ویروس کرونا همچنان در حال پیشروی است و روز گذشته شمار قربانیان بیماری کووید-19 در کشور به بیش از 20 هزار نفر رسید. بااین‌حال هنوز عده‌ای هستند که وضعیت را جدی نگرفته و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

روز گذشته، سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت از ابتلا دو هزار و ۴۴۴ بیمار جدید مبتلابه کووید-19 در کشور طی روزهای سه‌شنبه تا ظهر چهارشنبه خبر داد و با این حساب مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۳۵۰ هزار و ۲۷۹ نفر رسید.

همچنین با احتساب فوت ۱۵۳ بیمار کووید-۱۹ دیگر در این زمان، مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۲۰ هزار و ۱۲۵ نفر رسید.

برگزاری مراسم محرم در فضای سربسته ممنوع

این روزها برگزاری مراسم ماه محرم تبدیل به یکی از چالش‌های بزرگ در کشور شده است. عده‌ای مخالف برگزاری در چنین شرایطی هستند و برخی معتقدند باید مراسم محرم امسال پرشورتر از همیشه برگزار شود. بر همین اساس لاری گفته که عزاداری در محیط‌های سربسته ممنوع است.

او بیان کرد: زمانی که یک بحران پیش می‌آید، ممکن است خیلی فرصت هماهنگی نباشد و تناقضاتی در بخش‌های مختلف ایجاد شود. محرم برای ما بسیار مهم است. بسیاری از هیئت‌ها و مداحان اعلام کردند که تغییرات کرونایی در برگزاری مراسم‌ها داده‌اند. حتی مخارج مراسمشان را صرف امور خیریه کردند. بحث نذر ماسک مطرح شد و اقدامات خوبی انجام شد. البته فصل‌الخطاب ما همان‌طور که مقام معظم رهبری هم فرمودند، دستورالعملی است که ستاد ملی کرونا تصویب کرده و وزارت کشور آن را ابلاغ کرده است. متن دستورالعمل واضح است. در ستاد ملی کرونا هم تأکید شده که عزاداری در فضای سربسته ممنوع است. لاری همچنین گفته است که نذورات باید در قالب جیره‌های خشک باشد.

تکلیف دانش آموزان چه می‌شود؟

اما با نزدیک شدن به فصل آغاز سال تحصیلی و شیوع کرونا خانواده‌ها هنوز پاسخی برای برخی از پرسش‌های خود پیدا نکرده‌اند. دیروز سخنگوی آموزش‌وپرورش تهران با اشاره به وضعیت قرمز شهر تهران به دنبال شیوع ویروس کرونا گفت: چنانچه تا زمان آغاز سال تحصیلی ( 15 شهریورماه) تهران در وضعیت قرمز به سر برد، همه کلاس‌ها در تمامی پایه‌های تحصیلی تا اطلاع ثانوی به‌صورت غیرحضوری برگزار خواهد شد و مدرسه‌ای باز نمی‌شود که البته در مورد کلاس اولی‌ها استثنائاتی لحاظ شده است.

مسعود ثقفی دراین‌باره افزود: دانش آموزان پایه اول به دلیل اینکه سال اول ورود به مدرسه را در پیش دارند لازم است ارتباطی عاطفی با معلم خود برقرار کنند لذا ممکن است در یکی ـ دو هفته اول سال تحصیلی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به مدرسه بروند تا این ارتباط هرچه بهتر برقرار شود.

او با اشاره به نگرانی خانواده‌های این دسته از دانش آموزان در صورت حضور در مدرسه تأکید کرد: والدین توجه داشته باشند که این تدابیر با در نظر گرفتن وضعیت قرمز تهران لحاظ شده است که در این صورت تمامی پایه‌ها به‌صورت غیرحضوری خدمات آموزشی را دریافت خواهند کرد.

جامعه باید با کرونا سازگار شود

بی‌شک همه ما آرزوی پایان یافتن کابوس کرونا را داریم. بااین‌حال اگر کرونا هم سرکوب شود مسئولان معتقدند تا سه ماه باید همچنان موارد بهداشتی را رعایت کنیم.  مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمین اجتماعی گفت: حداقل سه ماه پس از اعلام رسمی سرکوب ویروس کرونا در کشور، رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط شهروندان باید تداوم یابد.

ابوالفضل آفریده گفته است که مؤثرترین روش برون‌رفت از این بحران، سازگاری جامعه با سبک جدید زندگی (پذیرش کرونا) و رعایت اصول بهداشتی و مراقبت از سلامتی است که باید با عزم همگانی همراه باشد.