درست هفت ماه از شیوع کرونا در کشور می‌گذرد و افراد زیادی مبتلا و کشته شده‌اند. تهران و بسیاری از استان‌های پرجمعیت دیگر در این مدت چند پیک بیماری را پشت سر گذاشتند. در این هفت ماه توان کادر درمان تحلیل رفته و حساسیت مردم هم نسبت به این ویروس کاهش‌ یافته است. هرچند مسئولان بر این مسئله پافشاری دارند که لااقل در تهران محدودیت‌ها دوباره بازگردد اما تاکنون خبری از اعلام بازگشت آن‌ها نشده است. مردم به زندگی عادی بازگشته‌اند و برنامه‌های سفر، دیدار و ... برپا شده است.

فعلاً به واکسن کرونا دل‌خوش نکنیم

از زمانی که بحث واکسن و موفقیت‌آمیز بودن نمونه‌های اولیه خبرساز شد بسیاری از مردم به خیال اینکه دوران مراقبت و سختگیری تمام ‌شده است آسوده‌خیال، همچون گذشته مشغول به کارهای روزمره شدند. هرچند بسیاری از مسئولان بارها بر این موضوع پافشاری کرده‌اند که هنوز برای امیدوار بودن به واکسن و تأثیر آن‌ زود است.

بر همین اساس روز گذشته معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه بیماری کووید-۱۹ هنوز درمان خاصی ندارد، تأکید کرد که تنها راه پیشگیری از کرونا همچنان رعایت اصول اولیه بهداشتی است. به گفته علیرضا رئیسی بیماری کووید-۱۹ درمان خاصی ندارد و در حال حاضر واکسنی در دسترس نیست و بهترین کار پیشگیری است که با استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی، شستن دست‌ها و پرهیز از حضور در اجتماع می‌توانیم انجام دهیم.

از بابت پادگان‌ها نگرانی نداریم

از روزهای ابتدایی شیوع کرونا در کشور یکی از مسائل مسئولین حوزه بهداشت بحث پادگان‌ها و سرایت ویروس در این مکان‌ها بود. روز گذشته سردار فتحیان، مشاور وزیر بهداشت و مدیر هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا گفت: بر اساس بررسی‌های میدانی که از سوی کارشناسان بهداشت در مراکز پادگان‌های نظامی سراسر کشور انجام‌ شده است، معدل رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی قطعاً از معدل کشوری بالاتر و آمار ابتلا هم در این مراکز کمتر است که علت عمده آن رعایت دستورالعمل‌هاست و وضعیت نگران‌کننده‌ای را در مجموعه‌های پادگان‌ها نداریم. اتفاقاً در مناطق مرزی رعایت‌ها و فاصله‌گذاری‌ها  بهتر است.

«گشت ارشاد کرونا» در اصفهان آغاز به کارکرد

اما شرایط شیوع کرونا در اصفهان هم وخیم است؛ تا جایی که سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان وضعیت این استان را از نظر شیوع کرونا «فوق حاد» توصیف کرده است. آرش نجیمی درباره آخرین وضعیت کرونا در اصفهان گفت: تعداد موارد حاد در روز تقریباً یک هفته است از ۲۰۰ نفر عبور کرده و متأسفانه با افزایش یک و نیم تا دو برابری تعداد مرگ‌ومیر مواجه هستیم.

بر همین اساس به گفته سخنگوی ستاد استانی مقابله با بیماری کرونا در اصفهان، «گشت ارشاد کرونا» از دیروز فعالیت خود را در این استان آغاز کرده است.

حجت‌الله غلامی درباره نحوه فعالیت گشت ارشاد کرونا گفت: این گشت‌ها با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی، نیروی انتظامی و نیروی مقاومت بسیج در بازارها، پاساژها، رستوران‌ها، صنوف و مراکز پرتجمع شهر به افراد یا واحدهایی که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، تذکر می‌دهند.

او ضمن اشاره به روند روبه رشد تعداد موارد ابتلا، بستری و فوت‌شدگان بیماری کرونا در استان اصفهان از اعمال محدودیت‌های بیشتر خبر داد و گفت: مقررشده است که محدودیت‌ها در پارک‌ها و تفرجگاه‌ها بیشتر و خاموشی پارک‌ها افزایش یابد و تمام خدماتی که در پارک‌ها ارائه می‌شود، ازجمله وسایل بازی و ورزشی ممنوع شود. همچنین اغذیه‌فروشی‌ها و فست‌فود‌ها از فردا فقط می‌توانند به‌صورت بیرون‌‌بر خدمات ارائه دهند.

آخرین تعداد مبتلایان و کشته‌شدگان کووید-19

بر اساس گفته‌های سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت از روز سه‌شنبه تا ظهر چهارشنبه سه هزار و ۶۰۵ بیمار جدید مبتلابه کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد و مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۴۳۲ هزار و ۷۹۸ نفر رسید. همچنین در زمان ذکرشده ۱۸۴ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۲۴ هزار و ۸۴۰ نفر رسید.