفته است و تدبیر شورای تامین این بود که بخش منطقه باغ ویلا تخریب شود. اصلا ما نام این روستا را در تقسیمات کشوری نداریم.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه گزارش‌های مستند و مکتوب وقایع آبان 98 وجود دارد، گفت: آنها که گفتند تا روز جمعه نمی‌دانستیم، مستنداتش وجود دارد که چه ساعت و چه روزی و توسط چه کسی به آنها گفته شده است

این مقام مسئول ادامه داد: متاسفانه برخی از افرادی که خود ذی نفع هستند و در فضای مجازی فعال هستند، دخالت کرده‌اند و اعتراض‌هایی به تخریب‌ها انجام شد و چهار نفر از نیروها و چهار نفر از مردم مجروح شدند.

وی افزود: بنیاد مستضعفان تصمیم گرفت که برای ۳۵ خانوار، مبلغ ۴۰ تا ۵۰ میلیون برای گرفتن خانه در شهر جدید رامین اختصاص دهد.

ذوالفقاری همچنین با بیان اینکه بنیاد مستضعفان باید دور زمین را فنس می‌کشید و شهرداری هم باید با تخلفات برخورد می‌کرده است، تصریح کرد: قطعا زدو بندهایی در ادارت دولتی در این زمینه صورت گرفته است؛ آب، برق، گاز به صورت غیرقانونی به این باغ ویلاها رسیده است.

نامزدهای انتخاباتی مجلس حق تشکیل ستاد ندارند

ذوالفقاری در بخش دیگری از نشست خبری خود درباره انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در روز ۲۱ شهریور در ۹ استان و ۲۴ شهرستان، گفت: دستورالعمل تامین نظم و امنیت به استان‌ها و ضوابط بهداشتی هم ابلاغ شده است. بر این اساس نامزدها حق تشکیل ستاد انتخابات ندارند و از فرصت فضای مجازی و صداسیما می‌توانند استفاده کنند. در شعب اخذ رأی باید فاصله دو متری رعایت شود. مجریان شعب از قبل غربالگری می‌شوند.

وی افزود: اولویت محل شعب در  فضای باز است و شعب از قبل ضدعفونی می‌شود. رأی‌دهندگان باید فواصل را رعایت کرده و از ماسک استفاده کنند. برگزاری هرگونه تجمع ممنوع است. اگر نامزدی رعایت نکند، از حضور در شبکه تلویزیونی استانی محروم می‌شود و حتی ممکن است به دستگاه قضایی معرفی شود.

عراق اربعین امسال زائر خارجی نمی‌پذیرد

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور همچنین درباره وضعیت برگزاری مراسم اربعین امسال، گفت: سفیر ایران در بغداد به ما اعلام کرد که مسئولان عراقی به صراحت اعلام کرده‌اند که امسال به خاطر بیماری کرونا، زائر خارجی را نمی‌پذیرند.

پرونده اسیدپاشی اصفهان هنوز به نتیجه نرسیده است

وی در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت پرونده اسیدپاشی اصفهان نیز اعلام کرد: این پرونده واقعا رسیدگی شد. عزم همه این بود که پرونده حل شود ولی پرونده هنوز باز است و معلوم نشد که این کار توسط چه کسی انجام شد. با کمال تأسف این پرونده هنوز به نتیجه نرسیده است.