رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت گفت: حدود ۱۰ درصد جمعیت ایران را سالمندان تشکیل می‌دهند و بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سال ۱۴۲۰ دو برابر شدن جمعیت سالمندان را تجربه خواهیم کرد.

محسن شتی با اشاره به سرشماری سال ۱۳۹۵ گفت: نزدیک به ۱۰ درصد جمعیت ایران، سالمندان (افراد بالای ۶۰ سال) هستند. در سال ۱۳۵۵ پنج درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌داند و در طول ۴۰ سال گذشته، نسبت جمعیت دو برابر شده است.

او افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سال ۱۴۲۰ دو برابر شدن جمعیت سالمندان را تجربه خواهیم کرد. یعنی جمعیت سالمندان به ۲۰ درصد می‌رسد و این دو برابر شدن، در سال‌های پس از ۱۴۲۰ در مدت‌زمان کوتاه‌تری اتفاق خواهد افتاد. این در حالی است که در کشورهای پیشرفته دنیا که منابع بیشتری از ما دارند دو برابر شدن جمعیت سالمندی در طول ۱۰۰ سال اتفاق افتاده است. این امر نشان می‌دهد که ما فرصت چندانی نداریم و الان نیز در خصوص مراقبت‌های سالمندان وضعیت مطلوبی نداریم.

از سوی دیگر رئیس اداره سالمندان گفته است که سالمندی کشور زنانه می‌شود، یعنی سالمندان زن در کشور افزایش بیشتری نسبت به مردان سالمند داشته است.

سالمندی کشور زنانه می‌شود، یعنی سالمندان زن در کشور افزایش بیشتری نسبت به مردان سالمند داشته و مردان متأهل نسبت به زنان بیشتر است، شاید چون بیشتر مردان بعد از فوت همسر در سنین بالا ازدواج می‌کنند، موضوع دیگر اینکه معمولاً زنان منبع درآمد ندارند و باید به این قضیه توجه کرد که افراد در سنین سالمندی فقط نیازمند مسائل درمانی نیستند بلکه به خدمات رفاهی هم نیازمند هستند و باید به این گروه توجه ویژه داشت.

تلاش‌هایی برای غربالگری سالمندان

در روزهای کرونایی

کرونا و شیوع آن برای سالمندان هم مشکلات زیادی به همراه خود آورد. در همین مورد شتی با اشاره به شعار امسال روز جهانی سالمند مبنی بر «کرونا، فرصتی برای تغییر نگاه به سالمندان» ، بیان کرد: در روزهای ابتدایی شیوع کرونا که توصیه اصلی ستاد ملی مقابله با کرونا ماندن در خانه بود، مراقبت‌های از راه دور شکل گرفت و دو دوره غربالگری تلفنی برای سالمندان را انجام دادیم؛ الآن هم دور سوم در حال انجام است. در این غربالگری‌ها شرایط و علائم سالمندان مورد پرسش قرار می‌گیرد و درصورتی‌که علائم کرونا را داشتند برای مراجعه به مراکز ۱۶ ساعته دعوت می‌شوند تا اقدامات لازم تشخیصی و درمانی ارائه شود. مراقبت‌هایی برای فشارخون، چربی خون، دیابت، خطر سقوط، سرطان‌های شایع، افسردگی، مراقبت از تغذیه و... به‌عنوان بسته خدمت به‌صورت رایگان در مراکز جامع سلامت، خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های بهداشتی به سالمندان ارائه می‌شود.

او افزود: بیماری کرونا در تمام دنیا توانست خدمات بهداشتی و درمانی را تحت تأثیر قرار دهد، اما توصیه ما در مدت اخیر، برقراری خدمات به افراد نیازمند به خدمات فوری با شرط نوبت‌دهی در زمان‌های خلوت به سالمندان بود تا با ازدحام و افزایش خطر ابتلا مواجه نشوند.